Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson
Månadens medlem

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

– Robin Ahlgren pluggade till elektriker på gymnasiet. Sedan skulle han studera till lärare, men började skotta tak. Där blev han inte kvar länge.

– Jag ramlade och det var väl inte så kul. Sen försvann snön också.

Robin Ahlgrens mamma råkade jobba i växeln. Och pappan är taxiåkare. Robin Ahlgren har på sätt och vis vuxit upp på taxistationen i Uppsala. Föräldrarna var skilda ”så det var alltid lätt att lösa lämningen”.

– Jag har varit här hela uppväxten. Jag minns hur jag redan som barn satt och lyssnade när gubbarna pratade.

Robin Ahlgren pekar på pappans garageplats.

– Taxibil 81. Det har varit med mig hela livet. Han är stolt över det numret.

Så Robin Ahlgren kände till branschen och sökte jobb. Trots uppmaningar om att inte göra det.

– De har alltid sagt till mig, börja aldrig jobba med taxi, men det gjorde jag i alla fall.

Här har Robin Ahlgren tagit en selfie från sin sista dag som taxitelefonist. Foto: Privat
Här har Robin Ahlgren tagit en selfie från sin sista dag som taxitelefonist. Foto: Privat

Sedan dess har det gått tio år. Fram till den 13 december 2020 kunde han säga att han var tredje generationens taxitelefonist.

– Hela familjen har jobbat med taxi sedan 1940-talet, och jag har älskat jobbet.

– Det bästa är att det alltid händer något nytt. Jag har fått hantera beställningar med allt från kvinnor som måste skyndas till förlossningen. Till dem vars anhöriga just dött, som ska ha en taxiresa till Örebro, utan att ens fråga vad det kommer att kosta.

Digitalisering och konkurrens från app-taxi hade redan inlett en förändring av taxibranschen. Pandemin har tryckt ner den under ytan. Många telefonister har blivit av med jobbet. Robin Ahlgren har hyvlats ner till 75 procents anställning, och permitterad.

– Jag tycker det är roligt att jobba skift, och har ingenting emot att jobba någon extra helg. Men det är inte okej att bli intvingad att jobba så mycket helg som nu, helt utan dialog.

Robin Ahlgren satt med i Transports avtalsdelegation för taxitelefonister. Han var alltså en av dem som skulle komma med medlemmarnas perspektiv när facket förhandlade fram ett nytt kollektivavtal. Robin Ahlgrens mål var att få vara arbetsfri hälften av helgerna. Det fick Transport inte igenom.

– Jag är skild och har barn. När de gjorde om mina helgscheman blev min sexåriga dotter väldigt ledsen. Hon kunde inte längre vara hos mig varannan helg. Det var bara att söka ett annat jobb. Vilket är synd då jag älskar jobbet och taxibranschen.

Han fick det första jobbet han sökte, larmoperatör för kommunens hemtjänst.

– Vi får ett schema där jag jobbar varannan helg. Och arbetstidsförkortning, en annan sak jag hade velat driva i telefonisternas avtalsdelegation. Nu kommer jag att få 20 procent mer tid med min dotter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.