Tomas Eneroth på presskonferens.
Close
Tomas Eneroth presenterar utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken.
Close

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

− Jag vill se en tuffare kontroll av inte minst lastbilstrafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken gäller inte bara lastbilstransporter, utan även buss- och taxitrafik.

Bakom tillsättandet av utredningen finns inte minst problemen med överträdelser i cabotagetrafik, utländska åkerier som gör otillåtet många inrikestransporter i landet, blivit ett stort problem.

− Vi har sett hur man pressar priserna och de sociala villkoren för utländska chaufförer, och hur bolagen fuskar med kör- och vilotiderna, säger Tomas Eneroth.

Attraktionskraften i att utbilda sig till lastbilschaufför har sjunkit på grund av detta, konstaterar ministern.

− Vi vill bryta denna utveckling. Nu ska vi se till att få effektivare kontroller. Det ska inte löna sig att fuska.

Utredningen presenterades på en pressträff under förmiddagen. Den ska kartlägga den nuvarande kontrollverksamheten, granska hur man löst frågan i andra länder och föreslå hur den svenska kontrollen kan förbättras.

Minister Eneroth lyfter fram den tyska systemet som ett intressant alternativ till den svenska modellen.

I Tyskland finns en egen myndighet, BAG, som sköter kontrollen av vägarna.

Utredningen ska också överväga om fler överträdelser av reglerna kan straffas med sanktionsavgifter i stället för att myndigheterna ska behöva dra igång en straffrättslig process.

I slutet av nästa år ska utredningen komma med förslag i denna del.

Då ska utredningen också lämna förslag om att införa en ny yrkesgrupp, som får namnet trafiksäkerhetskontrollanter. Dessa ska utföra nykterhetskontroller och även kunna testa förare i fråga om narkotika. Båda dessa uppgifter ligger hos polisen i dag.

Övriga frågor ska utredningen redovisa i mars 2021.

Transport har tryckt hårt på att även beställaransvaret måste vara tydligt och omfattande när det gäller att använda sig av schysta transporter.

Tomas Eneroth säger till Transportarbetaren att lagen infördes bara för ett år sedan och därför kan ändringar inte bli aktuella förrän den kan utvärderas ordentligt. Men han säger att en väg att skärpa beställaransvaret är via den översyn av sanktionsavgifter som utredningen fått i uppdrag att göra.

− Om det behövs skärpning kommer jag inte tveka att genomföra dem, men jag vill först se en ordentlig utvärdering av lagen, säger Eneroth.

Arbetsgivarnas krav om sänkta sanktionsavgifter får däremot inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Microsofts serverhallar i Gävle

Arbetare avvisade efter kontroll på Microsoft

Arbetsmiljö. Vid en stor kontroll av Microsofts byggen av datahallar utanför Gävle fann gränspolisen åtta personer som arbetade olagligt i landet. Kontrollens syfte var att säkerställa att svenska lagar och regler följs av den amerikanska techjätten, tidigare kritiserad för att ignorera svensk arbetsrätt.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.