Close
Budbee har 116 bilar med yrkestrafiktillstånd. Men anställer inga chaufförer själva.
Close

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Lokalombudsmannen Lars Karlsson försökte teckna avtal för terminalarbetarna. Budbee hävdade att på terminalen fanns bara it-tekniker och tackade därefter nej.

Sedan dess har Lars Karlsson kommit i kontakt med en medlem, som visat ett anställningsbevis som ger 22500 kronor i månadslön. Drygt 3000 kronor lägre än avtalslönen. Titel i kontraktet: Terminalarbetare.

– Jag har frågat varför deras personal ska vara värda mindre pengar än andra nyanställda terminalarbetare. De ville inte svara på det. De skyller ifrån sig och säger att de är i en utvecklingsfas.

– LO-medlemmarnas pensionspengar används till att finanseria ett företag som inte betalar avtalspension. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

De som kör ut gods för Budbee jobbar hos underentreprenörer eller kör Budbees egna bilar men får lönen utbetald via Paysalary. Budbee kallar Paysalary för bemanningsföretag, men i praktiken är det ett löneutbetalningsföretag, en så kallad gig-lösning.

 

Klicka för att se en skärmdump med Budbees ersättningsmodell. Bilden är från januari 2020.

Till Dagens Nyheter uppger företaget att det knappt har några bilar och att de som kör dem tjänar i snitt 200 kronor i timmen.

Budbee har 116 bilar med yrkestrafiktillstånd för att köra gods.

Transportarbetaren har kommit över en ett år gammal lönetabell för Budbee-chaufförer som kör Budbees egna bilar, men betalas via Paysalary. Du kan se den skärmdumpen här nedan.

För att tjäna 200 kronor i timmen behövde chauffören göra i snitt 80 leveranser per femtimmarsskift. Föraren har 3 minuter och 45 sekunder per leverans.

Magnus Kvilén jobbar med avtalsteckning på Transports Göteborgsavdelning. Han har bakgrund som budbilschaufför på UPS. Att göra 80 leveranser på ett femtimmarsskift är helt omöjligt, enligt honom.

– Det går inte ens att göra på företagskörningar i ett industriområde, med brev, där man känner alla kunder.

Kvilén har varit i kontakt med ett antal medlemmar som jobbar på uppdrag av Budbee och den andra hemleveransuppstickaren Airmee. Genom en underentreprenör med närmare 100 bilar som till huvuddelen kör hemleveranser.

Där tjänar chaufförerna under 140 kronor i timmen. I rak timlön, även för kvällsarbete.

Men de får bara betalt för den tid som arbetsgivaren kan fakturera Budbee eller Airmee. Övrig tid får de inget betalt, exempelvis när de tankar, tvättar bilen eller står mellan körningar.

– Det ser först inte ut att vara så mycket lägre lön än kollektivavtalet. Men det är inte heller något ob på kvällen, ingen semesterersättning, ingen avtalspension. Man tjänar betydligt mycket mindre än enligt avtalet. Snart är budbilsbranschen värre än taxi, jag är glad att jag har mina pensionspengar i Folksam, säger Kvilén.

Budbee svarar genom presskontakt Simon Strindberg. Företaget valde att svara per mejl.

Ni har ju anställda terminalarbetare. Varför vill ni inte ha kollektivavtal för dem?

”Det är av flera olika anledningar, som vi diskuterar direkt med fackförbunden och inte i media. Vi jobbar konstant med att förbättra villkoren för alla våra medarbetare och vår lönesättning och våra arbetsvillkor går i linje med kollektivavtalen. ”

Uppdatering

Sedan vår ursprungliga publicering har Budbee kommit med kompletterande uppgifter om terminalarbetarnas löner.

Tidigare fick provanställda lägre lön än tillsvidareanställda. Så är det inte längre. Grundlön för Budbees terminalarbetare är sedan den första februari i år 25 604 kronor i hela landet.

Att jämföra med transportavtalets 26 719 för Stockholm och Göteborg, 26 619 för övriga landet. Den som jobbar med kollektivavtal har dessutom minst 2 kronor i premiekompensation per arbetad timme.

Budbee betalar samma som avtalet kräver i enkelt ob. Men faktiskt något bättre vid kvalificerat ob, 60 kronor. Jämfört med Transportavtalets 55:07 kronor. Budbee har också 90 kronor i ob för helgnätter.

Terminalarbetarna får också premiepension och försäkringar enligt SAF-LO.

Jobbar du för Budbee eller ett annat företag som gör hemleveranser? Hur har du det på jobbet? Kontakta reporter John Antonsson på mejl eller 010-480 33 06.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Adame:
    6 mars, 2021

    Det företag som betalar knappa 140kr/tim utan semesterersättning, OB-tillägg eller dylikt. Begår inte de något brott?

Lästips:

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Manipulerad bild efter ett foto av Jan Lindkvist

Egenanställd – och blåst på tryggheten

Jobb i gråzon. Tusentals transportarbetare jobbar för företag som inte vill se sin personal som anställda. För att slippa arbetsgivaransvaret använder bolagen så kallade egenanställningsföretag.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.