Close
Transports förbundsorförande Tommy Wreeth och BA:s centrala förhandlare, Ingrid Kanter, undertecknar miljöarbetareavtalet 2025.
Close
Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Det ger en lönehöjning på mellan 1 070 och 1 136 kronor första året. Andra året ökar lönen för alla med 985 kronor. Miljöarbetareavtalet gäller retroaktivt från och med den 1 april 2025 till och med den 31 mars 2027.  Den första löneökningen sker alltså  den 1 april i år och den andra den 1 april 2026.

Kollektivavtalet har en lönetrappa som för miljöarbetare med C-körkort börjar vid  1 år i yrket, därefter sker en stegvis höjning med 2, 4 och 6 år. I det nya avtalet ser lönerna ut så här:

1 år = 1 070 kronor.

2 år= 1 070 kronor.

4 år = 1 070  kronor.

6 år = 1 136 kronor.

För miljöarbetare med B-körkort höjs lönerna med 1 103 kronor år ett och med 985 kronor år två.

– Klart vi hade velat ha mer, men det är ändå ett okej avtal. Miljöarbetarna får löneökningar som ligger gott och väl i linje med vad övriga yrkesgrupper inom Transportarbetareförbundet får, säger förbundsordförande Tommy Wreeth som före lunch skrev på avtalet tillsammans med BA:s centrala förhandlare och arbetsrättsjurist, Ingrid Kanter.

Även miljöarbetarna i Transports avtalsdelegation undertecknade det nya kollektivavtalet.

Betalda läkarbesök

Miljöarbetarna följer samma linje som åkerichaufförerna i det först tecknade transportavtalet.

Tidigare har förarna själva fått betala läkarundersökningar för att förnya sina behörigheter för alla typer av tunga fordon, men nu ska arbetsgivaren bekosta dem. Plus besök hos optiker, om det behövs. Kostnaden för läkarbesök varierar i landet, men kan hamna uppåt 1 800 kronor.

Deltidspension var också uppe till diskussion mellan Transport och arbetsgivarna. Även här följer miljöarbetarnas nya avtal  samma modell som transportavtalet. Det betyder att en avsättning på 0,1 procent av löneutrymmet ska göras av arbetsgivare med kollektivavtal från och med andra avtalsåret, 2026. Detta för att renhållningsarbetare, som vill, från och med 62 års ålder ska kunna gå ner i arbetstid till som mest 50 procent.

– Man får givetvis gå till sin arbetsgivare och begära att få gå ner i tid så mycket man vill, men stupstocken i avtalet är vid 50 procent, säger Tommy Wreeth.

För den som jobbar på som förut förs pengarna i stället över till övrig avtalspension. Meningen är att öka pensionsavsättningen efter hand under kommande avtalsförhandlingar. Inom Transport har flygteknikerna redan gått före, liksom den nya medlemsgruppen kabinpersonal med flygvärdar och flygvärdinnor.

Tommy Wreeth summerar tre dagars förhandlingar:

– Det var jävligt trögt i början, men när vi väl enades om hur det ser ut i miljöbranschen så lossnade det och vi kunde börja förhandla. Arbetsgivarna lyssnade på oss och förstod vad vi sa. Vi har lyckats hålla borta alla försämringar som BA första ville skriva in i avtalet och inte bytt bort något.

”Ganska okej avtal”

Slam-, spolbils och ADR-förare Ola Almquist, Halmstad. Foto: Justina Öster

Ola Almquist från Halmstad kör slam- och spolbil plus farlig last, ADR. Han satt med i avtalsdelegationen för första gången och tyckte det var intressant att få vara med ”bakom de här dörrarna” och se hur det går till.

– När man lyssnar på andra kan man börja tänka på saker ur andra synvinklar. Avtalet känns ganska okej, alla får dela på hyfsat det samma när det gäller pengar och att deltidspension införs är jättebra för de yngre. Själv är jag 44 år och den yngsta i delegationen. Det vore kul om fler unga kom med, säger han.

