Close
Budbee har 116 bilar med yrkestrafiktillstånd. Men anställer inga chaufförer själva.
Close

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Lokalombudsmannen Lars Karlsson försökte teckna avtal för terminalarbetarna. Budbee hävdade att på terminalen fanns bara it-tekniker och tackade därefter nej.

Sedan dess har Lars Karlsson kommit i kontakt med en medlem, som visat ett anställningsbevis som ger 22500 kronor i månadslön. Drygt 3000 kronor lägre än avtalslönen. Titel i kontraktet: Terminalarbetare.

– Jag har frågat varför deras personal ska vara värda mindre pengar än andra nyanställda terminalarbetare. De ville inte svara på det. De skyller ifrån sig och säger att de är i en utvecklingsfas.

– LO-medlemmarnas pensionspengar används till att finanseria ett företag som inte betalar avtalspension. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

De som kör ut gods för Budbee jobbar hos underentreprenörer eller kör Budbees egna bilar men får lönen utbetald via Paysalary. Budbee kallar Paysalary för bemanningsföretag, men i praktiken är det ett löneutbetalningsföretag, en så kallad gig-lösning.

 

Klicka för att se en skärmdump med Budbees ersättningsmodell. Bilden är från januari 2020.

Till Dagens Nyheter uppger företaget att det knappt har några bilar och att de som kör dem tjänar i snitt 200 kronor i timmen.

Budbee har 116 bilar med yrkestrafiktillstånd för att köra gods.

Transportarbetaren har kommit över en ett år gammal lönetabell för Budbee-chaufförer som kör Budbees egna bilar, men betalas via Paysalary. Du kan se den skärmdumpen här nedan.

För att tjäna 200 kronor i timmen behövde chauffören göra i snitt 80 leveranser per femtimmarsskift. Föraren har 3 minuter och 45 sekunder per leverans.

Magnus Kvilén jobbar med avtalsteckning på Transports Göteborgsavdelning. Han har bakgrund som budbilschaufför på UPS. Att göra 80 leveranser på ett femtimmarsskift är helt omöjligt, enligt honom.

– Det går inte ens att göra på företagskörningar i ett industriområde, med brev, där man känner alla kunder.

Kvilén har varit i kontakt med ett antal medlemmar som jobbar på uppdrag av Budbee och den andra hemleveransuppstickaren Airmee. Genom en underentreprenör med närmare 100 bilar som till huvuddelen kör hemleveranser.

Där tjänar chaufförerna under 140 kronor i timmen. I rak timlön, även för kvällsarbete.

Men de får bara betalt för den tid som arbetsgivaren kan fakturera Budbee eller Airmee. Övrig tid får de inget betalt, exempelvis när de tankar, tvättar bilen eller står mellan körningar.

– Det ser först inte ut att vara så mycket lägre lön än kollektivavtalet. Men det är inte heller något ob på kvällen, ingen semesterersättning, ingen avtalspension. Man tjänar betydligt mycket mindre än enligt avtalet. Snart är budbilsbranschen värre än taxi, jag är glad att jag har mina pensionspengar i Folksam, säger Kvilén.

Budbee svarar genom presskontakt Simon Strindberg. Företaget valde att svara per mejl.

Ni har ju anställda terminalarbetare. Varför vill ni inte ha kollektivavtal för dem?

”Det är av flera olika anledningar, som vi diskuterar direkt med fackförbunden och inte i media. Vi jobbar konstant med att förbättra villkoren för alla våra medarbetare och vår lönesättning och våra arbetsvillkor går i linje med kollektivavtalen. ”

Uppdatering

Sedan vår ursprungliga publicering har Budbee kommit med kompletterande uppgifter om terminalarbetarnas löner.

Tidigare fick provanställda lägre lön än tillsvidareanställda. Så är det inte längre. Grundlön för Budbees terminalarbetare är sedan den första februari i år 25 604 kronor i hela landet.

Att jämföra med transportavtalets 26 719 för Stockholm och Göteborg, 26 619 för övriga landet. Den som jobbar med kollektivavtal har dessutom minst 2 kronor i premiekompensation per arbetad timme.

Budbee betalar samma som avtalet kräver i enkelt ob. Men faktiskt något bättre vid kvalificerat ob, 60 kronor. Jämfört med Transportavtalets 55:07 kronor. Budbee har också 90 kronor i ob för helgnätter.

Terminalarbetarna får också premiepension och försäkringar enligt SAF-LO.

Jobbar du för Budbee eller ett annat företag som gör hemleveranser? Hur har du det på jobbet? Kontakta reporter John Antonsson på mejl eller 010-480 33 06.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Adame:
    6 mars, 2021

    Det företag som betalar knappa 140kr/tim utan semesterersättning, OB-tillägg eller dylikt. Begår inte de något brott?

Lästips:

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.