Södertälje hamn
Close
Arbetsmiljöproblemen i Södertälje hamn har pågått en längre tid, enligt Transports medlemmar. Bilden från hamnen är tagen i ett annat sammanhang.
Close

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Transports lokala klubb slog förra året larm om att arbetsgivaren, kommunala Södertälje hamn, lassar över sitt ansvar för riskfyllt arbete på stuverianställda.

– Just nu är det förtroendefrågan som är det stora, det finns inget förtroende – arbetsgivaren säger en sak och gör en annan, säger klubbordförande Patrick Hörstam, som också är lokalt skyddsombud.

Han vände sig förra hösten till Arbetsmiljöverket. Som skyddsombud tog han i sin 6:6a-anmälan, enligt arbetsmiljölagen, upp flera krav på åtgärder. Det handlade bland annat om att arbetsgivaren ska göra riskbedömningar när fartyg anlöper hamnen. I dag fungerar det i stället så att stuveriarbetarna prickar av en checklista.

Arbetsmiljöverket gjorde vid två tillfällen inspektioner i hamnen under hösten 2018. Verket kom i sin generella bedömning fram till att arbetsgivaren uppfyller skyddsombudets krav.

– Då släppte vi de sakerna, men efter 6:6a-anmälan blev det värre på andra vis –  vissa handlar om rena bestraffningar mot våra medlemmar och om varningar som delats ut utan logik, säger Patrick Hörstam.

Ledningen för det kommunala bolaget har en helt annan bild.

– Arbetsmiljöverkets svar visar att vi gör som vi ska och att vi till och med gör ett bra jobb, säger Robert Tingvall, vd för Södertälje hamn, till Länstidningen Södertälje.

Till tidningen betonar han också att arbetsmiljöfrågorna är ”jätteviktiga, för det här är en farlig arbetsplats”. Men att han inte känner till problem med anställda som mår dåligt på grund av arbetsförhållandena:
– Jag pratade precis med vår arbetsledning som säger att det är väldigt god stämning i personalgruppen.

Vd:n medger dock att sjukfrånvaron ökat under den senaste tiden, men att det är något de ser över och åtgärdar för närvarande.

Transport centralt stöttar klubben i hamnen. Flera förhandlingar har redan genomförts med arbetsgivaren, alla på initiativ av facket. Såväl regionala skyddsombud och ombudsmän från Hamnavdelning 1 och Transports centrala arbetsmiljöombudsman har deltagit. Nästa vecka möts företrädare för Södertälje hamn och Transport igen för nya förhandlingar.

– Jag vill inte tala om detaljer men det kommer att bli en ohållbar situation om inget görs för att förbättra arbetsmiljön, säger klubbordförande Patrick Hörstam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    8 september, 2019

    Jobbar själv på denna arbetsplats och det är otroligt att våran vd står och säger sånna saker att det är bra med personalen det är verkligen inte bra där. Personalen mår riktigt dåligt att gå till sitt jobb. Denna arbetsplats har gått från den bästa jag någonsin jobbat på till den sämsta på inom loppet av ca 1 1/2 år.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Asfaltläggare irriterar och bromsar transporterna när arbetet pågår, men en jämn nylagd vägbana dämpar vibrationerna i lastbilshytten. Viktigt är att ställa in och serva förarstolen efter respektive chaufför och tala med biltillverkaren om vibrationer, tipsar Arbetsmiljöverket.

Stora risker – lite fakta

Arbetsmiljö. Har du ont i ryggen? Rätt inställd förarstol? Konsekvenserna av skakningar kan bli stora, men få mätningar görs av vibrationer.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.