Close
Emma Lindmar Viberg på Skatteverket berättar om hot, svarta löner och skattesfusk.
Close

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Det var i slutet av 2020 som Skatteverket fattade beslut om att en underleverantör till Uber Eats undanhållit 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. I utredningen som Transportarbetaren begärt ut nystas en krånglig härva upp. Där går att läsa om banköverföringar, avstängda konton, förmodat svarta löner och falska momsavdrag.

Underleverantören till Uber Eats anställde chaufförer som körde ut mat i Stockholmsområdet.

Med den här första pilotstudien kommer Skatteverket att fortsätta granskningen av företagen som jobbar direkt mot Uber Eats och andra plattformar som inte anställer egna bud. Bland dem finns Wolt och Bolt.

Emma Lindmar Viberg är kontrollsamordnare på Skatteverket, hon berättar att det går att göra granskningar mot plattformsföretagen, men att det ibland kan vara lite mer komplicerat då vissa av bolagen bolagen finns i utlandet. Exempelvis Uber Eats finns i Nederländerna.

– Det är rätt tidskrävande. Men just i det här fallet tittar vi inte på plattformarna utan underleverantörerna och de finns i Sverige.

Emma Lindmar Viberg berättar att Skatteverket stöter på många som blivit utnyttjade.

– De kanske trodde att de fått ett vanligt vitt jobb, sedan upptäckte det att det var svart. En som påtalade det blev hotad av sin arbetsgivare, säger Emma Lindmar Viberg.

– Skatteverkets jobb är att granska skattefrågan. Men det är lätt att komma in på andra områden som arbetsmiljö och moraliska aspekter kring arbetsförhållanden.

Emma Lindmar Viberg jobbar till vardags mot den ”vanliga” transportbranschen och där finns en regelbunden dialog och information för att transportföretag ska använda sig av seriösa underleverantörer.

– Vi ser gärna att det blir samma med de stora plattformarna. Vi vill gärna samarbeta med dem och att de gör leverantörskontroller som inte bara är att se till att underentreprenörerna har f-skatt.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson välkomnar granskningen.

– Det är positivt att Skatteverket fått upp ögonen för alla möjligheter att fuska som finns i branschen, och vet hur det fungerar.

– Många som är matbud har migrationsanställningar. Så de är i beroendeställning till arbetsgivaren och riskerar ofta att bli hemskickade om de klagar. Jag vet om några företag som jobbar som underleverantörer till Uber Eats och Wolt men vi har inga medlemmar där, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.