LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

– All respekt för de andra förbunden som vill prova det här, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport. Men vi tycker inte att modellen passar i våra branscher.

LO berättade i dag att 13 av de 14 förbunden vänder sig till sammanlagt 33 arbetsgivarorganisationer för branschvisa förhandlingar om avtal för utbildningsjobb.

Modellen presenterades av LO i våras: De föreslagna utbildningsjobben innebär att den anställda jobbar 70 procent och för en lön som ligger under kollektivavtalet. Resten av tiden studerar hen med ett nytt statligt och ”generöst” studiestöd. Ett avtal om utbildningsjobb ska kunna gälla i uppåt fem år.

LO tänker att nyanlända och andra som står långt ifrån arbetsmarknaden på det sättet ska kunna kombinera arbete med utbildning.

Svenskt Näringsliv har tidigare inte nappat på centrala förhandlingar om jobbmodellen, därför går facket i dag vidare med idén om branschvisa uppgörelser. Då svarade Svenskt Näringsliv snabbt med ett pressmeddelande där det står att arbetsgivarna vill påbörja samtalen omgående. Men att de också vill ha med tjänstemannafacken inom TCO och Saco i förhandlingarna.

LO:s styrelse hoppas att organisationen samordnat ska kunna ta fram ett ramavtal som förbunden och deras motparter kan använda. Då räknar facket med att kunna få med staten på det generösa studiestödet.

– Att vi diskuterar det här med att man har lägre lön på väg in i ett jobb är nytt och visar väl hur allvarligt vi ser på detta, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i tidningen Arbetet.

– Det är ju också tillfälliga avtal vi vill teckna, för det normala ska vara att man går in i våra kollektivavtal när man matchar dem, fortsätter han.

Transport har som enda LO-förbund valt att ställa sig utanför och har inte för avsikt att vända sig till arbetsgivarna för att förhandla om utbildningsjobb.

– I de flesta av våra branscher behövs den formella kompetensen redan när någon blir anställd. Och då ser vi ingen anledning att han eller hon ska ha lägre lön eller andra villor än de andra på jobbet, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vi är beredda på en tuff match

Ordförandeord. Sommaren och semestrarna går mot sitt slut för denna gång. Jag hoppas att ni alla haft en skön och avkopplande ledighet med möjlighet till vila och återhämtning. Personligen har jag lyckats med just detta och det känns riktigt bra att vara i gång igen med arbetet. I skrivande stund är vi i full gång med förhandlingarna för våra medlemmar inom taxiområdet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.