Södertälje hamn
Close
Arbetsmiljöproblemen i Södertälje hamn har pågått en längre tid, enligt Transports medlemmar. Bilden från hamnen är tagen i ett annat sammanhang.
Close

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Transports lokala klubb slog förra året larm om att arbetsgivaren, kommunala Södertälje hamn, lassar över sitt ansvar för riskfyllt arbete på stuverianställda.

– Just nu är det förtroendefrågan som är det stora, det finns inget förtroende – arbetsgivaren säger en sak och gör en annan, säger klubbordförande Patrick Hörstam, som också är lokalt skyddsombud.

Han vände sig förra hösten till Arbetsmiljöverket. Som skyddsombud tog han i sin 6:6a-anmälan, enligt arbetsmiljölagen, upp flera krav på åtgärder. Det handlade bland annat om att arbetsgivaren ska göra riskbedömningar när fartyg anlöper hamnen. I dag fungerar det i stället så att stuveriarbetarna prickar av en checklista.

Arbetsmiljöverket gjorde vid två tillfällen inspektioner i hamnen under hösten 2018. Verket kom i sin generella bedömning fram till att arbetsgivaren uppfyller skyddsombudets krav.

– Då släppte vi de sakerna, men efter 6:6a-anmälan blev det värre på andra vis –  vissa handlar om rena bestraffningar mot våra medlemmar och om varningar som delats ut utan logik, säger Patrick Hörstam.

Ledningen för det kommunala bolaget har en helt annan bild.

– Arbetsmiljöverkets svar visar att vi gör som vi ska och att vi till och med gör ett bra jobb, säger Robert Tingvall, vd för Södertälje hamn, till Länstidningen Södertälje.

Till tidningen betonar han också att arbetsmiljöfrågorna är ”jätteviktiga, för det här är en farlig arbetsplats”. Men att han inte känner till problem med anställda som mår dåligt på grund av arbetsförhållandena:
– Jag pratade precis med vår arbetsledning som säger att det är väldigt god stämning i personalgruppen.

Vd:n medger dock att sjukfrånvaron ökat under den senaste tiden, men att det är något de ser över och åtgärdar för närvarande.

Transport centralt stöttar klubben i hamnen. Flera förhandlingar har redan genomförts med arbetsgivaren, alla på initiativ av facket. Såväl regionala skyddsombud och ombudsmän från Hamnavdelning 1 och Transports centrala arbetsmiljöombudsman har deltagit. Nästa vecka möts företrädare för Södertälje hamn och Transport igen för nya förhandlingar.

– Jag vill inte tala om detaljer men det kommer att bli en ohållbar situation om inget görs för att förbättra arbetsmiljön, säger klubbordförande Patrick Hörstam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    8 september, 2019

    Jobbar själv på denna arbetsplats och det är otroligt att våran vd står och säger sånna saker att det är bra med personalen det är verkligen inte bra där. Personalen mår riktigt dåligt att gå till sitt jobb. Denna arbetsplats har gått från den bästa jag någonsin jobbat på till den sämsta på inom loppet av ca 1 1/2 år.

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.