ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

En enig LO-styrelse vill ta upp ännu en förhandlingsrunda med Svenskt Näringsliv om anslutning till det så kallade huvudavtalet, som rör LAS.

Jag stödjer beslutet, till viss del. Men jag skulle föredra att förhandlingen enbart handlar om att lösa de delarna av LAS-problematiken som avser just LO:s omställningspaket och tryggheten via TSL- och AGB-försäkringarna.

Förhandlingen borde enbart omfatta detta och inte innebära att man överväger att ansluta LO till något huvudavtal i övrigt. Vi har faktiskt ett beslut i LO:s representantskap om att säga nej och detta bör gälla även fortsättningsvis.

Fast jag känner mig verkligen inte trygg i vad som är på väg att hända. Speciellt inte när jag får en känsla av att flera förbund som står utanför överenskommelsen knappast kan ha för avsikt att ansluta sig till huvudavtalet. Läget i LAS-frågan lär ju sannolikt vara oförändrat oavsett nya förhandlingar eller inte. Ett antal förbund kommer att säga nej, precis som förra gången.

Jag köper heller inte snacket om att jag, som ledamot i LO-styrelsen, ska se till en större helhetsbild än mitt eget förbunds intressen. Och inte ens när jag försöker se en sådan större bild, ser jag några fördelar med LAS-uppgörelsen för alla de arbetare som jobbar på små och medelstora arbetsplatser.

Det som riskerar att blir verklighet är otryggare anställningar och tystare arbetsplatser – i utbyte mot en något förbättrad omställningsförsäkring och rätt till utbildning. Jag är fullt övertygad om att det en arbetare vill ha i första hand är trygghet i anställningen, i andra hand kommer tryggheten om anställningen upphör.

Transport kommer att driva linjen om begränsade och villkorade förhandlingar både i LO:s styrelse, representantskap och kongress framöver.

Jag fruktar att LO:s vägval kommer att leda till att det i framtiden är IF Metall och Kommunal som i stora delar dikterar vilka beslut LO ska ta. Vi övriga tolv LO-förbund kommer att få mycket begränsade möjligheter att påverka LO:s framtida roll, inriktning och beslut.

Det är en utveckling som inte känns rätt och rimlig på något vis.

Personligen behöver jag regelbundet vara ute i våra medlemmars vardag för att både se och höra vad som är de faktiska problemen på arbetsplatserna. Under normala omständigheter sker detta oftast genom att jag deltar i aktiviteter och uppsökeriverksamhet som ordnas av förbundets lokalavdelningar.

Pandemin har starkt begränsat dessa möjligheter under det senaste året. Därför var det bra att jag i mitten av maj kunde delta i ett uppsökeri utomhus ihop med vår avdelning i Nyköping.

Vi besökte Kuehne + Nagels och DHL i Eskilstuna. Jag hoppas verkligen att vår verksamhet kan normaliseras framöver. En fördel med den varmare delen av året är ju att det går att ha en hel del uppsökande verksamhet utomhus. Jag uppmanar härmed er medlemmar som har idéer om uppsökeri eller företagsbesök att kontakta lokalavdelningen.

Slutligen hoppas jag att ni alla får en skön sommar och att så många som möjligt tar del av vaccineringen mot covid-19.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Låt civilanställda hjälpa trafikpolisen

Debatt. Ett fungerande transportsystem är avgörande för att människor och varor ska kunna transporteras över hela landet men även över landsgränser.

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bromsa ner – och tänk efter

Klimathotet. Det regnade på Grönland i höstas. 7 miljarder ton föll enligt tidningarna och det är första gången det över huvud taget sker. FN:s klimatpanel har gått igenom 14 000 miljörapporter och konstaterar att havsnivån kommer att stiga med mellan 0,5 och 1 meter i hela världen till nästa millennieskifte om inget görs.

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.