Ny bakläxa för Andreassons

Andreassons åkeris skatteupplägg har ännu en gång underkänts av Skatteverket. Ett krav på 5,8 miljoner kronor damp ner hos företaget under våren. Polska och rumänska chaufförer har hyrts in via ett nystartat företag, men Skatteverkets revision visar att de har varit anställda.

Ungefär samtidigt som Skatteverket slutligen fick rätt mot Andreassons åkeri när det gäller tidigare års arbetsgivaravgifter för chaufförer granskade myndigheten företagets skatteupplägg för 2014.

Resultat: Åkeriet krävs på drygt fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och närmare 800 000 i skattetillägg.

Orsak: Andreassons åkeri fortsätter med modellen med bemanningsföretag där chaufförerna är enmansföretagare i sina hemländer. Skatteverkets granskning visar att chaufförerna får direkt betalt av Andreassons. Myndighetens slutsats är därför att det svenska åkeriet ska betala svenska arbetsgivaravgifter.

Fortsättning: Andreassons åkeri har möjligheten att överklaga beslutet i förvaltningsrätten och sedan kammarrätten för att slutligen be Högsta förvaltningsdomstolen att ta upp ärendet.

– Ingenting talar för att vi skulle förlora den här gången heller, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet. Vi är mycket noggranna innan vi går vidare i sådana här fall.

Hon vill inte uttala sig mer om själva fallet Andreassons, men beskriver hur en utredning av det här slaget går till:

– Företagen har generellt en fasad utåt, medan vi får en helt annan bild när vi granskar det. Vi går igenom bankkonton, färdskrivarrapporter, körjournaler, bokföring, kundkontakter … vi har kontakt med myndigheter och företag i andra länder. Och för att underlätta det här arbetet skulle vi vilja att politikerna lättar på sekretessen myndigheter emellan.

I ett 25 sidor långt och detaljerat beslut beskriver Skatteverket hur Andreassons har lagt upp verksamheten under 2014. Åkeriet har 120 dragbilar i sin verksamhet i halländska Veddige. Transporterna sköts av 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien. Kostnaden för chaufförerna är cirka 43 miljoner kronor.

Sajten Stoppafusket.se fiskade upp beslutet, som kom redan i april, häromdagen.

Skatteverket har tidigare underkänt ett liknande upplägg, och fick rätt trots att företaget överklagade till högsta instans. Chaufförer krävdes på svensk skatt och Andreassons samt ett tidigare och numera konkursat bemanningsföretag (Zimit) fick betala arbetsgivaravgifter.

Den här gången heter bemanningsföretaget Ajeden AB. Skatteverkets utredning visar att det har startats av två anställda hos åkeriet och att vd:n och delägaren Yvonne Andreasson står för aktiekapitalet. Ajeden har sin verksamhet i åkeriets lokaler utan att betala hyra.

Företaget hyr in chaufförer från Polen och Rumänien som hyrs vidare till Andreassons, antingen direkt eller via ett utländskt bemanningsföretag. Flertalet chaufförer har dock stadigt befunnit sig i Sverige.

Skatteverkets bedömning är att Ajeden enbart har fungerat som en mellanhand och förmedlare av betalningen mellan chaufförerna och Andreassons. Ajedens existens är helt beroende av åkeriet, både ekonomiskt och kompetensmässigt. De chaufförer som uppges vara egenföretagare är, enligt myndigheten, anställda av Andreassons.

Därav kravet på arbetsgivaravgifter och skattetillägg på sammanlagt 5,8 miljoner kronor.

– Det betalade vi i februari, säger Yvonne Andreasson. Sedan har vi överklagat Skatteverkets hopdiktade historia till förvaltningsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.