Lönegap som på 1930-talet

Lönerapport. Löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän fortsätter att öka. Medellönen per månad för tjänstemän är nu 13 500 kronor högre än för anställda inom LO:s avtalsområden, visar Landsorganisationens årliga lönerapport.

Lönerna har alltid varit högre för tjänstemän än för arbetare. Och högre för män än för kvinnor.

Men lönegapet minskade kraftigt under början av förra århundradet. Fram till mitten av 1930-talet hade det halverats – till cirka 50 procent. Och där är vi åter. Lönen för tjänstemän ligger i dag 50 procent över medellönen för arbetare.

– Vi kan inte acceptera att klassamhället breder ut sig, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson i en kommentar till Arbetet.

Han kommenterar också att LO:s lönerapport visar att det ser mörkt ut när det gäller minskade löneskillnaderna mellan män och kvinnor:

– Vårt långsiktiga mål är att utradera skillnaderna helt. För att de inte ska öka ännu mer måste LO-förbunden lyckas med sina samordnade krav om ett löneutrymme på 3 procent.

Löneskillnaderna mellan kvinnor och män har minskat stadigt på 2000-talet. För tjänstemän.

När det gäller LO-kollektivets kvinnor har löneskillnaderna planat ut och avstannat. Åren 2017–2018 ökade lönen till och med mer för männen än för kvinnorna, med 4,4 procent respektive för 4,3 procent.

Ökad reallön för alla

Medellönen för samtliga kvinnor var 31 700 kronor i månaden år 2018 och för män 35 900 kronor.

Reallönerna har för alla grupper ökat under 2000-talet och därmed köpkraften för alla med lönearbete.

Men för tjänstemännen har lönerna ökat mer än för arbetare under perioden 2000-2018, med 36 procent jämfört med 30 procent.

För personer födda i utlandet ligger medellönerna lägre än för anställda födda i Sverige och det gäller både bland arbetare och tjänstemän. Skillnaderna förklaras till stor del av klass och antal år i Sverige, enligt LO:s rapportförfattare Mats Larsson.

Löneskillnaderna efter födelseland är större bland män än bland kvinnor, men för tjänstemän finns ingen tydlig koppling mellan lön och antal år i Sverige. Troligen är utbildning och yrkeserfarenhet från det gamla hemlandet mer avgörande för tjänstemännens löner, skriver Mats Larsson.

Medellönen för samtliga anställda var 33 900 kronor i månaden enligt 2018 års statistik. För arbetare var medellönen 27 000 kronor och för tjänstemän 40 500 kronor.

Källa: ”Lönerapport 2019 Löneutveckling år 1913–2018 efter klass och kön”, författare: Mats Larsson, Enheten för avtalsfrågor, LO

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Ojämlikheten sliter sönder vår värld

Krönika. I Sverige tjänar en näringslivstopp mer än 65 arbetare. Vad blir det per år? 25 miljoner? Mitt i pandemin växte inkomstgapet. När arbetare avstod löneökningar gjorde samhällets ekonomiska elit det motsatta.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.