Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen.
Close

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

– Vi har kämpat i över 15 år för att få upp kärlen ur källaren. Nu säger klimat- och miljöministern att vi ska tillbaka dit, säger Peter Strålind, miljöarbetare och lokalt skyddsombud.

Enligt förslaget som nu är ute på remiss ska kommunerna ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar från producenterna som enbart ska stå för kostnaden. Förslaget innebär att dagens 5 000 återvinningsstationer ska vara borta senast år 2026.

Syftet är att underlätta hushållens källsorteringen genom att förlägga den i direkt eller nära anslutning till bostaden. På så vis hoppas regeringen att återvinningen av papper, plast, glas och metall ska öka.

Få anpassade lokaler

Problemet är att få fastigheter har lokaler som är anpassade för källsortering och risken är stor att arbetsmiljön för miljöarbetarna försämras betydligt, när kärlen för sortering hamnar i källare och andra svåråtkomliga utrymmen, varnar Peter Strålind.

– Sophämtning är redan en problematisk arbetsmiljö, med hög sjukfrånvaro och förslitningsskador på grund av tunga lyft. Det här förslaget innebär att det blir värre. Skyddsombuden kommer troligtvis inte godkänna att miljöarbetarna springer och hämtar kärl i källare igen.

Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén
Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén

Tomgång

Peter Strålind menar att de beräknade miljövinsterna dessutom blir mindre om man även räknar in att bilarna ska stå på tomgång medan miljöarbetarna springer i källare.

– Bilarna måste nämligen vara i gång för att tömningen av kärlen ska fungera, säger han.

Hur skulle hämtningen av sopor och återvinning se ut om du som skyddsombud fick bestämma?

– Då skulle sorteringen ske i ett särskilt sophus utan nivåskillnader, i direkt anslutning till körbanan med lastzon framför så att vi slipper stå mitt i körbanan. Då skulle vi slippa mycket arbetsmiljörelaterade skador. Det handlar ju om att de som tömmer kärlen ska kunna gå till jobbet utan att bli utslitna och skadade, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans-petter jelstrup:
    7 juni, 2025

    Det är klart att man ska gå tillbaka till stenåldern men låt politikerna ha jobbet en månad så tänker jag det blir en annan låt i tänket

  2. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Jag kan inte fatta varför sopkärlen inte redan står vid vägkanten i anslutning till bostäderna så att kärlen går att tömmas maskinellt av chauffören från lastbilshytten istället för att manuellt rulla sopkärlen till lastbilen för att tömmas och sedan tillbaka in på gården eller källaren.För mig är detta "stenåldern" att det är två renhållningsarbetare som åker i samma lastbil och sedan manuellt drar och puttar sopkärl.Detta är något för skyddsombuden att göra någonting åt.

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.