Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

I våras levererade Gudmund Toijer utredningen En moderniserad arbetsrätt. Den skapade omedelbart debatt och hängde sedan som en bila över facket, när parterna försökte hitta en förhandlingslösning under sommaren och hösten.

Fackförbunden gjorde redan från start tummen ner för Toijerutredningen. Det gjorde även den S-ledda regeringen. Som ansåg att den inte levde upp till grundkravet att upprätthålla ”en maktbalans” mellan arbetsmarknadens parter.

Utredningen skickades ut på remiss till fack, arbetsgivare och en rad institutioner. Bland annat Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet och flera universitet.

Svaren kan nu läsas på regeringens hemsida.

LO motsätter sig förslaget i sin helhet. Om förslagen genomförs är risken stor att ”en unik och väl fungerande arbetsmarknadsmodell slås sönder”, anför LO-basen Susanna Gideonsson.

Juridiska institutionen vid Göteborgs universitet anser att utredningsförslagen sammantaget ger en ”ökad flexibilitet för arbetsgivare och ett svagare anställningsskydd för arbetstagare”.

Universitetet påminner att lagen om anställningsskydd (las) kommit till för att skydda anställda från godtyckliga uppsägningar. Den vilar på fyra samverkande fundament:

  • att det ska finnas saklig grund vid uppsägningar.
  • tillsvidareanställning som huvudregel.
  • turordningsregler.
  • och företrädesrätt till återanställning, för den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.

Det är av stor vikt att detta skydd upprätthålls, hävdar Göteborgs universitet. Om det inte blir så riskerar Sverige att få en arbetsmarknad där löntagarna inte vågar kritisera arbetsgivaren eller påtala brister.

Enligt juridiska institutionens prefekt, Joachim Åhman, är problemet framför allt de föreslagna ändringarna i turordningsreglerna och i kvalifikationskraven vid omplaceringar. Sammantaget innebär ändringarna ”en stark försämring av anställningsskyddet”.

”En oproportionerlig maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattar Åhman.

När det gäller turordningen föreslår utredare Toijer att alla arbetsgivare, oavsett storlek, får rätt att undanta fem personer vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. Det gör att ett företag med sex anställda, som vill dra ner på en tjänst, inte ens behöver upprätta en så kallad las-lista. I praktiken är det bara att peka på den person företaget vill bli av med.

Centern och Liberalerna hävdar att uppluckrade turordningsregler ska leda till att företagen vågar anställa fler. Den tesen stöds inte av Toijerutredningen, som tittat på den forskning som finns.

Det så kallade tvåpersonsundantaget, som funnits i många år för företag med högst tio anställda, har lett till något fler anställningar. Men också fler uppsägningar. Ett nollsummespel, enligt forskarna.

De anställningar som gjordes tycks också ha gått till personer med kort period av arbetslöshet. Inte långtidsarbetslösa.

Umeå universitet har också skrivit ett remissyttrande. Där noteras också att de förslag som Gudmund Toijer lagt fram inte kommer att leda till ökad sysselsättning, totalt sett. Men väl sammansättningen av de som kan behålla eller få ett arbete.

Universitetets professor Rut Mannelqvist skriver:

”De som gynnas är gruppen unga, välutbildade och produktiva. De arbetstagare som sannolikt byts ut är äldre, lågutbildade, arbetstagare med bristande kvalifikationer eller de mindre produktiva.”

Enligt Umeå universitet kan utredningsförslagen leda till minskat intresse för arbetsgivarna att teckna kollektivavtal och till en svagare förhandlingsposition för facket. Att just äldre riskerar att i högre grad knuffas ut från arbetsmarknaden kan också motverka samhällets uttalade mål att människor i framtiden måste räkna med arbeta längre upp i åldrarna. För att få en pension som det går att leva på.

En nyckelfråga blir kompetens och rätten till fortbildning.

I utredningen föreslås att arbetsgivarna ska ha ett tydligare ansvar för att ge personalen kompetensutveckling. I grunden positivt, tycker många remissinstanser.

Men det uttrycks som att arbetsgivaren ”i skälig utsträckning” ska erbjuda arbetstagaren kompetensutvecklingen inom ramen för anställningen.

Vad är skäligt?

Och vad händer om arbetsgivaren inte lever upp till kravet?

Enligt Gudmund Toijer ska den anställda bara ha möjlighet att begära skadestånd för utebliven fortbildning, efter en uppsägning på grund av arbetsbrist. Inte under pågående anställning.

Den som säger upp sig själv, eller som sparkas av ”personliga skäl”, har heller inte rätt att begära skadestånd när arbetsgivaren struntat i sitt ansvar.

I dag har arbetsgivarna en skyldighet att utbilda eller omskola anställda, om det blir aktuellt med omplaceringar.

Det ansvaret vill utredningen också lätta på. Den som ska omplaceras måste redan vid turordningsdiskussionerna ”utan upplärning och utbildning ha kvalifikationer för det fortsatta arbetet”.

Vem kan i dag börja utföra nya sysslor på arbetsplatsen, utan upplärning?

I en sammanfattande kommentar anför LO att Toijer-utredningen riskerar att leda till att ”en välorganiserad och konfliktfri arbetsmarknad ersätts av en oförutsebar och konfliktfylld sådan”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Fortsatt instabilt politiskt läge”

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

Arbetsrätt. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Taxiprojektet 2021. Foto: Justina Öster

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.