John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close
John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close

Keolis bryter kontraktet – alla kan bli av med jobbet

Färdtjänst. Ett par dagar före midsommar kom beskedet att Keolis sagt upp avtalet med Värmlandstrafik om färdtjänst och sjukresor. Nu upphandlas trafiken på nytt och Transportklubben på Keolis fruktar försämrad arbetsmiljö och förlorade jobb.

Ronnie Persson är ordförande för Transports klubb på Keolis i Värmland. Det är på hans initiativ vi träffas i Munkfors. Orten ligger i mitten av länet och på så vis är det lättare för övriga styrelsen att mötas upp. Dessutom råkar det vara platsen för Värmlandstrafiks huvudkontor.

Transportarbetaren har skrivit om färdtjänstförarna i Värmland förr. Då handlade det om att vissa förare fick gå ner i lön när Keolis tog över trafiken, medan andra förare som kom från taxi fick högre lön.

Förarna berättar att finns en hel del som kunde vara bättre hos den nuvarande arbetsgivaren, men att det sakta har gått framåt. Och Transportklubben är stolt över en facklig anslutningsgrad på mer än 50 procent.

Förarna vet inte hur de ska försörja sig efter den 22 december, eftersom Keolis har sagt upp avtalet. I upphandlingen finns inga krav på att personalen ska få följa med.

– Det som händer för oss skulle aldrig hända när de upphandlar bussarna. Då får förarna alltid följa med, säger Ronnie Persson.

Håller inte måttet

Keolis har sagt upp avtalet eftersom företaget anser att trafikledningssystemet, som är manuellt, inte håller måttet. Det blir helt enkelt för dyrt att köra, anser Henrik Gustavsson som är områdeschef på företaget.

Kan man säga att det var ett lågt anbud utifrån de förutsättningar som egentligen fanns?

– Definitivt, utifrån erfarenhet och beskrivningen i förfrågningsunderlaget räknade vi med viss effektivitet. När det inte var så effektivt, då var priset för lågt. Vår absoluta uppfattning är att verkligheten skiljer sig från vad som skrevs inför upphandlingen.

Gustavsson vill inte säga exakt hur stor förlustaffär det varit, men säger att det rör sig om ”miljonbelopp” varje månad.

Kan avgöras i rätten

Var tvisten mellan Keolis och Värmlandstrafik slutar är oklart, Värmlandstrafik delar inte Keolis bild av att trafikledningen är ineffektiv. Båda parter har blandat in jurister och mycket pekar på att konflikten avgörs i rätten.

Sista dagen för att lämna anbud för nästa period har redan passerats. Förarna är rädda för försämrad arbetsmiljö. De hakar upp sig på två detaljer i underlaget. Den ena är att det står i avtalet att förarna ska vara tillgängliga under hela passet. Den andra är att flexibiliteten i systemet gör att det går att boka bilar fram till en minut innan passet slutar.

Riktig slut- och starttid

– Jag är rädd att det inte kommer gå att lösa på laglig väg. Vi behöver ha en riktig slut- och starttid. Med det nya avtalet kan vi i princip få en beställning en minut innan passet slutar. Hur ska kör- och vilotider då kunna respekteras? säger Janne Olsson.

– Redan nu är det svårt att få en ordentlig matrast så man kan att äta bra mat och hålla sig skärpt ett helt 13-timmarspass, säger Birgitta Karstensson.

John Nilsson har kört taxi i 13 år och har aldrig haft det så bra på jobbet som nu. Han tror den fackliga anslutningsgraden rasar när det blir en eller flera nya arbetsgivare.

– Det råder det inget tvivel om. Hos Keolis är det mycket som kan förbättras, men det har blivit mycket bättre under bara ett år. Nu finns det i alla fall någon som är beredd att prata, säger han.

Från Keolis sida har man till slut bestämt sig för att lägga ett nytt anbud. Där finns ett upplägg med beredskap att täcka upp för pauser, tidiga starttider och sena sluttider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kicki:
    29 september, 2017

    Tänkte komma med ett tips!
    Om Keolis öppnar en läkarmottagning också så går det att samordna transporterna bättre exempelvis Måndagar Artrospatienter = bilen full
    Tisdagar Inflammationspatienter=bilen full osv. Blir mer rationellt på det viset.
    Beträffande ren färdtjänst så är det alltid kul att träffa nya människor så det ordnar sig säkert, så bilen blir full.
    Sen tar det inte 20 min att köra 20 mil i Värmland. kan vara värt att komma ihåg.
    vid nästa upphandling tex. Då kanske pengarna räcker till löner också.

  2. Uno Perlström:
    28 september, 2017

    Tycker absolut inte Keolis skall få lägga ett nytt anbud. Deras usla anbud slog undan benen på många duktiga Taxi-företag som skött trafiken i många år.

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.