Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

2017 tecknade fack och arbetsgivare treåriga avtal som skulle ge 2,2 procent i löneökning första året. Därefter 2,0 procent och slutligen 2,3 procent sista året.

Enligt Medlingsinstitutet (MI) blev utfallet i genomsnitt 0,2 procentenheter högre 2019, samtidigt som inflationen stannade vid 1,7 procent. Det ger en reallöneökning på 0,8 procent.

MI-rapporten är en djupdykning i kollektivavtal, lägstalöner och arbetsdagar som försvann genom strejker eller lockouter. Bara 7 577 dagar gick förlorade genom sådana tvister, skriver MI. På barrikaden fanns nästan uteslutande piloter och hamnarbetare.

Andra fakta finns också. Som att:

  • Medellönen i Sverige var 34 600 kronor (gäller år 2018).
  • Löneskillnaden mellan könen var förra året 10,7 procent. ”Skillnaden förklaras i första hand av att kvinnor och män arbetar i olika yrken med olika lönenivåer.” Skriver MI, som också konstaterar att skillnaden minskar. Det sker till stor del genom att kvinnor i större utsträckning jobbar på chefspositioner och i mansdominerade yrken.

Medlingsinstitutet ägnar ett helt kapitel åt låga löner och minimilöner i kollektivavtalen. Noterbart är att av de totalt 700 avtal som finns på svensk arbetsmarknad är det knappt 250 som i siffror anger en lägsta lön.

MI upplyser om att LO-förbunden satt upp det långsiktiga målet att avtalens lägstalöner ska ligga på minst 75 procent av medellönen för arbetare.

Enligt MI har Sverige en internationellt sett låg ”lönespridning”. Institutet anför också att Sverige har få lågavlönade.

Den definition som används för lågavlönad är att man tjänar 60 procent av landets medianlön. I Sverige var medianlönen 29 500 kronor (2018). 60 procent av det är 17 700 kronor. Knappt en (1) procent av löntagarna har så låg inkomst, anför MI.

Flest lågavlönade hittar man i restaurangbranschen. Runt åtta procent når inte upp till ribban på 17 700 kronor.

Andelen lågavlönade baseras på arbetsgivarnas egna inrapporterade uppgifter. Med stor sannolikt saknas grupper som papperslösa och de nya gig-jobbarna. Liksom taxiförare som ofta jobbar långt mer än heltid för att få ihop en rimlig månadslön.

I rapporten finns en tabell över lägstalöner på olika avtalsområden. Fackförbundet Unionen utmärker sig genom att generellt sett ha låga ingångslöner för sina tjänstemän. Runt 17 500 kronor är en vanlig startlön för unga. Om det är miniminivån som gäller på arbetsplatsen…

I MI:s sammanställning, som inte är heltäckande, innehas bottennoteringen av Byggnads. Byggstädare under 19 år kan erbjudas 14 225 kronor i månaden. Vid fyllda 19 sker dock ett rejält lyft, till 21 337 kronor.

Andraplatsen i bottenligan går till Unionen som gjort upp med Vårdföretagen. Den som är högst 18 år och ändå lyckas får jobb på en tandläkarmottagning kan få nöja sig med en lön på 15 675 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Johansson:
    1 mars, 2020

    Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.
    Jag är en chaufför med alla behörigheter, som behärskar alla typer av fordonskombinationer som till exempel bil och släp, lösflak, trailer, lastväxlare, dolly, påhängstruck, containerkörning, fordonsmonterad kran, körning av hjullastare och diverse motviktstruckar plus vanligt terminalarbete. Lägg även till det vanliga lotsarbetet som i mitt fall är i Stockholm med omnejd och vad det innebär.
    För detta arbete ligger jag ungefär 10 000 kronor under medellönen för män i Sverige. Medelönen för män i Sverige är, som jag nämnde tidigare 36 500 kronor. Som grädde på moset har Transport en av de högsta fackavgifterna av samtliga LO förbund.
    Som lite kuriosa vill jag också nämna att transportbranschen toppar olycksstatistiken när det gäller svåra olyckor och dödsfall. Med detta sagt, så kan vi konstatera att arbeta som chaufför ger i runda slängar ungefär 10 000kr mindre än vad medellönen för män är i Sverige.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.