Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Close
Tommy Wreeth och Peter Winstén har videomöte med avtalsdelegationen för åkeri och terminalarbetare.
Close
Avtal 2020

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

– Vi kommer knappast att göra upp om ett nytt avtal i dag. Vi har satt ut fyra förhandlingsdagar. Parallellt, nästa vecka, kör vi igång med miljöarbetarna. Våra krav handlar främst om löner, tryggare anställningar och arbetsmiljön, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Klockan är nio på torsdagsmorgonen. Inget är sig likt detta corona-år, inte avtalsrörelsen heller.

Normalt brukar Transport möta arbetsgivarna i Näringslivets hus på Östermalm, tillsammans med fackligt aktiva och yrkesverksamma arbetare som ingår i förhandlingsdelegationerna.

Den här gången kan Transport bara skicka dit två personer. Resten av chaufförernas och terminalarnas stora delegation är med digitalt. Via telefoner eller datorskärmar.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inleder videomötet. Vid det här laget vet alla att industrin redan gjort upp om ett avtal. En uppgörelse som LO ställt sig bakom som normerande för alla förbund som accepterat den så kallade samordningen.

5,4 procent på 29 månader.

Märket.

Ett mantra.

I praktiken ett lönetak som det kommer att pratas mycket om under vintern.

Tommy Wreeth konstaterar att det kommit grus i maskineriet. Industrins parter enades också om ett ”knä”. En låglönesatsning som förenklat innebär att alla som tjänar under 26 100 kronor får en större löneökning än 5,4 procent. De får i stället ett fast, högre påslag i kronor.

– Vi, det vill säga såväl Transport som LO, anser att låglönesatsningen definitivt ska ligga utöver märket på 5,4 procent. Men både Handels och Hotell och Restaurang har tvingats varsla om konflikt, eftersom deras arbetsgivare inte accepterar det synsättet, säger Tommy Wreeth.

Handels strejkhot löser ut i morgon, fredag – om parterna inte kommit överens. Medlare är inkopplade och ett bud väntas under torsdagen.

Transport har redan växlat avtalskrav med arbetsgivarna på ett flertal områden. Förutom lönehöjningarna, och hur de ska beräknas, vill förbundet haka på den överenskommelse som LO förhandlat fram om den viktiga avtalspensionen.

Som det är nu börjar arbetsgivarna betala in premier till pensionen först när den anställde fyllt 25 år. Parterna är överens om att åldern ska sänkas etappvis under tre år, till fyllda 22 år.

– Det är en förändring som är väldigt bra för LO-kollektivet. Vid 25 års ålder har många av våra medlemmar redan varit ute i yrkeslivet i sex, sju år och då gått miste om betydelsefull tjänstepension, säger Tommy Wreeth.

Kruxet för LO-förbunden är att arbetsgivarna vill ha betalt för den extra pensionskostnaden. Det ska ske genom en ”avräkning” från märket – de 5,4 procenten.

Hur stor den blir har också blivit en stridsfråga. Svenskt Näringsliv vill att ”avräkningen” baseras på hur många av de anställda som är under 25 år i LO:s olika branscher. Ju fler unga, desto kostsammare blir de tidigarelagda preminbetalningarna för de berörda företagen.

Ett krux är att beräkningarna av åldersstrukturen gjordes utifrån förhållanden som gällde före corona-pandemin. Efter utbrottet har många unga sagts upp, något som förändrat ålderssammansättningen i åtskilliga branscher.

På Transports största avtalsområde – chaufförer och terminalarbetare – beräknas pensionsreformen kosta totalt 0,3 procent av de 5,4 procenten som ligger i lönepotten. För LO-branscherna med högst andel unga kan avräkningen bli tre gånger så hög. Uppåt 1,0 procent under avtalsperioden.

Vilka andra krav kommer Transport att driva i avtalsrörelsen?

Tommy Wreeth säger:

– Trygghetsfrågorna är prioriterade. För oss är det främst missbruket av visstider och deltider vi vill komma åt. Bland annat på terminaler och lager ser vi hur visstidsanställningar staplas på varandra.

– Många får också nöja sig med deltidstjänster, trots att man sedan i verkligheten jobbar upp mot heltid.

Tommy Wreeth noterar att Kommunal, som också tecknat ett nytt avtal, lyckades korta tiden som behövs för att arbetstagarna ska kvalificera sig för tillsvidareanställning. Från 24 till 18 månader.

– Det är en framgång värd att haka på. Vi sneglar också på lagstiftningen i Norge. Där har man en modell som gör att tjänstgöringsgraden i anställningskontraktet ska baseras på hur mycket man faktiskt jobbat, bakåt i tiden. Inte vad arbetsgivaren hittade på vid anställningstillfället.

Till höstens avtalsdrabbning har Transport också tagit fram en helt ny arbetsmiljöbilaga. Den innehåller krav eller skärpta skrivningar för saker som företagshälsovård, arbetskläder och utbildning. Plus regler om ett bättre sätt att samverka mellan fack och arbetsgivare.

Ett annat krav facket har med sig från många chaufförer är en förlängd lönetrappa. I dag når förare slutlön efter fyra år i yrket.

Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har i nuläget satt ut fyra förhandlingsdagar för det stora Transportavtalet. Det är den 12 och 13 november. Och även den 25–26 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Olsson:
    13 november, 2020

    Äntligen är vi igång!

    Acceptera inga skambud.
    Försvåra för företagen att hyvla arbetstid.
    Man ska inte behöva vara beroende av övertid eller flera anställningar för att få ekonomin att gå ihop.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Taxiföraravtalsdelegation 25

De förhandlar för nytt taxiavtal

Taxiföraravtalet. Transportarbetareförbundets och Biltrafikens Arbetsgivareförbunds delegationer har samlats. Förhandlingarna för ett nytt kollektivavtal för närmare 9 000 anställda taxiförare har startat.

Taxiuppsökeri Värmland 12 augusti.

Uppsökeri inför avtalsförhandlingar

Taxi. Kampdagen har fokus på taxiförares villkor. Företrädare för Transport var på tisdagen ute runt om i landet och träffade chaufförer. Dagen efter startar förhandlingar om nytt kollektivavtal.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.