Ola Almquist hade gärna velat ha med kompetenstillägg i avtalet.

– Men det verkar vara en svår nöt att knäcka.

”Önskar vi fått mer”

Miljöarbetare Jessica Karlsson från Malmö. Foto: Justina Öster

Miljöarbetaren Jessica Karlsson från Malmö anslöt också till avtalsdelegationen för första gången.

– Jag är inte nöjd med lönehöjningen, det tror jag ingen är. Med inflationen har allt blivit dyrare så jag önskar att vi fått mer mer. Men det är bra att arbetsgivarna inte fick igenom något av sina försämrande förslag, säger hon.

Jessica Karlsson välkomnar möjligheten att kunna gå ner till halvtid vid 62. Hon hoppas att arbetsgivarna kan lösa det, så att det inte drabbar kollegorna i form av ökad arbetsbörda om någon går i deltidspension. Här ser hon en risk.

– Men det är upp till arbetsgivaren att lösa det. Egentligen ska den här frågan inte tas upp i kollektivavtalen, så att vi måste avstå lön för att få deltidpension.  Arbetsgivarna borde anpassa arbetet efter var och en så att vi orkar jobba fram till pensionen, alla är ju inte hulken! Men det fungerar dåligt i vår bransch, tyvärr.

Att avstå löneutrymme för att få läkarbesök betalda känns också fel för Jessica Karlsson.

– Det borde vi fått ändå. Det ligger ju i arbetsgivarnas intresse att bekosta besöken om de vill behålla erfarna och duktiga chaufförer.

Jessica Karlsson tycker generellt att löneskillnaden borde vara större mellan nyanställda och renhållare med många år i yrket.  Hon hade  gärna sett ytterligare ett steg i lönetrappan, vid 8 år i yrket.

– Det är fortfarande för liten skillnad mellan stegen, 66 kronor mellan det lägsta och högsta är bara 66 kronor. Det är ju ingenting, borde snarare vara en eller ett par hundralappar.

Arbetstidsförkortning, som diskuterats mycket bland miljöarbetarna i årets avtalsrörelse, kom heller inte med i avtalet.

– Det är jag besviken över, men frågan får i stället föras politiskt. Vi väntar på LO:s rapport och hoppas att den kommer upp på Socialdemokraternas kongress. LO har ju lyft avskaffandet av karensdagarna också.

”Hände inget med övertiden”

Slam- och spolbilsförare Joachim Falk från Skellefteå. Foto: Justina Öster

Joachim Falck från Skellefteå kör spol- och slambil och satt med i avtalsdelegationen för andra gången. Han hade önskat att fler frågor och krav från miljöarbetarna kommit upp till diskussion med BA.

– Lönehöjningen blev för låg när man tittar på inflationen, det har blivit så dyrt att bo och leva. Och det hände ingenting med övertiden. Jag skulle vilja ha ett högre belopp, att ob-ersättningen klev upp med ett jävla stort steg. Alla inom vår bransch gör ett jättebra jobb, sen är det upp till företagen att ta betalt och inte lägga för låga anbud.

– Det är konstigt när gäller bonusar sägs ingenting, men när våra löner ska höjas är det alltid för mycket, säger Joachim Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Olsson:
    17 april, 2025

    Hur kan man ställa sig utanför LO på 4,2% och sen i slutändan gå med på detta skrattretande avtal. Det är inte i närheten av godkänt avtal

  2. Ulf Olsson:
    17 april, 2025

    Vilket dåligt avtal, ni som fixade avtalet kan inte sova gott. Fruktansvärt dåligt på ren svenska...

  3. Roffe:
    17 april, 2025

    Det var inte mycket till stegvis löneförhöjning.... Det är ju 1070:- för alla utom de som jobbat mera än 6 år
    1 år = 1 070 kronor.
    2 år= 1 070 kronor.
    4 år = 1 070 kronor.

    Lite mera skillnad kunde ni klämt in

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.