Close
Johan Danielsson på sitt kontor i parlamentsbyggnaden i Strasbourg.
Close

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Makten har förskjutits, extremhögern har fått en unik möjlighet att påverka, ”det är kärvare den här mandatperioden” enligt Johan Danielsson (S), ledamot i gruppen Progressiva socialdemokrater i EU-parlamentet och gruppledare i parlamentets trafikutskott.

– Det kan bli svårare att komma fram på en rad områden jämfört med förra mandatperioden. Men jag har ändå förhoppningar på det sociala området, säger han.

Det är onsdag i EU-parlamentets ”Strasbourgvecka” då hela administrationen flyttar från Bryssel till gränsstaden som blivit en symbol för vänskapen och unionen mellan ärkefienderna Frankrike och Tyskland.

Johan Danielssons arbetsrum i den stora parlamentsbyggnaden är påfallande kalt, några kemtvättade skjortor hänger på en krok. Alla ljusblå. Johan Danielsson veckopendlar, tvättar gör han hemma i Stockholm eller i Bryssel, där han har en lägenhet och som också är ”lite hemma”. Men i grunden ser han sig fortfarande som dalmas.

Som intervjuobjekt är Johan Danielsson självgående. Och påfallande trevlig vilket inte betyder enklare. Vid läsning om hans politiska arbete framkommer det dock tydlig att han haft en rak och rätt kompromisslös linje, som kan definieras av klassiskt fackliga krav om rätt och trygghet för ”vanliga människor” (som det heter i S-kommunikation). Johan Danielsson talar om arbetare.

Han har stort förtroende från LO-håll, flera fackförbund lyfte honom som EU-kandidat redan 2014. I parlamentet valdes han in 2019 och satt till 2021 då han kom hem och var bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister i S-regeringen 2021–2022.

Inom EU pågår arbetet med att ta fram nya direktiv för offentliga upphandlingar, som ska ersätta de gällande från 2016. För Sveriges del handlar det om över 800 miljarder skattekronor årligen. Sannolikt lägger kommissionen fram ett färdigt förslag nästa år.

Johan Danielsson (S) i EU-parlamentet under en session i Strasbourg 2025.

– Det behövs en antal åtgärder för ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Johan Danielsson.

Arbetsrättsliga villkor som styrs av obligatoriska krav – inte frivillighet – är ett exempel. Andra åtgärder är hårdare sanktioner mot dem som bryter mot reglerna och max två led i entreprenörskedjan.

– De långa kedjorna av underleverantörer går från vitt, över grått till svart. Det är hemskt hur det riskerar att drabba arbetare. Vid byggarbetsplatsen i Sundbyberg där fem personer dog tog det fyra dagar att få rätt på ansvariga, och det här är inte bara något som är ett problem i Sverige. En granskning av byggolyckan i Antwerpen, där ett tak föll ned och fem människor omkom, visade att det fanns 249 olika entreprenörer inblandade.

Förra mandatperioden hade Danielsson en framträdande roll i att driva igenom mobilitetspaketet – ”vägpaketet” – för bättre arbetsvillkor för yrkesförare och rättvisare konkurrens mellan transportföretag.

Är arbetet här roligt?

– Jaa! Det är en stimulerande miljö. Och, som med vägpaketet, på riktigt kunna påverka lagstiftning som berör 500 miljoner människor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Transportarbetarens logga

Mindre pengar för kamp mot kriminalitet

A-krim. Fack och arbetsgivarorganisationer får klara projekt mot arbetslivskriminalitet med lägre anslag. Regeringen har aviserat mer än en halvering av statsbidragen de närmaste åren.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.