Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson
Månadens medlem

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

– Robin Ahlgren pluggade till elektriker på gymnasiet. Sedan skulle han studera till lärare, men började skotta tak. Där blev han inte kvar länge.

– Jag ramlade och det var väl inte så kul. Sen försvann snön också.

Robin Ahlgrens mamma råkade jobba i växeln. Och pappan är taxiåkare. Robin Ahlgren har på sätt och vis vuxit upp på taxistationen i Uppsala. Föräldrarna var skilda ”så det var alltid lätt att lösa lämningen”.

– Jag har varit här hela uppväxten. Jag minns hur jag redan som barn satt och lyssnade när gubbarna pratade.

Robin Ahlgren pekar på pappans garageplats.

– Taxibil 81. Det har varit med mig hela livet. Han är stolt över det numret.

Så Robin Ahlgren kände till branschen och sökte jobb. Trots uppmaningar om att inte göra det.

– De har alltid sagt till mig, börja aldrig jobba med taxi, men det gjorde jag i alla fall.

Här har Robin Ahlgren tagit en selfie från sin sista dag som taxitelefonist. Foto: Privat
Här har Robin Ahlgren tagit en selfie från sin sista dag som taxitelefonist. Foto: Privat

Sedan dess har det gått tio år. Fram till den 13 december 2020 kunde han säga att han var tredje generationens taxitelefonist.

– Hela familjen har jobbat med taxi sedan 1940-talet, och jag har älskat jobbet.

– Det bästa är att det alltid händer något nytt. Jag har fått hantera beställningar med allt från kvinnor som måste skyndas till förlossningen. Till dem vars anhöriga just dött, som ska ha en taxiresa till Örebro, utan att ens fråga vad det kommer att kosta.

Digitalisering och konkurrens från app-taxi hade redan inlett en förändring av taxibranschen. Pandemin har tryckt ner den under ytan. Många telefonister har blivit av med jobbet. Robin Ahlgren har hyvlats ner till 75 procents anställning, och permitterad.

– Jag tycker det är roligt att jobba skift, och har ingenting emot att jobba någon extra helg. Men det är inte okej att bli intvingad att jobba så mycket helg som nu, helt utan dialog.

Robin Ahlgren satt med i Transports avtalsdelegation för taxitelefonister. Han var alltså en av dem som skulle komma med medlemmarnas perspektiv när facket förhandlade fram ett nytt kollektivavtal. Robin Ahlgrens mål var att få vara arbetsfri hälften av helgerna. Det fick Transport inte igenom.

– Jag är skild och har barn. När de gjorde om mina helgscheman blev min sexåriga dotter väldigt ledsen. Hon kunde inte längre vara hos mig varannan helg. Det var bara att söka ett annat jobb. Vilket är synd då jag älskar jobbet och taxibranschen.

Han fick det första jobbet han sökte, larmoperatör för kommunens hemtjänst.

– Vi får ett schema där jag jobbar varannan helg. Och arbetstidsförkortning, en annan sak jag hade velat driva i telefonisternas avtalsdelegation. Nu kommer jag att få 20 procent mer tid med min dotter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

Nora Lööw och Moa Nygren

Utbildning. Nora och Moa går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen.

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.