LO-basen vädjade om enighet i avtalsrörelsen

– Transport har alltid varit ett förbund som ställer upp. Att vi håller ihop och samordnar oss nu är viktigare än någonsin. Vädjan kom från LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson som i dag, torsdag, besökte Transports avtalskonferens där 200 transportare laddar inför nästa års lönerörelse.

Thorwaldsson hälsades välkommen av en uppretad transportbas, Lars Lindgren, som tidigare samma morgon läst Dagens Nyheter. Där avslöjas att två LO-förbund på egen hand diskuterar en långtgående uppluckring av las, lagen om anställningsskydd.

– Inte särskilt solidariskt, mullrade Lindgren.

Karl-Petter Thorwaldsson höll försiktigt med och styrde sedan över på det politiska läget och den kommande avtalsrörelsen.

– Inför varje avtalsrörelse brukar det heta att förutsättningarna är svårare än någonsin. Men den här gången är det verkligen ett gungfly. Det som borgarna gjort de senaste veckorna är inte värdigt en demokrati. De river upp en överenskommelse som de själva tog initiativ till, en uppgörelse som skulle gällt i åtta år.

Att decemberöverenskommelsen gått i graven påverkar medlemmarna i LO, anförde han:

– Vi möter nu en motståndare, arbetsgivare, som ställer enorma krav på att vi ska anpassa oss till det rådande kaoset. Det ska vi göra genom låga löneökningar och sänkta ingångslöner. Men varenda LO-medlem vet att börjar vi konkurrera med låga löner så kommer det till slut att explodera.

Karl-Petter Thorwaldsson gjorde en utvikning kring ett Europa där en lastbil hittades med 72 döda flyktingar och döda barn spolas upp på stränderna kring Medelhavet. Han sa:

– Vi ska inte stänga våra gränser. Men att som arbetsgivarna ta krisen som intäkt för att kräva lönesänkningar är lågt! Så lågt har de inte agerat på mycket länge.

LO-basen redogjorde för de långsiktiga fackliga mål som förbunden enats om. Det handlar bland annat höjda lägstalöner, utjämnade löneskillnader mellan män och kvinnor, rätt till heltid och stopp för daglöneriet.

– Det är mål som ska vara uppnådda senast år 2028. Det är en styrka att ha dem när vi nu går in i avtalsrörelsen.

Ska vi nå dit krävs solidaritet, betonade Thorwaldsson flera gånger:

– Solidaritet har alltid varit viktigt för Transport. Lägstalöner är en viktig princip, liksom jämställda löner.

– För er i Transport är löneglidningen en viktig fråga. Nu har LO gemensamt fastslagit att det är ett problem vissa förbund i efterhand får ut mer än andra.

LO:s ordförande försvarade sedan den normerande roll för lönerna som industrins parter haft ända sedan industriavtalet kom till 1997. När industrilönerna blir det omdebatterade ”märket” som övriga fack och arbetsgivare sedan följer.

– Jag vet att många hatar att några går först och styr. Men den här ordningen har faktiskt fungerat väldigt väl. Industriavtalet har givit oss en 40-procentig höjning av reallönerna.

– Många LO-arbetare har fått högre köpkraft, problemet är alla de som inte har jobb. Därför är full sysselsättning oerhört viktigt.

Enligt Thorwaldsson är full sysselsättning nyckeln till en rad utmaningar som facket står inför. Om arbetslösheten åtgärdas får arbetstagarna tillbaka styrkan och arbetsgivarna kan inte längre spela ut människor mot varandra.

Med adress till Transports medlemmar sa han:

– LO är för fri rörlighet för arbetskraft. Men vi kan inte ha ett arbetsliv där vem som helst, från vilket land som helst, kan utföra transporterna på vilka villkor som helst – helt utan kontroll.

– Ni upplever i er vardag konkurrens från andra länder, där människor jobbar i Sverige utan kollektivavtal, med helt andra lönenivåer än här. Jag har rest runt i Sverige och blivit chockad över långt det gått i vissa branscher. Många utländska förare lever på villkor som vi aldrig trodde skulle komma tillbaka.

Karl-Petter Thorwaldsson försäkrade att LO arbetar intensivt med frågan. Bland annat genom krav på att EU inför ett så kallat socialt protokoll i fördraget, unionens grundlag.

– I det ska det tydliggöras att varje gång det uppstår en tvist mellan arbetstagarnas grundläggande rättigheter och EU:s fria rörlighet, då ska rättigheterna inte vara underordnade.

Många av Transports församlade ombud hoppades på en fingervisning om vilka lönekrav som kommer att gälla i LO:s samordning. Men Thorwaldsson gav inga besked:

– Det jag kan säga är att om vi samordnar oss och kommer överens är vi världens starkaste fackförening. Då har vi en enorm möjlighet att driva igenom våra krav.

– LO är beroende av Transport, och Transport av LO. LO blir aldrig starkare än vår samordning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.