ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Vi ska in i tuffa las-förhandlingar som ska bedrivas under hot och villkor som gör det i det närmaste omöjligt att hitta en bra lösning som skulle flytta fram arbetstagarnas positioner. Och ändå uppfylla något av villkoren i den januariöverenskommelse som Socialdemokraterna träffade med Centern och Liberalerna. Den så kallade ”Toijerutredningen” som presenterades i våras måste i sammanhanget ses som ett rent beställningsjobb från motståndarsidan inför kommande förhandlingar. Och av den balans mellan parterna som nämndes i januariöverenskommelsen syntes inga spår alls. Det var ju den balansen som S menade var deras säkring mot allvarliga försämringar.

Vilken motståndaren och de faktiska problemen är i de kommande förhandlingarna är dock inte helt enkelt att svara på. De representanter för både stora och små arbetsgivare, som jag träffar regelbundet, delar inte riktigt den problembild som målats upp av de politiker som förhandlade fram januariöverenskommelsen för C och L.

Till slut måste man ställa sig frågan om förhandlingar är meningsfulla. Och om det finns några möjligheter att över huvud taget komma överens. Vi är möjligen skyldiga att försöka, men vi är under inga omständigheter skyldiga att lyckas.

Ska man säga nej eller hoppa av någonting måste man ju dock kunna förklara och motivera varför. Vilka delar i ett liggande förslag som är helt oacceptabla, och vilka delar som fattas, för att det ska kunna anses att arbetstagarna flyttat fram sina positioner. Förhandlingarna pågår nu för fullt. Troligen kommer ett förslag att ta ställning till i slutet på september, eller så avbryts förhandlingarna innan dess. Framtiden får utvisa vad som sker.

Utöver detta så stundar en avtalsrörelse, som har skjutits fram från i våras. Arbetsgivarna försöker motivera låga eller inga löneförhöjningar, med hänvisning till coronakriser och det ekonomiska läget. Det blir en riktigt tuff match för arbetarrörelsen att hålla ihop samordningen, och se till att arbetarna i Sverige får sin rättmätiga och välförtjänta löneökning. Både framåt och retroaktivt, i denna avtalsrörelse. Men jag tror på LO samordningen och vår gemensamma styrka.

Ni har säkert läst mycket om Amazons etablering i Sverige den senaste tiden. Vad gäller terminal- och lagerhanteringen så kommer den att skötas av ett transportföretag på entreprenad, och kollektivavtalet ligger hos vårt förbund. Vi kommer att bevaka denna etablering, som sker i Eskilstuna, med kritiska ögon. Och satsa extra resurser på att organisera upp arbetsplatsen och de anställda. Så att den svenska modellen håller emot även ett företag som Amazon, med sin smått ökända syn på de anställda. Amazon kommer inte att driva anläggningen och verksamheten i egen regi. Men givetvis kommer de att försöka påverka sin entreprenör i frågor som ganska snabbt kan bli direktpåverkande, på både arbetsvillkor och arbetsmiljö. Men vi är beredda på kamp.

Slutligen vill jag uppmana er till fortsatt försiktighet gällande covid-19. Var rädda om er och följ råd och direktiv från myndigheterna. Det gäller att hålla i och hålla ut, kamrater.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.