Kritiserade Cabonline får förlängt färdtjänstavtal

Dåliga villkor. Stockholms läns landsting förlänger färdtjänstavtalet med Cabonline. – Det är skamligt. Man göder en kapitalägare på de anställdas bekostnad, säger Emil Burman, utredare på Transport.

Cabonline har med sina dotterbolag Taxi Kurir och Sverigetaxi ansvar för all färdtjänst i Stockholms läns landsting (SLL). Avtalet började 2016 och gäller minst till mars 2018. Men redan nu står det klart att avtalet förlängs med minst ett så kallat optionsår.

Emil Burman är utredare på Transport och inte alls förtjust när han får höra att avtalet förlängts.

– Det är skamligt. Man göder en kapitalägare på de anställdas bekostnad. Jag förstår att de vill värna om skattebetalarnas pengar, men nu har de upphandlat från ett företag som har 68 procents vinstmarginal på sina växlar. Samtidigt har åkerierna en marginal på en procent och är tillsammans med förarna slavar under avtalet. Det är en upphandling värd 700 miljoner per år och förarna får ingen avtalspension. Det kommer att bli dyrt i framtiden när förarna blir fattigpensionärer och måste få socialbidrag, säger Burman.

Fredrik Wallén (KD) är ordförande för SLL:s färdtjänstberedning.

– En för tidig upphandling skulle leda till ökade kostnader. Har vi för bråttom riskerar vi kvalitet i färdtjänsten, säger han.

För snart två år sedan hade Wallén en debattartikel i Transportarbetaren, där skrev han att en utredning skulle komma till rätta med arbetsvillkoren i branschen.

Nu är utredningen klar – och den godkändes av politikerna i tisdag,

Där finns skrivelser om kollektivavtal och ”schysta villkor” men inga förslag om att det ska införas. I stället skickas frågan vidare till en kommande planeringsstudie. I utredningen finns frågan om kollektivavtal också med under avsnittet riskanalys. Där får lydelsen ”Marknadens krav på kollektivavtalsliknande former driver kostnaderna” den högsta och rödmarkerade riskklassen. I rapporten konstateras det också att kollektivavtalsliknande villkor skulle kosta landstinget mellan 80 och 100 miljoner kronor per år.

– Sett ur KD:s perspektiv bevakar vi frågan med sociala villkor hela tiden. Sedan får man se vad planeringsstudien kommer fram till, säger Fredrik Wallén.

Finns det en enighet om sociala krav i Alliansen?

– Inför förra upphandlingen hade vi en diskussion om sociala krav. Det blev en lösning där vi fick ge och ta, och de sociala kraven blev inte så framträdande. Men det är ingenting vi inte ska kunna enas om. Rena kollektivavtalslösningar hoppas vi att arbetsmarknadens parter ska lösa ut det i förhandlingar, det ska helst inte lösas genom upphandlingar, säger Wallén.

När Transportarbetaren försöker nå Kristoffer Tamsons (M), som är trafiklandstingsråd och den som har högsta ansvar för färdtjänsten, får vi prata med hans pressekreterare Claes Wersäll. Han säger att det är svårt att på juridiska grunder ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor, men att fack och arbetsgivare har börjat närma sig varandra i förhandlingar.

Emil Burman är utredare på Transport och han säger att Wersälls uppgifter är helt felaktiga.

– Vi vill att man ska kunna ställa krav på kollektivavtal, men vill man inte det på ideologiska grunder går det redan i dag utmärkt att ställa arbetsrättsliga krav som lön, arbetstid och semester, säger han och fortsätter:

– Det finns inget närmande mellan Cabonline och Transport, det stämmer inte alls.

 

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vaccination ingen garanti för att inte drabbas”

Färdtjänst. På onsdag, den 1 september, återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen. – Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.