Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

För snart en månad sedan, den 27 april, tecknade Transportarbetareförbundet ett nytt, tvåårigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det ger stuveriarbetare en löneökning på 7,83 procent uppdelat på de båda åren.

Men Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF) har också förhandlat för nytt avtal. HF har haft ett andrahandsavtal, det så kallade kajavtalet. Den 11 maj sa arbetsgivarorganisationen upp avtalet. Det innebär att båda parter kan ta till konfliktåtgärder.

I fredags, den 19 maj, upphörde fredsplikten i hamnarna.

– Arbetsgivarna har varit närmast apatiska sedan våra avtalsförhandlingar började i vintras. Under de första månaderna ville man inte ens besvara våra yrkanden eller framföra sina egna, utan hänvisade till att man först skulle teckna nytt avtal med Transportarbetareförbundet, säger Eric Helgeson, vice ordförande i HF, i ett pressmeddelande.

Hamnarbetarförbundet är starkt kritiska till att det svenska rättssystemet gör det möjligt för hamnarbetsgivare att enbart tillämpa löner och andra anställningsvillkor i det först ingångna avtalet i branschen.

– Nu spelar det ingen roll om vi kämpar för lönepåslag närmare inflationstakten eller fler semesterdagar i vårt avtal, eftersom arbetsgivaren ändå helt lagligt kan strunta i att tillämpa sådana avtalsbestämmelser på våra medlemmar, säger Erik Helgeson.

Han kunde inte uttala sig om den faktiska konfliktrisken efter att Sveriges Hamnar sagt upp kajavtalet:

– Försöker man pressa ner försämringar av anställningsskyddet i halsen på oss så kommer situationen eskalera fort, men vi har ingen panik i nuläget.

Arbetsgivarparten vill tona ned betydelsen av att avtalet sagts upp:

– Uppsägningen påverkar varken verksamheten i hamnarna eller villkoren för de anställda, som styrs av vårt hamn- och stuveriavtal med Transport, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers till tidningen Arbetet.

I ett pressmeddelande från arbetsgivarorganisationen heter det att ”trots att arbetsgivarna har föreslagit ett balanserat avtal i linje med märket och som LO-kollektivet har godkänt, så har Hamnarbetarförbundet tackat nej”.

Men enligt förhandlingschefen Johan Grauers håller Sveriges Hamnar dörren öppen för fortsatta samtal:

– Möjligheten finns förstås kvar för Hamnarbetarförbundet att teckna ett andrahandsavtal, i likhet med hur vi har gjort två gånger tidigare.

Fall för AD

Under våren prövar Arbetsdomstolen (AD) flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. I två ärenden där domstolen hittills tagit beslut har AD gett hamnbolagen rätt, bland annat när det gäller skyldighet att MBL-förhandla schemaomläggningar.

I ett tredje ärende gav AD Hamnarbetarförbundet rätt. Det gällde då att Karlshamns hamnbolag utelämnat viktig information rörande schemaomläggningar och inte medverkat vid MBL-förhandlingar. Två av de hamnarbetare som direkt berördes av schemaomläggningarna är medlemmar i Hamnarbetarförbundet, som också är starkt i Karlshamns hamn.

Fler ärenden kommer upp i AD senare under våren eller försommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.