Lång chaufförsväntan i Göteborgs hamn

(UPPDATERAD) Chaufförerna är förtvivlade och hamnarbetarna frustrerade. Det handlar åter om långa köer och timslång väntan för lastbilsförarna som lastar och lossar i containerterminalen i Göteborgs hamn.

– Den här gången är det värre än någonsin. Katastrof, vittnar fjärrbilschauffören Freddy Welle.

Han pratar om väntetider på en timme och ända upp till fyra, fem, vilket drabbar chaufförerna hårt. Problemen började i slutet av förra veckan och har fortsatt under denna.

Enligt olika källor beror väntetiderna på att hamnbolaget APM Terminals, som driver containerhamnen, håller på att byta till ett nytt datorsystem för terminalen. Men det är inte den enda förklaringen, meddelar pressansvariga på företaget som behöver mer tid på sig att förklara orsakerna.

Ett tidigare kösystem med lappar har, enligt Freddy Welle stängts av.

– Varje chaufför får nu gå in till ID-kontrollen och visa sin kod och se till så att allt är rätt, förklarar han.

Vid sjutiden i går kväll var det helt fullt av väntande lastbilar i hamnen och förare som fått stå där i timtal, uppger Freddy Welle.

– Våra arbetstider spricker helt. I går fick jag sju samtal från kollegor som är oroliga för sina jobb. Alla är rädda och undrar över hur de ska få ihop sina raster och vilotider. Det syns på facebook också.

– Var ska åkarna ta pengar ifrån till förarnas löner, när åkeriernas förtjänst försvinner? När vi inte får ut containrarna ur hamnen hinner vi inte köra ut den mängd gods som var planerat. Och det i en bransch som redan så hårt pressad av konkurrens. Det här slår orimligt hårt mot tredje part.

Chaufförer och hamnarbetare är arga över uttalanden som APM Terminals vd Henrik Kristensen gjort i Sveriges Radio P4, och menar att direktören undervärderar problemen som ”ringa”.

Några möjligheter att köpa kaffe eller mat under timmarna av väntan finns inte heller i hamnen, påpekar Freddy Welle.

– Och toaletterna är så äckliga så där är det ingen som vill gå in.

Patrik Östbjerg är ordförande i Transports hamnavdelning 2 i Göteborg och berättar att stuveriarbetarna är lika frustrerade som förarna.

– Gubbarna är väldigt stressade, men försöker jobba så gått det går med det nya datorsystemet. De säger att det är en massa buggar och problem hela tiden.

Personalen har fått utbildning, men ”datorstrul” går ändå inte att undvika, förklarar Östbjerg

– I systemet ser det ut som om tullen gång på gång begär stopp för att göra kontroller, men så stämmer det inte. Ibland skickas hamnarbetare i väg, två tre man, till samma maskin för att göra samma jobb.

Ovanpå det får stuveriarbetarna ”mycket skit” från irriterade chaufförer.

– Tyvärr är det budbäraren som får ta den värsta smällen. Ändå är det hamnarbetarna som får ställa upp efter sin arbetstid för att förarna ska få ut sitt gods. Jag förstår deras ilska, men stuveriarbetarna är också pressade.

Enligt Patrik Östbjerg sattes det nya operativsystemet i drift förra måndagen. Han uppfattar att ”tomparken”, där man förvarar och lämnar ut containrar fungerar bättre än andra delar i hamnen. Där befarade terminalen att det skulle bli värre störningar.

– Nu är det i stället järnvägen och lastbilarna som är det stora problemet. Vi har mycket järnvägstransporter och väldigt många olika destinationer.

Chaufförer har klagat på långa väntetider i containerhamnen, till och från, under många år. Datorstrul har varit en förklaring, uppger Patrik Östbjerg.

– Men ibland har det berott på maskinbrist eller personalbrist. Det kan vara en blandning av allt detta också.

APM Terminals vd Henrik Kristensen har bett att få skriftliga frågor. Företagets kommunikationschef Katrin Lemming svarar via mejl att det nya systemet ”som 70 procent av alla terminaler i världen använder” syftar till att förbättra effektiviteten. Det kommer att gynna kunderna när allt fungerar.

Företaget beklagar att driftstörningarna drabbat kunderna hårt, särskilt inom åkeri och tågtransporter.

”Väntetider på fyra till fem timmar är naturligtvis inte acceptabelt”, skriver Katrin Lemming.

När kommer chaufförerna och hamnarbetarna att få se en förbättring?

”Vi arbetar stenhårt för att snabbt komma tillrätta med problemen och har ett globalt team på plats som arbetar dygnet om för att lösa systemfelen.”

De viktigaste problemen är nu åtgärdade, men införandet av det nya systemet i kombination med en tillfällig brist på grensletruckar har förvärrat situationen, förklarar bolaget.

”De åtgärder som vi i samråd med våra kunder gjort under dagen har gett en positiv effekt. Men i dagsläget är det svårt att säga exakt när vi åter når normal drift”, skriver Katrin Lemming.

Långa köer och väntetider under tidigare år förklarar APM Terminal med att företaget tog över en terminal med ett ”stort behov av uppgradering”. De senaste årens upprustning för drygt 800 miljoner kronor hade inte varit möjlig utan att kunderna drabbats.

Men, försäkrar APM Terminals, det nya datorsystemet kommer att förbättra planeringen och ”optimera flödena”, allt i syfte att förbättra kundservicen.

Chaufförerna säger att situationen nu är värre än någonsin?

”Det är väldigt tråkigt om de uppfattar det så, men vi har nu löst de systemtekniska problemen. Det som slår extra hårt i dagsläget och som tyvärr ger längre hanteringstider är bristen på grensletruckar.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.