Close
Budbee har 116 bilar med yrkestrafiktillstånd. Men anställer inga chaufförer själva.
Close

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Lokalombudsmannen Lars Karlsson försökte teckna avtal för terminalarbetarna. Budbee hävdade att på terminalen fanns bara it-tekniker och tackade därefter nej.

Sedan dess har Lars Karlsson kommit i kontakt med en medlem, som visat ett anställningsbevis som ger 22500 kronor i månadslön. Drygt 3000 kronor lägre än avtalslönen. Titel i kontraktet: Terminalarbetare.

– Jag har frågat varför deras personal ska vara värda mindre pengar än andra nyanställda terminalarbetare. De ville inte svara på det. De skyller ifrån sig och säger att de är i en utvecklingsfas.

– LO-medlemmarnas pensionspengar används till att finanseria ett företag som inte betalar avtalspension. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

De som kör ut gods för Budbee jobbar hos underentreprenörer eller kör Budbees egna bilar men får lönen utbetald via Paysalary. Budbee kallar Paysalary för bemanningsföretag, men i praktiken är det ett löneutbetalningsföretag, en så kallad gig-lösning.

 

Klicka för att se en skärmdump med Budbees ersättningsmodell. Bilden är från januari 2020.

Till Dagens Nyheter uppger företaget att det knappt har några bilar och att de som kör dem tjänar i snitt 200 kronor i timmen.

Budbee har 116 bilar med yrkestrafiktillstånd för att köra gods.

Transportarbetaren har kommit över en ett år gammal lönetabell för Budbee-chaufförer som kör Budbees egna bilar, men betalas via Paysalary. Du kan se den skärmdumpen här nedan.

För att tjäna 200 kronor i timmen behövde chauffören göra i snitt 80 leveranser per femtimmarsskift. Föraren har 3 minuter och 45 sekunder per leverans.

Magnus Kvilén jobbar med avtalsteckning på Transports Göteborgsavdelning. Han har bakgrund som budbilschaufför på UPS. Att göra 80 leveranser på ett femtimmarsskift är helt omöjligt, enligt honom.

– Det går inte ens att göra på företagskörningar i ett industriområde, med brev, där man känner alla kunder.

Kvilén har varit i kontakt med ett antal medlemmar som jobbar på uppdrag av Budbee och den andra hemleveransuppstickaren Airmee. Genom en underentreprenör med närmare 100 bilar som till huvuddelen kör hemleveranser.

Där tjänar chaufförerna under 140 kronor i timmen. I rak timlön, även för kvällsarbete.

Men de får bara betalt för den tid som arbetsgivaren kan fakturera Budbee eller Airmee. Övrig tid får de inget betalt, exempelvis när de tankar, tvättar bilen eller står mellan körningar.

– Det ser först inte ut att vara så mycket lägre lön än kollektivavtalet. Men det är inte heller något ob på kvällen, ingen semesterersättning, ingen avtalspension. Man tjänar betydligt mycket mindre än enligt avtalet. Snart är budbilsbranschen värre än taxi, jag är glad att jag har mina pensionspengar i Folksam, säger Kvilén.

Budbee svarar genom presskontakt Simon Strindberg. Företaget valde att svara per mejl.

Ni har ju anställda terminalarbetare. Varför vill ni inte ha kollektivavtal för dem?

”Det är av flera olika anledningar, som vi diskuterar direkt med fackförbunden och inte i media. Vi jobbar konstant med att förbättra villkoren för alla våra medarbetare och vår lönesättning och våra arbetsvillkor går i linje med kollektivavtalen. ”

Uppdatering

Sedan vår ursprungliga publicering har Budbee kommit med kompletterande uppgifter om terminalarbetarnas löner.

Tidigare fick provanställda lägre lön än tillsvidareanställda. Så är det inte längre. Grundlön för Budbees terminalarbetare är sedan den första februari i år 25 604 kronor i hela landet.

Att jämföra med transportavtalets 26 719 för Stockholm och Göteborg, 26 619 för övriga landet. Den som jobbar med kollektivavtal har dessutom minst 2 kronor i premiekompensation per arbetad timme.

Budbee betalar samma som avtalet kräver i enkelt ob. Men faktiskt något bättre vid kvalificerat ob, 60 kronor. Jämfört med Transportavtalets 55:07 kronor. Budbee har också 90 kronor i ob för helgnätter.

Terminalarbetarna får också premiepension och försäkringar enligt SAF-LO.

Jobbar du för Budbee eller ett annat företag som gör hemleveranser? Hur har du det på jobbet? Kontakta reporter John Antonsson på mejl eller 010-480 33 06.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Adame:
    6 mars, 2021

    Det företag som betalar knappa 140kr/tim utan semesterersättning, OB-tillägg eller dylikt. Begår inte de något brott?

Lästips:

I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Förare vittnar om livsfarliga fordon när de kör ut matkassar

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD den 2 mars 2023) På ett däck sticker sömmarna fram och på en annan bil hänger baklyktan. Förare som jobbar eller jobbat på Gordon Delivery vittnar om att farliga bilar används för att köra ut kylvaror. Gordon Deliverys talesperson vill inte kännas vid sådana brister.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

Avtal 2023

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

Flygtankning. Ett tvåårigt avtal för flygtankning har tecknats mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Avtalet ger upp till 11,1 procent med en första avräkning 1 april 2023.