Loomisbil
Close
Bolagen slimmar kostymen när kontanthanteringen minskar och antalet värdetransportörer har reducerats kraftigt.
Close
Avtalsrörelsen

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Bevakning. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Pia Eliasson, Loomis
Pia Eliasson.  Foto: Privat

Kontanthanteringen minskar i samhället. På värdetransportspecialisten Loomis i Stockholm ställer skyddsombudet Pia Eliasson stort hopp till den nya lag som regeringen förbereder.

Den ska tvinga storbankerna att ha kontanter i hela landet.

– Många kan inte hantera kort. Bland dem finns äldre, personer med psykiska funktionsnedsättningar, en del med sjukdomar som påverkar det abstrakta tänkandet.

För dem och många andra finns inget alternativ till kontanter. Pia Eliasson tror inte på ett kontantlöst samhälle, därför att de finns så många invånare som behöver sedlar och mynt för att klara vardagen.

– Utan kontanter tar man bort självstyret för människor som kan klara sig själva om de har pengar i handen och då kan behålla kontrollen över sin ekonomi. Utan kontanter skulle de vara tvungna att ha en god man.

Skapa nya tjänster

Li Jansson
Li Jansson. Foto: Lena Engstrand

På arbetsgivarsidan ser man en nedgång och konstaterar att bolagen möter den med att skapa nya tjänster och även erbjuda andra slag av transporter i de säkra bilarna.

− Loomis omsatte 900 miljoner det senaste året. Det är en relativt stor verksamhet, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

På Transports huvudkontor håller ombudsman Jerker Nilsson med om att lönsamheten är fortsatt hög.

– Bolagen har varit duktiga på att slimma kostymen under resans gång. De har mött kontantnedgången genom att reducera personal och lägga ner uppräkningscentraler.

Jerker Nilsson
Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist

Pia Eliasson har fått känna av den oro som nerdragningarna på den egna arbetsplatsen har lett till. Hon bedömer att uppsägningarna har berört många och att upp till var tredje väktare som kör värdetransporter har försvunnit.

– De som önskat att fortsätta arbeta som väktare har haft ett nytt jobb nästa dag. Några av de uppsagda har också återvänt till oss, tack vare återanställningsskyddet. Jag känner inte till att någon av de uppsagda stämplar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?