Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

I torsdags, den 15 februari, tog regeringen emot utredningen som rör åtgärder för att skärpa arbetskraftsinvandringen till låglöneyrken. Ett av förslagen är att höja inkomstkravet till medianlönen i landet.

Det innebär att migrantarbetare från länder utanför EU måste tjäna minst 34 200 kronor i månaden; medianlönen 2023 enligt SCB:s statistik.

Det skulle innebära en höjning med nästan 7 000 kronor i månaden från kravet som gäller från och med den 1 november förra året – redan det hårt kritiserat, både för att det drabbar människor som är etablerade och arbetar i landet men också för att det inte fyller syftet att reglera arbetskraftsinvandringen.

Öppnar för fler undantag

För yrkesgrupper där det finns risk för arbetsbrist föreslår den aktuella utredningen att det kan göras undantag, som regeringen fattar beslut om efter förslag från Migrationsverket och Arbetsförmedlingen.

För personer med sådana jobb där det råder brist räcker det med att lönen är i nivå med kollektivavtal, eller i nivå med praxis för yrkeskategorin. Här är tanken att fack och arbetsgivare ska ges möjlighet att yttra sig.

Andra yrkesgrupper ska i stället stoppas från början.

– Det är för att motverka missbruket av regelverket kring arbetskraftsinvandring, sa regeringens utredare Ann-Jeanette Eriksson vid en pressträff förra veckan.

I hennes uppdrag ingår att föreslå sådana grupper som direkt kan uteslutas, och enligt förslaget rör det sig om bland annat personliga assistenter och bärplockare. Det rör sig om grupper där det finns utbredda problem när det gäller villkoren migrantarbetarna lever under, men också om branscher med organiserad brottslighet.

Kritik mot nivån

Teknikföretagen skriver i ett pressmeddelande att en ny nivå på inkomstkrav ”är bekymmersam” då det hindrar företag att anställa personer inom en rad yrken som det finns behov av och som inte är låglönejobb.

Också Industriarbetsgivarna uttrycker oro för att det inte ska gå att rekrytera arbetskraft som inte går att få tag på i Sverige eller övriga EU, men också för att ett höjt inkomstkrav kommer att fungera lönedrivande.

Transports hållning har hela tiden varit att arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad, och inte som sedan 2008 att arbetsgivare kan rekrytera fritt också från tredje land. Förra årets höjning sågs också som rimlig, den tidigare nivån – 13 000 kronor i månaden – för orealistiskt låg att kunna försörja sig på:

– Så på så vis är det rätt att höja nivån för vad som är en acceptabel nivå för att kunna försörja sig. Men vi hade önskat att arbetskraftsinvandringen mer gjordes utifrån behovsprövning, sa Transports avtalssekreterare Peter Winstén i höstas.

Han framhöll också att det vore rimligt med en övergångsperiod. Men några övergångsregler finns inte. Inkomstkravet på 27 360 kronor gäller både vid en första ansökan och för den som bor och arbetar i Sverige sedan tidigare och som behöver förlänga sitt arbetstillstånd.

Bland de yrkesgrupper som Transport organiserar ser det nya kravet ut att hårdast slå mot taxiförare, flyttarbetare och terminalarbetare. Det utifrån det antal yttranden som facket lämnat inför Migrationsverkets prövning av arbetstillstånd.

Med dagens inkomstkrav ligger de allra flesta tarifflöner i de kollektivavtal Transport tecknar över den lägsta nivån, bara några avtalstariffer ligger under 27 360 kronor. Det gäller exempelvis vissa budbilsförare med ingångslön.

En krav på 100 procent i stället för 80 procent av medianlönen, som föreslås i utredningen, skulle helt förändra det.

Förslagen i utredningen ska nu ut på remiss innan regeringen lämnar sin proposition till riksdagen. Om den går igenom kommer det nya inkomstkravet att gälla från och med den 1 juni nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Transportarbetarens logga

Mindre pengar för kamp mot kriminalitet

A-krim. Fack och arbetsgivarorganisationer får klara projekt mot arbetslivskriminalitet med lägre anslag. Regeringen har aviserat mer än en halvering av statsbidragen de närmaste åren.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.