Transportavtalet 2023 - 2025.
Close
Nu har nytt transportavtal förhandlats fram. Det blev klart den 3 april 2025.
Close
Avtal 2025

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg
Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

– Jag tycker det är ett stabilt avtal. Även om jag så klart ville att det skulle ge ännu mer, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Avtalet löper på 24 månader med start den 1 april 2025.

Avtalsvärdet första året är 3,6 procent och andra året 3,2 procent. Transportavtalet har tre olika avtal som slagits ihop till ett där åkeri, terminal och bärgning ingår.

Är det samma lösning för alla tre?

– Det är olika tariffer och olika pengapåslag. Det viktiga är att vi har nått vårt mål att vi skulle ha märket plus lite till i så kallad löneglidning.

Förra avtalsperioden handlade förhandlingarna om pengar, pengar, pengar.

Hur var det den här gången?

– För hela avtalet har vi fått till en avsättning till delpension. Den görs år två och handlar om 0,1 procent och dras av löneutrymmet. Och den avsättningen görs under hela arbetslivet. För alla mellan 18 och 99 år. Det känns riktigt bra framför allt för våra yngre medlemmar, säger Tommy Wreeth.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén har varit med och förhandlat fram lösningen kring delpensionen.

Man med rakat huvud sitter i kontorsrum
Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

– 0,1 procent är kanske inte mycket. Men det är en start på något som kan utvecklas till något bra för våra medlemmar på sikt. Andra förbund har jobbat med frågan under många år och kommit upp till bra nivåer. Jag är väldigt glad att vi har börjat göra det även i vårt förbund, säger Peter Winstén.

Sedan tidigare har Transport delpensionsavsättning för medlemsgruppen flygtekniker. Och kabinpersonalen som numer är medlemmar i Transport har även de en avsättning för delpension.

– För flygteknikerna började vi med detta den 1 november 2017. Då med 0,2 procent och nu har vi lyckats bygga upp till en extra avsättning på 0,9 procent.

Vad menas med delpension?

– För åkeri handlar det om att ha rätt att efter fyllda 62 år gå ner i arbetstid till 80 procent. För terminal gäller 50 procent. Det är en stupstock om man inte kan komma överens med sin arbetsgivare om annat tidsmått. Vi är överens om att inbetalningen görs från 1 april 2026 och nu ska vi sätta processen för hur allt ska fungera. Det är ett trepartssamtal mellan oss, Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Fora.

Om jag inte vill ta ut delpension, vad händer med pengarna då?

– Den extra avsättningen tillförs då de 4,5 procenten som sedan tidigare är framförhandlat mellan Svenskt Näringsliv och LO gällande avtalspension, säger Peter Winstén.

Har det gjorts andra avsättningar i avtalet?

– År ett kommer 0,1 procent att avräknas på åkeridelen och det är att få betald läkarundersökning för förnyelse av tunga behörigheter plus ett utökat ob-fönster där kvalificerad ob nu ska utgå från klockan 21 på fredagar, säger Tommy Wreeth.

När får berörda medlemmar veta vad de får i ny lön?

– Vi går ut i våra kanaler, hemsidan och nyhetsbrev till medlemmarna i kväll, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Olsson:
    17 april, 2025

    Ställer sig utanför LO 4,2% och skriker att det är för lite, men går med på detta? Bra gjort... Kommer gå ur facket efter det här så sparar man iaf 500 extra i månaden...

  2. Claes:
    17 april, 2025

    Hur kommer Arbetstidsförkortningen påverka oss inom Bevakningen, har ju 5 x 12 timmarspass på en vecka tex.

  3. Nicklas:
    7 april, 2025

    Min kommentar jag skrev i fredags kom inte med så jag försöker igen.

    En chaufförslön är 2024 (ur minnet) ca 31700kr, en svensk genomsnittslön är 39900kr.

    För att få samma löneökning i kronor som genomsnittssvensken hade vi behövt en löneökning på 4,3%.

    Som det är nu förlorar vi köpkraft varje år gentemot genomsnittssvensken.
    Det värsta med procent är att vi förlorar mer och mer för varje år som går.

  4. Stefan:
    6 april, 2025

    Vad hände med arbetstidsförkortningen vid nattarbete på terminal?? Finns inga andra som jobbar 40 timmar/vecka vid natt arbete.

  5. Cim-Emelie Hjerpe:
    5 april, 2025

    Jag har iaf inte blivit kontaktad... Jag har själv fått leta efter informationen idag, den 5/4... Och mig veterligen så är jag medlem fortfarande. Men kanske lite skillnad på loppor och löss här.

  6. Johan Carlsson:
    5 april, 2025

    Ännu ett uselt pajasavtal.

  7. Patrik Persson:
    4 april, 2025

    Det här är orsaken till varför jag aldrig under mina 30 år som yrkesförare varit fackansluten. Trots min socialistiska världsåskådning.
    Så ni är nöjda med resultatet? Tänk om vi chaufförer var så dåliga på det vi gör, då stannade hela samhället.
    Hur kan ni sova på nätterna?

  8. Diboss:
    4 april, 2025

    Vad hände med arbetstidsförkortningen,speciellt vid nattarbete??

  9. Niklas:
    4 april, 2025

    En svensk genomsnittslön är ca 40 000kr, märket på 3,4% ger för genomsnittssvensken en löneökning på 1360kr.

    En chaufförslön är, taget ur minnet, 31 700kr.
    För att få samma löneökning skulle vi behöva få 4.3% löneökning.

    Allt under det gör att vi varje år tappar i köpkraft gentemot genomsnittssvensken.

    Som det är nu blir skillnaden mellan chaufförslön och genomsnittslön större och större för varje år som går.

  10. Peter Jansson:
    4 april, 2025

    Det är väldigt bra att avtalet blir lite högre i procent än riktmärket från industrins avtal.Fråga är bara om detta avtalet är början för chaufförer att komma ikapp andra löntagare på arbetsmarknaden då en högre procentuell ökning på en lägre lön bör innebära mindre i kronor i löneförhöjning i förhållande till de löntagare som har högre löner än chaufförer men som får en lägre procentsats i löneförhöjning men det blir ändå mer i kronor räknat för dessa löntagare.Det är något de som förhandlar om löner på arbetsmarknaden behöver tänka på inför framtida förhandlingar.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Transportarbetarens logga

Delpension i nytt avtal för utlandsförare

Utlandsavtalet. Transport och Biltrafikens Arbetsgivarförbund har kommit överens om ett nytt avtal för chaufförerna som kör på utlandet.

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.