Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

– Risken är uppenbar att polisen inte kommer att kunna leverera de utbildningar som behövs, säger Martin Bjurhem, chef på Bya som är en av två fristående utbildare.

2015 sökte sig hundratusentals flyktingar till Europa. De flesta kom från inbördeskrigets Syrien, andra flydde från Afghanistan och Irak. På hösten insåg Polisen att fler ordningsvakter krävdes – och att myndighetens egna utbildningsplatser inte räckte till.

Polisen släppte därför sitt monopol och gav branschnämnden Bya och några privata företag tillstånd att utbilda ordningsvakter under fem år. I dag är det Bya och ett privat företag som har kurser för ordningsvakter, Sammantaget utbildar de ungefär 1 000 nya vakter varje år.

– Vi ser inte att det finns några särskilda skäl att låta de externa utbildarna fortsätta, säger Lars Sjöberg, Polisens processledare inom bevakningsområdet.

Alltså räknar Polisen med att ta tillbaka all utbildning av ordningsvakter till nästa vinter. Myndigheten bedömer själv att resurserna är tillräckliga, enligt Lars Sjöberg. Men där håller branschen inte med.

– De auktoriserade bevakningsföretagen behöver ungefär 500 nya vakter varje år. Det kommer inte att finnas tillräckligt många ordningsvakter för kommunernas upphandlingar av bevakning i kollektivtrafiken, köpcentrum eller på gator och torg.

Bya och Martin Bjurhem ägnar sig nu att försöka påverka både polisen och politikerna. Målet är att de externa utbildningarna ska få fortsätta så att auktoriserade företag därmed får tillräckligt med personal. På privata Väktarskolan utbildas frilansande ordningsvakter som sedan jobbar i krogdörren eller för andra arrangörer. Även där förutspås en omfattande brist på ordningsvakter om Polisen inte förlänger tillstånden för de utomstående utbildarna.

På sikt kommer dagens två veckor långa grundutbildning med all sannolikhet att förlängas och fördjupas.

Den 21 maj nästa år ska regeringens utredare komma med sitt förslag på hur framtidens ordningsvakter ska arbeta och vilka krav som ska ställas på dem. Det handlar bland annat om samarbetet med polisen. Dessutom ska utbildningen ses över, både innehåll och omfattning. Utredarens förslag kommer sedan att gå ut på remiss och granskas innan nya regler kan beslutas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Transportarbetarens logga

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.