Close
Borås Tidning har skrivit ett 20-tal artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Bolaget har sina lokaler i centrala Borås.
Close

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.

– Vår internutredning visar att ombudsmannen brustit i omdöme. Det har lett till att förbundsstyrelsen beslutat om diciplinära åtgärder. Vilka vill vi inte gå ut med, säger Transports förbundskassör och personalansvariga, Anna Ryding.

Kvalitetsflytt är ett etablerat expressföretag som utfört flyttuppdrag åt privatpersoner, men också åt många kommuner och andra offentliga upphandlare.

I höstas bröt Borås kommun samarbetet. Det hade då framkommit uppgifter om starka kopplingar till Hells Angels (HA) och att ett 20-tal av Kvalitetsflytts anställda har ett kriminellt förflutet.

I Borås tidning tillbakavisade företaget alla uppgifter om samröre med HA. Ledningen anförde också att man bara velat hjälpa människor ur kriminalitet och narkotikamissbruk, när man anställde folk som avtjänat sina straff.

Transport fick tidigt ögonen på företaget, som tecknat kollektivavtal med facket. Det framkom uppgifter om felaktiga löner och att Kvalitetsflytt satt i system att ta in bidragsanställda.

I våras kontaktade tre anställda Transports Boråsavdelning. De ville ha hjälp i en lönetvist. En av dem är, Kalle (fingerat namn). Han anser att Kvalitetsflytt är skyldigt honom över 800 000 kronor i utebliven betalning.

Transport började driva kravet för de tre medlemmarna, trots att det saknas dokument som klart visar hur mycket de jobbat. För Kalles del baseras beräkningarna på detaljerade anteckningar som Kalle själv fört om utförda flyttuppdrag, orter och arbetstider.

I mitten av juni kallade Transport Kvalitetsflytt till förhandlingsbordet. Efter godkännande från medlemmarna krävde facket inledningsvis 300 000 kronor till Kalle och sammanlagt 300 000 kronor till de andra två.

Företaget fick betänketid till midsommar, men återkom aldrig. Transport kallade till ny förhandling och begärde samtidigt att få ut lönehandlingar, inklusive övertidslistor, för samtliga anställa. Det är en möjlighet som facket har, enligt kollektivavtalet.

Två av männen som vänt sig till facket tog nu tillbaka sina lönekrav.

Men Kalle stod på sig.

Den 23 juli träffades parterna på nytt. Förhandlingen blev tuff. Facket anklagades för maffiametoder och Transports ombudsman kände sig hotad.

Parterna skiljdes i oenighet och Transports Boråsavdelning begärde hjälp från förbundet. En central förhandling.

Så här långt är tvisten en del av den fackliga vardagen. När de centrala förhandlingarna inletts publicerar Borås Tidning en ny stor artikel – nu med rubriken ”Facktopp kopplade in Hells Angels i konflikt med Kvalitetsflytt”.

I artikeln anklagas Transports centrala förhandlare för att under ett långt kvällssamtal med Kalle ha anfört att han själv, ombudsmannen, ”har kompisar som varit HA.” Kontakter som kan användas i konflikten. Under samtalet skickas också sms.

Transports ledning får kännedom om samtalet och sms:en och stänger av den centrala ombudsmannen, i väntan på utredning.

På Transports förbundsstyrelsemöte den 17-18 december diskuterades frågan ingående. Beslutet blev att ombudsmannen kan återgå i tjänst.

– Vår slutsats är att det inte finns några kopplingar till Hells Angels, som antyds i sms:et. Vi har också träffat en ekonomisk uppgörelse med Kvalitetsflytt, för den aktuella medlemmen, säger förbundskassör Anna Ryding.

Parallellt med förbundets utredning har tidningen Transportarbetaren intervjuat alla inblandade vid flera timmar långa personliga möten.

Bilden som framkommer tyder på ett missförstånd mellan Kalle och den centrala ombudsmannen. Det finns inga ”kompisar som varit HA”. Den person som åsyftas har inga sådana kontakter, känningar eller förflutet.

Om Transportarbetaren redovisar alla intervjuer finns ändå risken att hotbilden ökar mot flera personer. Det gör att tidningen i nuläget avstår från att citera de inblandade parterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kao:
    28 juni, 2022

    Det är helt otroligt att sånt förekommer. Skumma personer med ett tvivelaktigt förflutet och högt våldskapital får härja fritt. Gäller inte bara HA, det sker på flera platser även av andra. Sån skit bådar inte gott för Sverige där de är uppenbart att kriminella har tagit över på flera nivåer. Detta kan sluta illa.
    Usch och fy fasen.

Lästips:

Däckverkstad. Foto: John Antonsson

Myndigheter varnar för ökad brottslighet i arbetslivet

Fiffel & båg. Kriminaliteten i arbetslivet breder ut sig. Det visar en rapport från åtta myndigheter som samarbetar mot brottslighet i arbetslivet. – Tyvärr så har det inte blivit bättre, tvärtemot ser vi en ökning. Samtidigt så fokuserar vi mer på problemen, så vi upptäcker mer som vi inte har sett innan, säger Conny Svensson på Skatteverket.

Utredaren Samuel Engblom. Foto: TCO

Lättare för 60-åringar att få förtidspension

Arbetsmiljö. Mildare regler för att få rätt till sjukersättning för personer som är 60 år eller äldre och närmar sig pensionen. Förslaget framförs i en statlig utredning som presenterades i slutet av augusti.

Christel Ingemansson Foto: Jonas Hansson

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.