Corona

Lättnad i kör- och vilotider kan innebära lagbrott

Chaufförer. Lättnaden i kör- och vilotidsreglerna kan göra att chaufförer och åkerier bryter mot vägarbetstidslagen. Eller att de bryter mot kollektivavtalet.

Det kommer frågor till tidningen. Chaufförer undrar om de bryter mot andra lagar när de följer de tillfälliga undantagen som gäller för kör- och vilotider.

Ulric Långberg.

En rörig materia, visar det sig. Vi ställer frågan till åkeriernas branschorganisation, alltså inte arbetsgivarorganisationen som Transport förhandlar löner och villkor med. Ulric Långberg, branschchef på Sveriges Åkeriföretag (SÅ), tar ett djupt andetag:

– Vi säger till våra medlemmar, åkerierna, att använda dispensen från kör- och vilotiderna bara de dagar som de verkligen behöver det. Sätt det inte i system!

Undantaget, eller dispensen, har införts för att underlätta för transportföretag i coronatider. Transportstyrelsen har luckrat upp reglerna under 30 dagar, till efter påskhelgen. Det är under perioden möjligt att köra 13 timmar per dygn, sex dagar i sträck. För raster gäller de vanliga reglerna.

Under förutsättning att trafiksäkerheten inte påverkas, skriver myndigheten i sitt beslut.

– Men detta kolliderar med vägarbetstidslagen, så att den som utnyttjar de tillfälliga undantagen i kör-och vilotidsreglerna bryter mot den lagen, säger Ulric Långberg.

Några lättnader i vägarbetstidslagen har dock inte presenterats. Stora delar av den är inskriven som en bilaga i kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), som gäller för till exempel åkerichaufförer. Följden av detta är att Transport är den instans som ska kolla att arbetsgivarna inte bryter mot den lagen.

Andra delar av samma lag är det Transportstyrelsen som har tillsynen över. Och myndigheten har meddelat åkerier och chaufförer att den ska ”ta hänsyn” till den rådande situationen när den utövar denna tillsyn

I det läget rekommenderar Ulric Långberg SÅ:s medlemsföretag att bygga sina scheman som vanligt på kör- och vilotidsreglerna och bara utnyttja dispensen om det behövs.

– Jag har visserligen svårt att tro att det blir något eftermäle för den som under den här perioden inte följer vägarbetstidslagen eller de reglerna i kollektivavtalet, säger han. Men …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kristian Svensson:
    27 mars, 2020

    Man skall inte blanda ihop kör och vilotider med vägarbetstidslagen,dem är inte kompatibla med varan och i och med att KoV är en rådsförordning så är det den starkaste lag stiftningen. Nu gäller dessutom ett UNDANTAG från regelverket inte något som skall planeras in i scheman.

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.