Misstänkta falska F-skattare vid Boråsbygge

Fusk. Facken och Borås kommunala energibolag är överens om att det stora värme- och avloppsverket ska byggas av arbetare med schysta villkor. Transporterna ska skötas av chaufförer från seriösa åkerier. Ändå kallar riksdagspolitiker till presskonferens med rubriken: Missbruk av svenska modellen i Borås?

– Det ser ut som det används F-skattare som egentligen borde vara anställda på bygget, säger Ann-Christin Ahlberg (S) i riksdagens arbetsmarknadsutskott. När jag har besökt det jobbar arbetare axel mot axel med samma saker, och då håller man sig inte till arbetsmarknadens regler.

Hon tar därför med sig riksdagsledamöter från skatte- och justitieutskottet till byggarbetsplatsen nu på fredag. Misstanken är att det finns företag som går runt regelverken och inte betalar rätt löner och skatter.

Kraftvärme- och avloppsreningsverket i Sobacken är ett gigantiskt byggprojekt i Borås. Anläggningen ska vara klar om drygt två år. Budgeten (som ser ut att spricka) låg från början på 3,2 miljarder kronor, och just nu jobbar ungefär 200 personer på byggarbetsplatsen.

– Vår underentreprenör har lovat att gå vidare och undersöka det här med F-skattarna, säger Jonas Holmberg, kommunikationschef på kommunala Borås Energi Miljö (BEM).

Det handlar om underentreprenörer som har underentreprenörer som har underentreprenörer … och i slutänden nio F-skattare från Polen. Detta trots en avsiktsförklaring mellan BEM, Byggnads Väst och Transport i Borås som går ut på att svenska lagar, föreskrifter och kollektivavtal ska följas.

– Vi är jättepositiva till avsiktsförklaringen säger Sven Sawatzki, lokal ombudsman på Transport. Det ger oss och Byggnads en möjlighet att kolla att allt går rätt till – och reagera om vi märker att något inte går rätt till.

Transportarbetaren kan berätta hur konstruktionen ser ut på Sobackenbygget: BEM har anlitat franska Veolia som totalentreprenör. Veolia har i sin tur anlitat ett Hallandsföretag, som i sin tur har anlitat 13 underentreprenörer bara på byggsidan. Ett av dem administrerar nio polacker som presenteras som egenföretagare.

– Vi har misstankar om att just de F-skattarna ingår i ett kollektivjobb och därför borde anses som anställda, säger Jonas Holmberg på BEM.

Om detta är sant kan svenska skattemyndigheter ha en hel del att invända, både mot det företag som betalar de misstänkt falska egenföretagarna och mot de nio arbetarna. Arbetsgivaravgifter och skatter borde då betalas i Sverige.

– Vi väntar på återkoppling från Veolia, säger Jonas Holmberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Tommy Jonsson. Foto: Hanna Strömbom.

Han vill täppa till kryphålen i det svenska regelverket

Åkeri. Om något skvallrar om att något är annorlunda med den sömniga parkeringen i Partille så är det askkoppen, en utländsk ölburk som satts fast i stängslet med ett buntband. Och så nummerplåtarna då.

”Tyvärr är det vanligt att ingen betalar skatt och sociala avgifter för rumänska förare”, säger fackförbundet SLT:s ordförande Elena ”Nina” Frandes.

”Utvecklingen för rumänska förare är inte ljus”

Åkeri. Bemanningsföretag används för att ducka skatten och förarna får betala. Ett företag som hade tioårskontrakt med sin enda svenska kund påstod sig sakna fast driftställe och betalade 570 procent av ersättningen som skattefritt traktamente. – Det är rumäner som exploaterar andra rumäner, säger fackkämpen Elena Frandes.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.