Nya regler för transportsektorn tas upp i EU

EU. På EU-parlamentets möte i kväll kommer EU-kommissionen för första gången att lätta på förlåten kring unionens stora vägpaket. Den kommande översynen av transportsektorn väntas bland annat innehålla nya regler för cabotage, smarta färdskrivare samt kör- och vilotidsregler.

Vägpaketet, som varit på gång länge, har tagit omvägen via initiativ till att nu kallas ”rörlighetspaket” (mobility package).

Men ingen vet exakt vad den kommande revideringen av olika regler inom transportnäringen kommer att innehålla, förklarar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Han siar om en omfattande översyn, som kommer att beröra olika former av lagstiftning. EU-kommissionen är ju den instans som har rätt att lägga fram förslag på ny lagstiftning.

– Det har inte gjorts några förändringar på vägområdet på många år så sannolikt kommer det att bli stora förändringar, säger Magnus Falk.

Uppgifter som läckt ut är i alla fall att paketet troligen kommer att innehålla nya regler för cabotage, inrikes körningar av utländska åkerier.

Andra inslag rör vad som ska gälla för utländska arbetare i andra EU-länder, så kallad utstationering, liksom kör- och vilotider, smarta färdskrivare och en europeisk vägmyndighet.

Utsläppsregler och vägsäkerhet antas också tas med i granskningen. Transport hoppas dessutom att kombidirektivet ska ses över. Och skrotas.

Tillsammans med LO och Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har förbundet skrivit till EU-kommissionen och begärt att det så kallade kombidirektivet med snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter ska avskaffas.

För att få med allt förväntas kommissionen lägga fram vägpaketet i två steg. Presentationen görs av den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc från den liberala partigruppen Alde (där svenska centerpartiet och liberalerna ingår).

Hur ser transport på översynen? Med fasa eller förväntan?

– Både och. Farhågan är att unionen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna så att chaufförerna får köra mycket längre pass. Det skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten, svarar Magnus Falk.

Han nämner förslag som går ut på att öka flexibiliteten för transportföretagen, som kan komma att införas ”på de anställdas bekostnad.”

– Men, som sagt, det här handlar om läckor. Några skarpa förslag har vi inte sett än. Det finns uppgifter om att de kommer i slutet av maj.

Sammanslutningen av europeiska transportfack, ETF, där svenska Transport ingår, är så oroad att man bedrivit en kampanj för att stoppa hela paketet, berättar Magnus Falk.

– Förbunden inom federationen är rädda att försämringarna ska bli så stora att vi inte ens kommer att nå upp till dagens nivå.

Kan något bli bättre?

– Jag vill gärna hoppas det. Vi måste styra upp cabotaget och de utländska transporterna, men risken är förstås att reglerna förändras till det sämre, säger Magnus Falk.

Mitt i oklarheten är det i alla fall klart att debatten beräknas börja vid 18-tiden på EU-parlamentets sammanträde i Strasbourg i dag. Och att de svenska EU-parlamentarikerna Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) från transportutskottet anmält sig på talarlistan.

En minut vardera har de på sig att lägga fram sina argument, enligt gällande regler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.