Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Avtalsrörelsen

Så här tycker medlemmarna

Bevakning. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Marie-Louise Stenberg
Foto: Privat

Marie-Louise Stenberg, parkeringsvakt i Göteborg, trivs på jobbet och är nöjd med lönen, men vill ändå se löneökningar.

– Det är aldrig fel. Den borde åtminstone vara bättre på röda dagar, kvällar och helger.

Hon kan inte tänka sig lägre påslag än två procent i den kommande avtalsrörelsen.

– Men gärna fem, sex procent. Allt kostar mer i dag, medan lönen höjs minst av allt.

Ett förslag är klarare regler för arbetskläder och skor. Marie-Louise föreslår att företagen ska ha ett större utbud av klädesplagg. Man ska kunna klä sig efter arbetsuppgifter, väderlek och individuella önskemål. Alla fryser inte lika mycket en kall dag.

– Och arbetsgivaren ska betala ordentliga skor oavsett vad man behöver.

En viktig egenskap i yrket är individens sociala kompetens och förmåga att kunna tackla olika personligheter som man möter på gatorna.

– Jag har blivit kallad idiot och till och med blivit mordhotad. Det kan vara psykiskt påfrestande även om jag vet att det är mina kläder som de riktar sig till, inte mig.

Parkeringsbolagen borde införa veckomöten där man stämmer av med gruppen hur arbetsveckan varit.

– Och de borde finnas en kurator
på arbetsplatsen, som kan ta hand om dessa samtal. Våra chefer är upptagna av annat.

 

Ulf Karlander
Foto: Lena Blomquist

Ulf Karlander, nattarbetande ordningsvakt och hundförare i Norrbotten, ifrågasätter den hårda låsningen till industrins märke.

– Det är lite tröttsamt att alltid behöva följa märket i stället för att slåss för det man gör i sin bransch.

Förutom löneökningar, kanske kring tre procent, förespråkar han en utökning av arbetstidsförkortningen.

– Då får du en slags lönehöjning, men den märks inte på annat sätt än att du jobbar färre timmar.

I förra avtalsrörelsen fick parkeringsvakter ett litet extra påslag med motiveringen att de också har en vidareutbildning, liksom de bättre avlönade väktarna, ordningsvakterna och skyddsvakterna. Nu vill Ulf Karlander fortsatta satsningen på dem och även butikskontrollanter.

Han föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

– Det har blivit tuffare i samhället, men många gånger tummar man på säkerheten i branschen. Därför är det viktigt att få med vissa arbetsmiljöfrågor i avtalsrörelsen.

Han efterlyser också en utökad förkortning av arbetstiden för nattarbetare. Ett pass per månad vill han ta bort.

– Nattarbete sliter hårt på kroppen. Den som ständigt jobbar natt förkortar livet med tio år.

 

Zarih Sundberg
Foto: Privat

Zarih Sundberg, väktare i Östergötland, föreslår extra lönepåslag till dem som arbetat i fem år och därefter höjningar av påslaget ju längre arbetstagaren stannar i branschen.

– Lojalitet ska premieras. En ung frisk tjugoplusare orkar mer än vad jag kanske gör när jag närmar mig 60 år, men inget kan mäta sig med erfarenheten som du fått efter alla år i yrket.

Zarih Sundberg föreslår en stigande bonus som börjar med 500 kronor i månaden. Hon tycker också att grundlönen borde höjas ordentligt.

– Ge 5 000 kronor till alla fast anställda. Vi är utsatta. Vi rör oss i oroliga områden, världen hårdnar och det finns risker när vi går i uniform.

Semester, ledigheter och schemaläggning är andra viktiga frågor. Planering av privatlivet är svårt när det nya kvartalsschemat presenteras fem dagar
i förväg.

– Vi borde ha cykler, så att den enskilde i förväg kan räkna ut hur han eller hon jobbar. Nu kan du inte köpa en semesterresa billigt långt i förväg.

Hon efterlyser också bättre ob-tillägg under både vardagar och helger. Ett annat förslag är övertidsbetalning när en väktare tvingas avbryta sin lunch.

– Jag känner ingen väktare som stänger av kommunikationsradion under rasten.

 

Carina Tysk
Foto: Privat

Carina Tysk, parkeringsvakt i Stockholm, vill ha ett ordentligt lyft av grundlönen.

– En skälig höjning är 2 000 kronor. Lönen är den viktigaste frågan i avtalsrörelsen tillsammans med ob-tilläggen.

Hon beskriver sitt arbete som trivsamt och flexibelt, men konstaterar att hon fått annorlunda scheman sedan privata bolag tog över parkeringsövervakningen från kommunen. Sedan uppgiften lagts ut på entreprenad har stressen ökat.

Schemaläggningen kan ställa till problem när ett nytt kvartalsschema delas ut sent. Hennes schemalagda tid varierar mellan 35 och 50 timmar i veckan. Variationen beror på hur många timmar övervakning som kommunen beställt för den aktuella perioden.

– Arbetstiderna är nog svårt att göra något åt, men vi borde få schemat minst 14 dagar i förväg för att kunna planera vår vardag. I dag är framförhållningen fem dagar.

Hon vill också se krav i avtalsrörelsen på en extra semestervecka till dem som har fyllt 40 år.

– Jobbet har blivit mer slitsamt med färre pauser och vi är ute i ur och skur.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.