Fruktkontroll.
Close
Chaufförer som ertappas med överlast måste lasta om godset till andra bilar.
Close

Överlast ger dryga böter för varubilsförare

Mängder av lätta lastbilar rullar omkring med överlass. Bland de värsta syndarna finns varubilarna som kör ut frukt och grönsaker från partihallarna i Stockholm. – Fusket är systematiskt. Inte en enda bil vi stoppat hittills har följt reglerna, säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos.

Måndag morgon. Klockan är ett par minuter över sex. Polisen lotsar fram ännu en lätt lastbil till vågplattan. De röda digitala siffrorna stannar på 5 280 kilo. Maxvikten får vara högst 3 500 kilo.

– Nytt dagsrekord. Chauffören kommer att få körkortet indraget och 4 000 kronor i böter, förutspår Mikael Roos.

I höstas inledde Arbetsmiljöverket en specialgranskning av godstransporter. Tillsammans med trafikpolisen har inspektörerna inledningsvis siktat in sig på lätta varubilar och tung anläggningstrafik.

Den här morgonen står man vid polisens kontrollplats på E4, i höjd med förorten Fruängen. En polispatrull fångar in lätta lastbilar som lämnar Årsta partihallar.

Den första bilen har ”bara” 109 procents överlass, alltså dubbelt så mycket som registreringsbeviset medger. Chauffören har tur. Han får behålla körkortet.

– Gränsen går egentligen vid 100 procent i överlass, säger trafikpolisen som leder polisstyrkan.

Nästa lastbil noteras för 4 700 kilo. Burarna med potatis, gurka och andra grönsaker får väga knappt 600 kilo, det är vad bilen är godkänd för. På flaket finns tre gånger så mycket vikt.

Chauffören slår uppgivet ut med armarna. Han har invandrarbakgrund och pratar knappt någon svenska. Långsamt går det upp för mannen att han kommer att få 4 000 kronor i böter och indraget körkort i flera månader.

Han får heller inte köra vidare med den stoppade bilen. Den ska ombesiktigas för att kolla att bromsar, styrleder och annat inte tagit stryk. Godset måste plockas över på andra bilar och polisen kollar noga att ersättningstransporterna håller viktgränserna.

– Vid en kontroll hittade vi ett överlass på mer än 500 procent, säger inspektör Mikael Roos. Det gick åt fem lagliga resor för att tömma flaket. Det är synd om chaufförerna. Ofta har de inte lastat bilarna själva. De är beordrade att köra. Flera har sagt att de får sparken om de vägrar.

Roos är kritisk mot grossistfirmorna som satt i system att köpa in lätta lastbilar och bemanna dem med chaufförer med vanligt B-körkort:

– På det sättet kommer företagen undan C-körkort och yrkeskompetensbevis. Men det fungerar ju inte! Knäckebröd skulle kanske gå, men med den här sortens gods är det omöjligt.

– Det är heller inte seriöst att sälja eller hyra fordon som har massor av flakyta, men som bara klarar att lasta omkring 600–900 kilo. Tyvärr påverkas både arbetsmiljön och trafiksäkerheten negativt av överlast. Det är en fara både för föraren och andra trafikanter.

Arbetsmiljöverket konstaterar att de senaste månadernas granskning skakat om grossisterna. Inom den tunga trafiken kan överlaster bli mycket kostsamma för åkeriet – i form av överlastavgifter. Men så är det inte vid lätta transporter. Här får chauffören ta hela smällen. Redan vid 41 procent överlass utdöms maxböter – 4 000 kronor.

En av firmorna som fastnat i poliskontrollerna är Fruktnätet. Ägaren, Solafa Afram, är upprörd:

– Det är dåligt att mina chaufförer stoppas! När jag köpte bilarna sa säljaren att de kunde lasta sju ton. Jag har jobbat så här i 25 år. Vi har aldrig blivit kollade tidigare. Jag hade ingen aning om att det var olagligt att köra på det här sättet.

– Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vi har ingen egen våg att väga bilarna på. Att köra som polisen säger går inte, då får jag inte ut varorna till kunderna. Jag ska kontakta min advokat. Det är möjligt att förarna måste få C-kortsutbildning.

Polisen och Arbetsmiljöverket har också börjat kontrollera anläggningsbilar. Ett företag som fått påhälsning är Skanska Asfalt och Betong. En genomgång av vågsedlar visade att var tredje lastbil som lämnade Skanskas grusgrop i Järna hade överlast.

– Vi har begärt ut mer handlingar från Skanska. Men det går trögt, säger Mikael Roos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thor Björn Engebretsen:
    1 mars, 2022

    Många av dessa små last och varubilar som minsta företag bruker är rena skämtet, skåpet kan vara på 8m³, men när du får in chaufför och två gubbar med en värktygslåda, så får du inte åka på Ica för att köpa lunchen.
    Bilarna tål oftast betydligt högra vikter då exakt samma bil blir solgt i andra länder med begränsning 4250kg, men svenska regler gör att dom säljer med max vikt i Sverige 3500kg

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.