Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

– För den här gruppen är låglönesatsningen jätteviktig, säger Transports ombudsman Magnus Larsson, som ingått i fackets förhandlingsdelegation.

Åtta LO-förbund förhandlar gemensamt med Samhall. Ett av dem är Transport.

Överenskommelsen träffades i torsdags och berör totalt 23 000 anställda. Avtalet är längre än de flesta som nu tecknats på arbetsmarknaden. Det sträcker sig från den 1 december 2020 till den 30 september 2023.

Lönerna höjs så här:

  • den 1 december 2020 med 495 kronor per månad.
  • den 1 oktober 2021 med ytterligare 495 kronor.
  • och till sist, den 1 oktober 2022, med 428 kronor.

Alla tillägg, som ob, höjs också i tre steg. Med totalt 5,4 procent.

Precis som för övriga LO-arbetare förbättras avtalspensionen. Det sker genom en etappvis sänkning av åldern då arbetsgivaren börjar betala in pensionspremier. I dag är gränsen 25 år, om tre år är den nere på 22 år.

Samhallpersonalen får också del av låglönesatsningen som ingår avtalsrörelsens så kallade märke. Den är tänkt att ge anställda som tjänar under 26 100 kronor ett påslag som lite större än de ursprungliga 5,4 procenten.

Arbetstiderna är ett problem på Samhall, anser facket. Arbetsgivaren kan med kort varsel flytta personal mellan olika arbetsplatser. Avtalet medger också att anställda schemaläggs på arbetspass som bara är en timme långa.

I överenskommelse enades fack och arbetsgivare om att tillsätta arbetsgrupper som ska se över både arbetstidsreglerna och lönesystemet. Ett krav från Samhall var att få utjämna arbetstiden över 17 veckor, i stället för dagens fyra.

LO-förbunden sa nej. En sådan förändring skulle ha inneburit att anställda förlorat övertidsersättning.

– Många på Samhall har säsongsbetonade jobb. En utjämning på 17 veckor hade slagit hårt mot dem, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bandyesa:
    15 december, 2020

    Vad är det för låglöne satsning när vi har låga lönade och vi får lägere en dom andra och inte får vi heller det rekratifft.

  2. Nina:
    11 december, 2020

    Dåligt avtal enligt många på Samhall. Hur kan Transport bara lägga sig så lågt? Varken chefer eller facket vet hur vi sliter på terminalerna eller på dom olika lagren . Med dålig arbetsmiljö och inga bra redskap. Det gör att vi blir utslitna i förtid.

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.