Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

I våras levererade Gudmund Toijer utredningen En moderniserad arbetsrätt. Den skapade omedelbart debatt och hängde sedan som en bila över facket, när parterna försökte hitta en förhandlingslösning under sommaren och hösten.

Fackförbunden gjorde redan från start tummen ner för Toijerutredningen. Det gjorde även den S-ledda regeringen. Som ansåg att den inte levde upp till grundkravet att upprätthålla ”en maktbalans” mellan arbetsmarknadens parter.

Utredningen skickades ut på remiss till fack, arbetsgivare och en rad institutioner. Bland annat Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet och flera universitet.

Svaren kan nu läsas på regeringens hemsida.

LO motsätter sig förslaget i sin helhet. Om förslagen genomförs är risken stor att ”en unik och väl fungerande arbetsmarknadsmodell slås sönder”, anför LO-basen Susanna Gideonsson.

Juridiska institutionen vid Göteborgs universitet anser att utredningsförslagen sammantaget ger en ”ökad flexibilitet för arbetsgivare och ett svagare anställningsskydd för arbetstagare”.

Universitetet påminner att lagen om anställningsskydd (las) kommit till för att skydda anställda från godtyckliga uppsägningar. Den vilar på fyra samverkande fundament:

  • att det ska finnas saklig grund vid uppsägningar.
  • tillsvidareanställning som huvudregel.
  • turordningsregler.
  • och företrädesrätt till återanställning, för den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.

Det är av stor vikt att detta skydd upprätthålls, hävdar Göteborgs universitet. Om det inte blir så riskerar Sverige att få en arbetsmarknad där löntagarna inte vågar kritisera arbetsgivaren eller påtala brister.

Enligt juridiska institutionens prefekt, Joachim Åhman, är problemet framför allt de föreslagna ändringarna i turordningsreglerna och i kvalifikationskraven vid omplaceringar. Sammantaget innebär ändringarna ”en stark försämring av anställningsskyddet”.

”En oproportionerlig maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattar Åhman.

När det gäller turordningen föreslår utredare Toijer att alla arbetsgivare, oavsett storlek, får rätt att undanta fem personer vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. Det gör att ett företag med sex anställda, som vill dra ner på en tjänst, inte ens behöver upprätta en så kallad las-lista. I praktiken är det bara att peka på den person företaget vill bli av med.

Centern och Liberalerna hävdar att uppluckrade turordningsregler ska leda till att företagen vågar anställa fler. Den tesen stöds inte av Toijerutredningen, som tittat på den forskning som finns.

Det så kallade tvåpersonsundantaget, som funnits i många år för företag med högst tio anställda, har lett till något fler anställningar. Men också fler uppsägningar. Ett nollsummespel, enligt forskarna.

De anställningar som gjordes tycks också ha gått till personer med kort period av arbetslöshet. Inte långtidsarbetslösa.

Umeå universitet har också skrivit ett remissyttrande. Där noteras också att de förslag som Gudmund Toijer lagt fram inte kommer att leda till ökad sysselsättning, totalt sett. Men väl sammansättningen av de som kan behålla eller få ett arbete.

Universitetets professor Rut Mannelqvist skriver:

”De som gynnas är gruppen unga, välutbildade och produktiva. De arbetstagare som sannolikt byts ut är äldre, lågutbildade, arbetstagare med bristande kvalifikationer eller de mindre produktiva.”

Enligt Umeå universitet kan utredningsförslagen leda till minskat intresse för arbetsgivarna att teckna kollektivavtal och till en svagare förhandlingsposition för facket. Att just äldre riskerar att i högre grad knuffas ut från arbetsmarknaden kan också motverka samhällets uttalade mål att människor i framtiden måste räkna med arbeta längre upp i åldrarna. För att få en pension som det går att leva på.

En nyckelfråga blir kompetens och rätten till fortbildning.

I utredningen föreslås att arbetsgivarna ska ha ett tydligare ansvar för att ge personalen kompetensutveckling. I grunden positivt, tycker många remissinstanser.

Men det uttrycks som att arbetsgivaren ”i skälig utsträckning” ska erbjuda arbetstagaren kompetensutvecklingen inom ramen för anställningen.

Vad är skäligt?

Och vad händer om arbetsgivaren inte lever upp till kravet?

Enligt Gudmund Toijer ska den anställda bara ha möjlighet att begära skadestånd för utebliven fortbildning, efter en uppsägning på grund av arbetsbrist. Inte under pågående anställning.

Den som säger upp sig själv, eller som sparkas av ”personliga skäl”, har heller inte rätt att begära skadestånd när arbetsgivaren struntat i sitt ansvar.

I dag har arbetsgivarna en skyldighet att utbilda eller omskola anställda, om det blir aktuellt med omplaceringar.

Det ansvaret vill utredningen också lätta på. Den som ska omplaceras måste redan vid turordningsdiskussionerna ”utan upplärning och utbildning ha kvalifikationer för det fortsatta arbetet”.

Vem kan i dag börja utföra nya sysslor på arbetsplatsen, utan upplärning?

I en sammanfattande kommentar anför LO att Toijer-utredningen riskerar att leda till att ”en välorganiserad och konfliktfri arbetsmarknad ersätts av en oförutsebar och konfliktfylld sådan”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Stefan Nilsson, Emma Brodin och Clas Hellsing. Foto: Transport avdelning 9 Örebro

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.