Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

För snart en månad sedan, den 27 april, tecknade Transportarbetareförbundet ett nytt, tvåårigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det ger stuveriarbetare en löneökning på 7,83 procent uppdelat på de båda åren.

Men Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF) har också förhandlat för nytt avtal. HF har haft ett andrahandsavtal, det så kallade kajavtalet. Den 11 maj sa arbetsgivarorganisationen upp avtalet. Det innebär att båda parter kan ta till konfliktåtgärder.

I fredags, den 19 maj, upphörde fredsplikten i hamnarna.

– Arbetsgivarna har varit närmast apatiska sedan våra avtalsförhandlingar började i vintras. Under de första månaderna ville man inte ens besvara våra yrkanden eller framföra sina egna, utan hänvisade till att man först skulle teckna nytt avtal med Transportarbetareförbundet, säger Eric Helgeson, vice ordförande i HF, i ett pressmeddelande.

Hamnarbetarförbundet är starkt kritiska till att det svenska rättssystemet gör det möjligt för hamnarbetsgivare att enbart tillämpa löner och andra anställningsvillkor i det först ingångna avtalet i branschen.

– Nu spelar det ingen roll om vi kämpar för lönepåslag närmare inflationstakten eller fler semesterdagar i vårt avtal, eftersom arbetsgivaren ändå helt lagligt kan strunta i att tillämpa sådana avtalsbestämmelser på våra medlemmar, säger Erik Helgeson.

Han kunde inte uttala sig om den faktiska konfliktrisken efter att Sveriges Hamnar sagt upp kajavtalet:

– Försöker man pressa ner försämringar av anställningsskyddet i halsen på oss så kommer situationen eskalera fort, men vi har ingen panik i nuläget.

Arbetsgivarparten vill tona ned betydelsen av att avtalet sagts upp:

– Uppsägningen påverkar varken verksamheten i hamnarna eller villkoren för de anställda, som styrs av vårt hamn- och stuveriavtal med Transport, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers till tidningen Arbetet.

I ett pressmeddelande från arbetsgivarorganisationen heter det att ”trots att arbetsgivarna har föreslagit ett balanserat avtal i linje med märket och som LO-kollektivet har godkänt, så har Hamnarbetarförbundet tackat nej”.

Men enligt förhandlingschefen Johan Grauers håller Sveriges Hamnar dörren öppen för fortsatta samtal:

– Möjligheten finns förstås kvar för Hamnarbetarförbundet att teckna ett andrahandsavtal, i likhet med hur vi har gjort två gånger tidigare.

Fall för AD

Under våren prövar Arbetsdomstolen (AD) flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. I två ärenden där domstolen hittills tagit beslut har AD gett hamnbolagen rätt, bland annat när det gäller skyldighet att MBL-förhandla schemaomläggningar.

I ett tredje ärende gav AD Hamnarbetarförbundet rätt. Det gällde då att Karlshamns hamnbolag utelämnat viktig information rörande schemaomläggningar och inte medverkat vid MBL-förhandlingar. Två av de hamnarbetare som direkt berördes av schemaomläggningarna är medlemmar i Hamnarbetarförbundet, som också är starkt i Karlshamns hamn.

Fler ärenden kommer upp i AD senare under våren eller försommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

Transportarbetarens logga

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.