Ordföranden har ordet

Näven är knuten

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i gång mina vänner och vårt förbund har denna gång valt att ställa sig utanför LO-samordningen som ju i mångt och mycket styrs av industrifacken.

Detta innebär att vi troligen står ensamma i vår kamp för bättre villkor för våra medlemmar. Det innebär också att vi sannolikt kommer att behöva varsla om stridsåtgärder och vara beredda på att gå ut i full konflikt.

Vill du som medlem följa vår kamp i årets avtalsrörelse så uppmanar jag dig att kontinuerligt gå in på vår hemsida transport.se där vi har lagt upp en egen del av sidan i syfte att hålla vår organisation och våra medlemmar uppdaterade i vad som händer och även utbilda i vad en avtalsrörelse är, varför den är viktig och vad medlemmarnas ansvar och skyldigheter är om vi tvingas till varsel och konflikt.

Jag har rest runt en hel del den senaste tiden och besökt många av våra arbetsplatser

Inom de olika yrkesgrupperna, har jag mötts av en stor stolthet över att vi är beredda att ta strid för det vi vill. Jag har också mötts av en stor kampvilja och beredskap på att sympatisera mellan våra olika yrkesgrupper inom förbundet.

Våra hamnarbetare och flygarbetare är beredda att kroka arm med våra chaufförer, terminalarbetare och bevakningspersonal och så vidare.

Våra starkaste yrkesgrupper är beredda att hjälpa dem som behöver hjälp helt enkelt.

Efter varje sådant besök på ett möte på en arbetsplats, en klubb eller sektion så känner jag en enormt stor stolthet över vårt förbund och förmånen att få leda det.

Vi är beredda, näven är knuten och viljan är stor. Vår motpart ska veta att nu är det allvar. Man muckar inte med Transport helt enkelt, för att citera en av våra duktiga funktionärer på vår flygavdelning.

Slutligen så är det med sorg i hjärtat jag måste meddela att en av Transports tidigare ordförande har gått bort. Ingvar Åsén som var ordförande i förbundet 1990–1992 har avlidit vid en ålder av 90 år. Ingvar var en mycket omtyckt och uppskattad facklig kämpe som alltid satte förbundets bästa främst. Tack Ingvar och vila i frid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ted Olsson:
    23 mars, 2023

    Jaja, vi får väl se.

    Vi som varit medlemmar ett tag minns förra "strejken". En förlängd kafferast som blev ett stående skämt bland belackarna under lång tid.

    Våra chaufförslöner har under många år halkat längre och längre bak. Att som chaufför ha 5000-7000 mindre än tex anläggare är ett hån.

    Tyvärr har lönegapet blivit så stort att det är omöjligt att komma ikapp. Det är tvärtom så att pga procentuella löneökningar ökar glappet varje år.

    Det påstås att det sedan 2016 saknas 50000 chaufförer i Sverige årligen, det är inget som märks i lönekuvertet, i andra branscher betalar man mer om man har brist på personal, i vår bransch är det nästan tvärt om.

    Efter 20 år i branschen har jag släppt tanken på att vi ska få vettiga löner, en medellön i Sverige är 37000, det ligger väldigt långt bort och vi kommer få fortsätta som låginkomsttagare även i framtiden.

    Jag skulle aldrig rekommendera en ung person att satsa på yrket som lastbilschaufför, det är helt enkelt för dåligt betalt.

  2. Hans johansen:
    4 mars, 2023

    Stort lycka till Tommy Wreeth

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.