30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster
Close
30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson.
Close

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sundsvalls Hamn och stuverioperatören SCA Logistics har specialiserat sig på skogs- och träprodukter. Den här förmiddagen lastas både pappersmassa och sågat virke.
Sundsvalls Hamn och stuverioperatören SCA Logistics har specialiserat sig på skogs- och träprodukter. Den här förmiddagen lastas både pappersmassa och sågat virke. Foto: Justina Öster

– Till slut blev det 26 som fick gå. Det har påverkat stämningen förstås. De sista lämnade hamnen nu i juni, säger Richard Emanuelsson, hamnarbetare och facklig förtroendeman i Transport.

Tio månader har gått sedan SCA gick ut med att all papperstillverkning ska läggas ner vid Ortvikens pappersbruk. Sedan runt 15 år äger skogsjätten också stuveribolaget, som påverkas kraftigt av det minskade godsflödet.

”Väntat”

Besked om neddragningar vid Ortviken var väntat, konstaterar Richard Emanuelsson:

– Efterfrågan på tidningspapper har minskat stadigt. Men en total nedläggning, det blev en rejäl kalldusch. Många i hamnen kraxade och sa att det aldrig kommer att gå att dra ner på personalen så mycket.

– Men vi tappade stora mängder gods. Kruxet är att det är de yngre som fått sluta. Medelåldern blir hög bland oss som är kvar. Det har gjort att en del av de uppsagda valt att bita sig kvar som timanställda. I hopp om återanställning.

Richard Emanuelsson är facklig förtroendeman i Transport och ordförande i den lokala hamnsektionen. SCA:s nedläggning av Ortvikens pappersbruk blev en kalldusch för hamnarbetarna. Halva styrkan varslades om uppsägning.
Richard Emanuelsson är facklig förtroendeman i Transport och ordförande i den lokala hamnsektionen. SCA:s nedläggning av Ortvikens pappersbruk blev en kalldusch för hamnarbetarna. Halva styrkan varslades om uppsägning. Foto: Justina Öster

Sjuder av liv

Med Richard Emanuelsson som ledsagare går vi genom en hamn som ändå sjuder av liv. Han pekar och förklarar. Hamnen spränger och gräver för nya järnvägsspår som ska gå till en ny kombiterminal. En ny containerterminal finns också på ritbordet.

I ett stort magasin står pappersrullar staplade i flera våningar. Det är SCA-produkter som fortfarande lagras efter att pappersmaskinerna stängdes ner i vintras. Här hittar vi bland annat det papper som Transportarbetaren trycks på. Graphosilk.

I magasinet intill finns tusentals balar med pappersmassa. Från Östrands massafabrik. Ett par truckförare jobbar intensivt med att lasta upp dem på kassetter, som i steg två lyfts ombord på ett fartyg som ligger vid kajen.

Massan blir kvar. Östrand sprutar ut balar dygnet runt och allt lagras i hamnen. Det gör att stuveriarbetarna jobbar skift, året om, med att lossa lastbilarna som går i skytteltrafik. Men skiftlagen har krympt, Emanuelsson är en av dem som regelbundet jobbar ensamma nätter och helger i trucken.

CTMP-massa

Parallellt med den vanliga pappersmassan satsar SCA nu stort på så kallad CTMP-massa, som används till bland annat blöjor. Nästan 1,5 miljarder kronor ska investeras i Ortviken, som ställer om produktionen.

Richard Emanuelsson säger:

– Vi har fått in en ny kund också, ett bolag som ska ta in lump. Det mals ner och blir textilfibrer. Som ska gå i väg med båt. Att vi får in nytt gods är positivt. Tyvärr är det inte tillräckligt för att återanställa uppåt 26 personer.

Pappersmassa lastas på kassetter. Dygnet runt årets alla dagar kommer massan på lastbil till hamnen.
Pappersmassa lastas på kassetter. Dygnet runt årets alla dagar kommer massan på lastbil till hamnen. Foto: Justina Öster

Bra skött

Som lokal facklig förtroendeman tycker Emanuelsson att SCA skött neddragningarna i hamnen på ett bra sätt. Varslen kom efter att fabriken slagit igen.

– De som valt att flytta för att få andra jobb har fått bidrag. Alla över 61 år fick erbjudande om avtalspension, 73 procent av lönen.

I bästa fall är pandemin på väg att klinga av när Transportarbetaren besöker hamnen.

– Vi har varit relativt förskonade, det gäller hela SCA, fortsätter han. I hamnen delade man på personalgrupperna så att vi hade olika fikarum. Vi fick också våtservetter att desinficera truckarna med.

Klotter. Och en del graffiti.
Klotter. Och en del graffiti. Foto: Justina Öster

Förändringar

Vi passerar kajen där två fartyg ligger inne. Tiden vid kaj har kortats dramatiskt på några decennier. Från uppåt en vecka till runt ett och ett halvt dygn.

En annan förändring handlar om transportvägarna. För inte så länge sedan gick godset över kaj. I hamnens nya kombiterminal kommer en hel del av godset i stället att rulla in på bil eller järnväg – och gå ut samma väg.

Ett tågset med godsvagnar står inne. Alla är nedklottrade. Richard Emanuelsson kisar i solgasset, säger:

– En del av graffitin är trots allt imponerande. Jag ångrar att jag inte dokumenterat det med mobilkameran. Det hade blivit många bilder under årens lopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Hamnen i Port of Spain är en av det karibiska oljelandet Trinidad och Tobago:s två större internationella hamnar. Gamala Warner, terminalassistent i Trinidad och Tobago, tar i framtiden gärna över ledarskapet för fackförbundet. Foto: Lars Soold

Gamala Warner ser sig som en framtida ledare för facket

Fackligt arbete. En stor del av hamnarbetarna i Trinidad och Tobago har inte fått lönepåslag på nio år. Regeringen vägrar att förhandla. Gamala Warner, 32-årig terminalassistent, brinner för facket och vill i framtiden axla ledarskapet om medlemmarna vill det.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.