Privata lösningar för statliga vägar?
Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.
Målet med att tillsätta en särskild utredare är att hitta sätt som kan snabba på och effektivisera stora infrastrukturprojekt.
Civilekonom Claes Norgren – tidigare riksrevisor – är mannen som fått i uppdrag att analysera hur det kan göras med hjälp av alternativa modeller för finansiering och organisering av statliga projekt.
Transportföretagen har länge önskat lösningar utöver det allmänna, skattefinansierade, när det gäller att bekosta större satsningar på infrastruktur.
I en aktuell rapport, framtagen på uppdrag av arbetsgivarorganisationen, finns också flera konkreta exempel på vägprojekt som pekas ut som särskilt lämpliga för alternativ organisering.
Bland möjliga pilotprojekt nämns Tvärförbindelse Södertörn, Förbifart Örnsköldsvik och riksväg 40 på sträckan Skogslid–Haga.
Facket kritiskt
Just satsningen på privat finansiering av statliga vägar var dock något som Transport uttryckte skepsis mot förra året då förbundet yttrade sig över ett underlag från Trafikverket. Underlaget gäller den långsiktiga planeringen av landets transportinfrastruktur.
I Transports remissvar betonas att satsningar på det statliga vägnätet ska bekostas med statliga medel. ”Privata intressen ska inte vara med och besluta om det som ägs gemensamt av oss” heter det i yttrandet från förbundet.
Transport uttrycker också i remissvaret att regeringen i stället borde omprioritera och ge ökade anslag till Trafikverket.
Men arbetsgivarorganisationen är nöjd med regeringens beslut att tillsätta en särskild utredare.
I ett pressmeddelande från Transportföretagen heter det att erfarenheter från Danmark och Norge visat att infrastrukturtjänster i bolagsform, eller i offentlig-privat samverkar, i högre grad än traditionellt finansierade projekt fungerar bra. Och att det gäller både att hålla budget och klara tidsplanen.
Arbetsgivarorganisationen framhåller att de helt statligt finansierade infrastrukturprojekten ofta både blir försenade och dyrare än planerat.
Utredningen ska presenteras den 15 december i år.