Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

– För den här gruppen är låglönesatsningen jätteviktig, säger Transports ombudsman Magnus Larsson, som ingått i fackets förhandlingsdelegation.

Åtta LO-förbund förhandlar gemensamt med Samhall. Ett av dem är Transport.

Överenskommelsen träffades i torsdags och berör totalt 23 000 anställda. Avtalet är längre än de flesta som nu tecknats på arbetsmarknaden. Det sträcker sig från den 1 december 2020 till den 30 september 2023.

Lönerna höjs så här:

  • den 1 december 2020 med 495 kronor per månad.
  • den 1 oktober 2021 med ytterligare 495 kronor.
  • och till sist, den 1 oktober 2022, med 428 kronor.

Alla tillägg, som ob, höjs också i tre steg. Med totalt 5,4 procent.

Precis som för övriga LO-arbetare förbättras avtalspensionen. Det sker genom en etappvis sänkning av åldern då arbetsgivaren börjar betala in pensionspremier. I dag är gränsen 25 år, om tre år är den nere på 22 år.

Samhallpersonalen får också del av låglönesatsningen som ingår avtalsrörelsens så kallade märke. Den är tänkt att ge anställda som tjänar under 26 100 kronor ett påslag som lite större än de ursprungliga 5,4 procenten.

Arbetstiderna är ett problem på Samhall, anser facket. Arbetsgivaren kan med kort varsel flytta personal mellan olika arbetsplatser. Avtalet medger också att anställda schemaläggs på arbetspass som bara är en timme långa.

I överenskommelse enades fack och arbetsgivare om att tillsätta arbetsgrupper som ska se över både arbetstidsreglerna och lönesystemet. Ett krav från Samhall var att få utjämna arbetstiden över 17 veckor, i stället för dagens fyra.

LO-förbunden sa nej. En sådan förändring skulle ha inneburit att anställda förlorat övertidsersättning.

– Många på Samhall har säsongsbetonade jobb. En utjämning på 17 veckor hade slagit hårt mot dem, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bandyesa:
    15 december, 2020

    Vad är det för låglöne satsning när vi har låga lönade och vi får lägere en dom andra och inte får vi heller det rekratifft.

  2. Nina:
    11 december, 2020

    Dåligt avtal enligt många på Samhall. Hur kan Transport bara lägga sig så lågt? Varken chefer eller facket vet hur vi sliter på terminalerna eller på dom olika lagren . Med dålig arbetsmiljö och inga bra redskap. Det gör att vi blir utslitna i förtid.

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.