Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

– Det är dags för vägtransporterna, lastbilar och bussar, att vara med och bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Det är nödvändigt om vi ska nå EU:s mål att minska koldioxidutsläppen med minst 40 procent till år 2030, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S).

Hon är den enda ordinarie svenska ledamoten i parlamentets miljöutskott och tillägger att ribban kanske måste sättas ännu högre – om EU ska nå upp till Parisavtalets mål på under två grader eller helst 1,5 graders höjning av temperaturen.

Frågan om det nya rapport- och övervakningssystemet har manglats genom EU:s instanser under lång tid innan klubban föll vid Europaparlamentets pågående möte i Strasbourg.

De nya reglerna börjar gälla den första januari 2019 och innebär att medlemsländerna ska börja övervaka tunga fordon, som registreras för första gången i unionen. Beslutet innebär också att EU-länderna och fordonstillverkarna ska skicka in rapporter varje år om mätningar och utsläpp till EU-kommissionen. Uppgifterna ska samlas i ett centralt dataarkiv, som hanteras av Europeiska miljöbyrån.

Inrapporteringen påbörjas olika år för olika typer av fordon.

De nya skyldigheterna gäller bara nya fordon. Äldre, mer miljöförstörande lastbilar kommer att finnas kvar och ta tid att fasa ut. Hur ser du på det?

– Det är naturligt att man börjar fokusera på nytillverkade fordon. Det är där en förändring i första hand är möjlig. Sedan utesluter naturligtvis inte det att man i ett senare skede också överväger åtgärder för alla fordon som rullar på vägarna, svarar Jytte Guteland.

Uppgifterna om den tunga trafiken i det centrala registret ska analyseras och sammanställas till årliga rapporter för att kommissionen ska få en uppfattning om utsläppen.

Kontrollerna är omfattande. 77 olika mätvärden ska kollas upp, bland annat luftmotståndet som är viktigt för en lastbils bränsleeffektivitet. Kommer EU-länderna att följa detta?

– Jag förväntar mig förstås att länderna kommer att följa regelverket. Det är en grundförutsättning för en fungerande lagstiftning. Förhandlarna har dessutom understrukit att det är viktigt att övervaknings- och rapporteringssystemet är användarvänligt för alla transportföretag, oavsett storlek och resurser, säger Jytte Guteland.

Sanktioner införs också. EU-kommissionen får möjlighet att döma ut böter på max 30 000 euro om en lastbilstillverkare har felaktiga uppgifter i sin redovisning. Men bara om det går att bevisa att avvikelsen är uppsåtlig eller görs av grov oaktsamhet. Vad är din inställning till det?

– Det är viktigt att säkerställa att uppgifterna som rapporteras är tillförlitliga. Det är därför kommissionen fått möjligheten att verifiera och vid behov korrigera de slutliga uppgifterna. Regler är till för att följas och om någon fuskar är det rimligt att det får konsekvenser.

Du säger att det nya systemet är ett första steg för att minska utsläppen från tung trafik. Vad blir nästa steg?

– EU-kommissionen har nyligen presenterat ett lagförslag för utsläppsvärden också för tunga fordon. Det skulle innebära att nivåerna av koldioxidutsläpp måste minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till 2030. Förslaget ska nu beredas av EU-parlamentet och Ministerrådet med medlemsländernas miljöministrar.

Leder kontrollsystemet till jämlik konkurrens mellan medlemsländerna? Fattigare länder kan ju konkurrera länge med gamla, mer miljöfarliga bilar?

– Det viktigaste är att EU lägger grunden för hur tunga fordon faktiskt ska börja minska utsläppen. I takt med att rapporteringen och överblicken förbättras och om kommissionens förslag om minskade koldioxidutsläpp införs, stärks möjligheterna att minska utsläppen.

– När det gäller möjligheterna att köra med gamla fordon ska man komma ihåg att EU-länderna är skyldiga att minska de samlade utsläppen från transportsektorn, enligt den så kallade Ansvarsfördelningsförordningen. Det innebär att det kommer att finnas krav på hela transportsektorn att minska utsläppen. Det tror jag kommer att stärka den politiska viljan att arbeta för mindre utsläpp på nationell nivå, säger Jytte Guteland.

Fotnot. Beslutet kan hittas under benämningen 2017/0111 (COD),  CO2 emissions from and fuel consumption of new heavy-duty vehicles.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.