30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster
Close
30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson.
Close

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sundsvalls Hamn och stuverioperatören SCA Logistics har specialiserat sig på skogs- och träprodukter. Den här förmiddagen lastas både pappersmassa och sågat virke.
Sundsvalls Hamn och stuverioperatören SCA Logistics har specialiserat sig på skogs- och träprodukter. Den här förmiddagen lastas både pappersmassa och sågat virke. Foto: Justina Öster

– Till slut blev det 26 som fick gå. Det har påverkat stämningen förstås. De sista lämnade hamnen nu i juni, säger Richard Emanuelsson, hamnarbetare och facklig förtroendeman i Transport.

Tio månader har gått sedan SCA gick ut med att all papperstillverkning ska läggas ner vid Ortvikens pappersbruk. Sedan runt 15 år äger skogsjätten också stuveribolaget, som påverkas kraftigt av det minskade godsflödet.

”Väntat”

Besked om neddragningar vid Ortviken var väntat, konstaterar Richard Emanuelsson:

– Efterfrågan på tidningspapper har minskat stadigt. Men en total nedläggning, det blev en rejäl kalldusch. Många i hamnen kraxade och sa att det aldrig kommer att gå att dra ner på personalen så mycket.

– Men vi tappade stora mängder gods. Kruxet är att det är de yngre som fått sluta. Medelåldern blir hög bland oss som är kvar. Det har gjort att en del av de uppsagda valt att bita sig kvar som timanställda. I hopp om återanställning.

Richard Emanuelsson är facklig förtroendeman i Transport och ordförande i den lokala hamnsektionen. SCA:s nedläggning av Ortvikens pappersbruk blev en kalldusch för hamnarbetarna. Halva styrkan varslades om uppsägning.
Richard Emanuelsson är facklig förtroendeman i Transport och ordförande i den lokala hamnsektionen. SCA:s nedläggning av Ortvikens pappersbruk blev en kalldusch för hamnarbetarna. Halva styrkan varslades om uppsägning. Foto: Justina Öster

Sjuder av liv

Med Richard Emanuelsson som ledsagare går vi genom en hamn som ändå sjuder av liv. Han pekar och förklarar. Hamnen spränger och gräver för nya järnvägsspår som ska gå till en ny kombiterminal. En ny containerterminal finns också på ritbordet.

I ett stort magasin står pappersrullar staplade i flera våningar. Det är SCA-produkter som fortfarande lagras efter att pappersmaskinerna stängdes ner i vintras. Här hittar vi bland annat det papper som Transportarbetaren trycks på. Graphosilk.

I magasinet intill finns tusentals balar med pappersmassa. Från Östrands massafabrik. Ett par truckförare jobbar intensivt med att lasta upp dem på kassetter, som i steg två lyfts ombord på ett fartyg som ligger vid kajen.

Massan blir kvar. Östrand sprutar ut balar dygnet runt och allt lagras i hamnen. Det gör att stuveriarbetarna jobbar skift, året om, med att lossa lastbilarna som går i skytteltrafik. Men skiftlagen har krympt, Emanuelsson är en av dem som regelbundet jobbar ensamma nätter och helger i trucken.

CTMP-massa

Parallellt med den vanliga pappersmassan satsar SCA nu stort på så kallad CTMP-massa, som används till bland annat blöjor. Nästan 1,5 miljarder kronor ska investeras i Ortviken, som ställer om produktionen.

Richard Emanuelsson säger:

– Vi har fått in en ny kund också, ett bolag som ska ta in lump. Det mals ner och blir textilfibrer. Som ska gå i väg med båt. Att vi får in nytt gods är positivt. Tyvärr är det inte tillräckligt för att återanställa uppåt 26 personer.

Pappersmassa lastas på kassetter. Dygnet runt årets alla dagar kommer massan på lastbil till hamnen.
Pappersmassa lastas på kassetter. Dygnet runt årets alla dagar kommer massan på lastbil till hamnen. Foto: Justina Öster

Bra skött

Som lokal facklig förtroendeman tycker Emanuelsson att SCA skött neddragningarna i hamnen på ett bra sätt. Varslen kom efter att fabriken slagit igen.

– De som valt att flytta för att få andra jobb har fått bidrag. Alla över 61 år fick erbjudande om avtalspension, 73 procent av lönen.

I bästa fall är pandemin på väg att klinga av när Transportarbetaren besöker hamnen.

– Vi har varit relativt förskonade, det gäller hela SCA, fortsätter han. I hamnen delade man på personalgrupperna så att vi hade olika fikarum. Vi fick också våtservetter att desinficera truckarna med.

Klotter. Och en del graffiti.
Klotter. Och en del graffiti. Foto: Justina Öster

Förändringar

Vi passerar kajen där två fartyg ligger inne. Tiden vid kaj har kortats dramatiskt på några decennier. Från uppåt en vecka till runt ett och ett halvt dygn.

En annan förändring handlar om transportvägarna. För inte så länge sedan gick godset över kaj. I hamnens nya kombiterminal kommer en hel del av godset i stället att rulla in på bil eller järnväg – och gå ut samma väg.

Ett tågset med godsvagnar står inne. Alla är nedklottrade. Richard Emanuelsson kisar i solgasset, säger:

– En del av graffitin är trots allt imponerande. Jag ångrar att jag inte dokumenterat det med mobilkameran. Det hade blivit många bilder under årens lopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transportarbetarens logga

Rysk bananbåt kunde inte lossas

Hamn. Den planerade lossningen av bananer i Helsingborgs hamn stoppades den första helgen i april. Det ryska fartyget "Baltic Performer" ankrade efter det utanför ön Ven i Öresund.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Kriget i Ukraina
Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.

Kultur
Ljudbokslyssnarna är lite mer svårflörtade än de som läser vanliga böcker. Om berättelsen inte fångar deras intresse från början är risken stor att de tröttnar och börjar lyssna på något annat i stället, konstaterar Daniel Åberg. Foto: Shutterstock

”En ljudbok måste fånga lyssnaren redan från början”

Berättare. Med den dystopiska ljudbokserien Virus blev Daniel Åberg en av de första svenska författarna att skriva direkt för ljudbokspubliken. Nu undervisar han andra författare i konsten att skriva berättelser som går hem i lurarna.

Snabbkoll
Två kvinnliga hemvärnssoldater bevakar kaj.

Hemvärnet för dig som är anställd

Försvar. Rekordmånga söker till hemvärnet och frivilligkårerna just nu. Men vad är det egentligen som gäller för dig som har ett jobb? Hemvärnet är halva försvaret. Den som är med kan när som helst kallas in för att hjälpa till vid kris eller för att skydda Sverige vid angrepp.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Vägsträckan
Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.