vinterdäck och lastbil på vinterväg

Krav på vinterdäck på lastbilar i vinter

Åkeri. I vinter ska alla lastbilar ha vinterdäck från och med den 10 november enligt nya regler. Däremot slopas krav på snökedjor efter kritik från branschen.

Från den 10 november till och med till och med den 10 april är det krav på vinterdäck på den tunga godstrafiken. Till skillnad mot tidigare när det bara var krav på vinterdäck vid vinterväglag.

– Vi tycker att det är bra att det blir tydligare regler som säger att på vintern ska man ha vinterdäck. Inte minst att de fordon som kommer från utlandet vet att på vintern gäller vinterdäck i Sverige, säger Peter Svensson, expert på teknik och Infrastruktur hos Sveriges Åkeriföretag.

Reglerna kommer efter ett regeringsbeslut morgonen den 2 oktober 2025. I ett tidigare förslag fanns också krav på snökedjor, men det slopades efter kritik från bland annat Sveriges Åkeriföretag och Transport.

– Förslaget om snökedjorna var inte bra. Förslaget var att de ska vara med för att använda om man kört fast. Det kan leda till livsfarliga situationer, säger Peter Svensson.

Frågan om vinterdäck vid vinterväglag har uppmärksammats efter de senaste årens totalstopp vid hastiga väderomsvängningar.

– Det har varit många stopp ute i trafiken och därför tycker vi att det är bra med tydliga regler, säger Peter Svensson.

I den promemoria som skickades ut i våras fanns också förslag om krav på vinterdäck på personbilar. Regeringen valde att inte ändra på de befintliga reglerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 oktober, 2025

    BRA VINTERDÄCK SKALL ALLTID VARA MONTERADE på fordonet i god tid innan första halkan kommer oavsett om det gäller personbilar, bussar eller lastbilar.I och med att jag i år kör med dubbdäck på min personbil så var jag den förste kunden att skifta till dubbdäck redan den 1/10 2025 hos den däckfirman som jag anlitar.Jag körde långtradare i 33 år både som egen åkare och som anställd chaufför och jag lärde mig väldigt snabbt att ha skiftat till nya vinterdäck i god tid innan den fösta halkan kommer på hösten.När andra fordon inte kom upp för backarna på grund av snö och halka eller hamnade i diket så körde jag vidare utan några problem om inte hela vägen var blockerad av fordon som hade sommardäck.I Sverige borde det vara krav på vinterdäck mellan den 1/10 till den 31/3 för personbilar, bussar och lastbilar för då använder man vinterdäcken under 6 månader och sommardäcken under 6 månader.Rätt däck för rätt årstid då den första halkan är den farligaste innan förarna har hunnit bli vana vid att det är halt igen på vägarna.

  2. Charlotte:
    2 oktober, 2025

    Och vilka regler gäller för utländska transporter som kommer in med gods och ska köra på våra vägar? Det är ju oftast dom som står och slirar pga sina mönsterlösa däck?! så fort de är lite slask... hoppas det gäller dem oxå annars har ni ju enbart krånglat till det för svenska åkare...

  3. Helena:
    2 oktober, 2025

    Tror inte det kommer göra någon skillnad. Man byter däck 1 gång om året och då sätter man på vinterdäck. Jag får nya däck runt november sen går de 1år, så det kommer inte göra så stor skillnad. De skulle snarare reglera minsta lagliga mönsterdjup. Öka det istället

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.