Färdtjänstbil i Stockholm
Close
I väntan på färdtjänsten.
Close

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

– Det här är en råddig materia, säger flera av dem som Transportarbetaren försöker få raka besked från.

Sverigetaxi och Taxikurir tog hand om 96 procent av färdtjänsten i Region Stockholm i den senaste upphandlingen. För en dryg vecka sedan började det nya avtalet gälla. En nyhet är att förarna ska garanteras den lön, villkor och semester som finns i kollektivtalet, detta oavsett om åkeriet har kollektivavtal.

Det blir en enkel lösning för chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor. De ska ha månadslön.

Knepigare är läget för chaufförer som både kör vanliga kunder och färdtjänst. Om de kör med provisionslön är de ändå garanterade en lägsta lön för färdtjänstuppdragen, slår upphandlingen fast. Samma villkor som numera finns i Transports och Biltrafikens arbetsgivareförbunds kollektivavtal, helt enkelt.

Men vad blir det då för lön till förare som kör blandat på åkerier utan kollektivavtal? Ska förtjänsten delas upp efter kundtyp? Här kommer en rad svar:

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, Region Stockholm: ”Vi kan bara påverka de uppdrag som utförs för Region Stockholm och ligger inom upphandling Färdtjänsttaxi.”

Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, Region Stockholm: ”Jag har fått back office-kommentarer om att många taxiåkare kommer att använda provisionslönen med garanti rakt över. Det vill säga det som står i kollektivavtalet.”

Magnus Klintbäck, vd Sverigetaxi: Alla chaufförer kör blandat. Det normala är då att provisionslön med garantilön används.”

En taxiåkare inom Sverigetaxi: ”Mina förare får provisionslön, men ingen garantilön. Det är sällsynt och riskabelt att utlova garantilön. Vi har väldigt mycket samhällskörningar.”

En taxichaufför anställd på ett åkeri anslutet till Sverigetaxi: ”Jag tror inte på någon garantilön. Hur fungerar den?”

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund: ”Hur företagen gör med förare som kör blandade körningar vet jag inte. Det blir krångligt att tillämpa avtalet om förarna ska ha olika betalt utifrån körningarna. Ibland kan det bli praktiskt att gå med på månadslön även för den som inte kör enbart samhällsresor. Tiden får utvisa om företagen klarar att uppfylla kraven i kollektivavtalet och upphandlingarna.”

Lennart Sköld, central ombudsman på Transport: ”Vår uppfattning är att det är lämpligt med månadslön även om en förare också kör privata körningar, men det är inget vi kan kräva.”

Framåt sommaren, när det gått ett par månader och förarna fått sina löner, lär en del frågetecken rätas ut. Om fler får månadslön eller om de går på provision? Om garantilönen betalas ut?

Klar är att färdtjänstkörningarna i Stockholmsområdet är mer lönsamma än tidigare. Åtminstone en del av dem. Grovt räknat har ersättningen till de upphandlade bolagen höjts med 25 procent, enligt Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten. Men det finns olika prisområden och olika prisnivåer inskrivet i avtalet. Det blir mer pengar om resan startar i till exempel Stockholms innerstad, och ersättningen från regionen är högre på kvällar och nätter.

– När vi kör färdtjänst från ett högprisområde tjänar vi mer än vid en vanlig körning, berättar åkaren. Vi har fått besked från Sverigetaxi att en förare kommer att köra in ungefär 2 000 kronor mer per månad med nya avtalet. Det blir 800 kronor mer till föraren.

Och detta har taxiförarna i Stockholmsområdet omedelbart anpassat sig till:

– Alla de som vägrade färdtjänst förut jagar körningarna nu, säger föraren med 30 års erfarenhet.

– Jag kör mycket färdtjänst och för mig har blivit sämre med nya avtalet. Även om ersättningen har höjts, chockhöjts i vissa områden, får jag mycket färre körningar.

Klart borde det därmed vara att färdtjänstkunderna vinner på nya avtalet. De har lättare att få en bil när de behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Isabel Carlsson:
    23 augusti, 2019

    Kan ju inte bli mycket i lön om bilen står stilla och det körs typ 3-4 kortare turer.sen en längre.vad gör man under tiden hemma? Sitter väntar på telefonsamtal om en körning

  2. Lena Blomquist, red:
    15 april, 2019

    Helena, tack för tipset. Det ska vi också göra, utöver att berätta hur det ser ut i storstäderna.

  3. Helena Blomstrand:
    13 april, 2019

    Kontakta gärna seriösa bolag MED kollektivavtal , utanför storstadsträsket, så får ni reda på hur dessa seriösa bolag avlönar sina förare. PROVISIONslön förekommer INTE utanför storstäderna. Chaufförerna kräver TIMLÖN MED OB samt SÄRSKILT OB.

  4. K:
    11 april, 2019

    Det är dåligt betalt för färdtjänst körningar hur än man vänder på det. Alla tillämpar provisionslön. Det finns ingen utrymme för garantilön. Det är för många taxibilar som delar på dåliga betalda körningar. Då blir snittlön ca 90kr per timme ibland är det sämre. Man höjer intjäning med vanlig taxa därför många förare tacka nej för färdtjänst körningar vid vissa tider. Jag är åkare på taxi Stockholm och har fått en del av färdtjänst körningar som är ca 50% bättre betalt än Sveriges taxi ändå fick jag höra en viss missnöjdhet från våra förare när det gäller taxa, de flesta tyckte att det är för lågt, ändå ligger vi högre än de andra. Vill du ha sanningen prata med förare eller åkerierna. Allt annat är teoretiskt fint skippat

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.