Close
Borås Tidning har skrivit ett 20-tal artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Bolaget har sina lokaler i centrala Borås.
Close

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.

– Vår internutredning visar att ombudsmannen brustit i omdöme. Det har lett till att förbundsstyrelsen beslutat om diciplinära åtgärder. Vilka vill vi inte gå ut med, säger Transports förbundskassör och personalansvariga, Anna Ryding.

Kvalitetsflytt är ett etablerat expressföretag som utfört flyttuppdrag åt privatpersoner, men också åt många kommuner och andra offentliga upphandlare.

I höstas bröt Borås kommun samarbetet. Det hade då framkommit uppgifter om starka kopplingar till Hells Angels (HA) och att ett 20-tal av Kvalitetsflytts anställda har ett kriminellt förflutet.

I Borås tidning tillbakavisade företaget alla uppgifter om samröre med HA. Ledningen anförde också att man bara velat hjälpa människor ur kriminalitet och narkotikamissbruk, när man anställde folk som avtjänat sina straff.

Transport fick tidigt ögonen på företaget, som tecknat kollektivavtal med facket. Det framkom uppgifter om felaktiga löner och att Kvalitetsflytt satt i system att ta in bidragsanställda.

I våras kontaktade tre anställda Transports Boråsavdelning. De ville ha hjälp i en lönetvist. En av dem är, Kalle (fingerat namn). Han anser att Kvalitetsflytt är skyldigt honom över 800 000 kronor i utebliven betalning.

Transport började driva kravet för de tre medlemmarna, trots att det saknas dokument som klart visar hur mycket de jobbat. För Kalles del baseras beräkningarna på detaljerade anteckningar som Kalle själv fört om utförda flyttuppdrag, orter och arbetstider.

I mitten av juni kallade Transport Kvalitetsflytt till förhandlingsbordet. Efter godkännande från medlemmarna krävde facket inledningsvis 300 000 kronor till Kalle och sammanlagt 300 000 kronor till de andra två.

Företaget fick betänketid till midsommar, men återkom aldrig. Transport kallade till ny förhandling och begärde samtidigt att få ut lönehandlingar, inklusive övertidslistor, för samtliga anställa. Det är en möjlighet som facket har, enligt kollektivavtalet.

Två av männen som vänt sig till facket tog nu tillbaka sina lönekrav.

Men Kalle stod på sig.

Den 23 juli träffades parterna på nytt. Förhandlingen blev tuff. Facket anklagades för maffiametoder och Transports ombudsman kände sig hotad.

Parterna skiljdes i oenighet och Transports Boråsavdelning begärde hjälp från förbundet. En central förhandling.

Så här långt är tvisten en del av den fackliga vardagen. När de centrala förhandlingarna inletts publicerar Borås Tidning en ny stor artikel – nu med rubriken ”Facktopp kopplade in Hells Angels i konflikt med Kvalitetsflytt”.

I artikeln anklagas Transports centrala förhandlare för att under ett långt kvällssamtal med Kalle ha anfört att han själv, ombudsmannen, ”har kompisar som varit HA.” Kontakter som kan användas i konflikten. Under samtalet skickas också sms.

Transports ledning får kännedom om samtalet och sms:en och stänger av den centrala ombudsmannen, i väntan på utredning.

På Transports förbundsstyrelsemöte den 17-18 december diskuterades frågan ingående. Beslutet blev att ombudsmannen kan återgå i tjänst.

– Vår slutsats är att det inte finns några kopplingar till Hells Angels, som antyds i sms:et. Vi har också träffat en ekonomisk uppgörelse med Kvalitetsflytt, för den aktuella medlemmen, säger förbundskassör Anna Ryding.

Parallellt med förbundets utredning har tidningen Transportarbetaren intervjuat alla inblandade vid flera timmar långa personliga möten.

Bilden som framkommer tyder på ett missförstånd mellan Kalle och den centrala ombudsmannen. Det finns inga ”kompisar som varit HA”. Den person som åsyftas har inga sådana kontakter, känningar eller förflutet.

Om Transportarbetaren redovisar alla intervjuer finns ändå risken att hotbilden ökar mot flera personer. Det gör att tidningen i nuläget avstår från att citera de inblandade parterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kao:
    28 juni, 2022

    Det är helt otroligt att sånt förekommer. Skumma personer med ett tvivelaktigt förflutet och högt våldskapital får härja fritt. Gäller inte bara HA, det sker på flera platser även av andra. Sån skit bådar inte gott för Sverige där de är uppenbart att kriminella har tagit över på flera nivåer. Detta kan sluta illa.
    Usch och fy fasen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

AV: Arbetslivskriminalitet växande samhällsproblem

A-krim. Arbetsmiljöverket stärker arbetet mot kriminalitet i arbetslivet. Myndigheten förutspår att problemen med kriminella aktörer kommer att öka ytterligare.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.