Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth är självkritisk efter nya uppgifter om resor utomlands, där förbundet betalat även för anhöriga.
Close

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Förbundsordförande Tommy Wreeth har varit upptagen på torsdagsförmiddagen, men svarar skriftligt  på Transportarbetaren frågor:

Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?

Jag blir ledsen, på riktigt. Sedan blir jag naturligtvis också självkritisk då jag inser att dessa frågor har fått ta uppmärksamheten från allt det fantastiska arbete som faktiskt görs under dessa kongresser. Men det tar också fokus från annat fackligt arbete som vi bedriver varje dag.

Samtidigt stärker det mig i beslutet jag själv fattade för ett par veckor sedan. Att ge ett fritt mandat till organisationschefen att genomlysa förbundets verksamhet, med extern hjälp. Jag vet att han kommer att återkomma om hur detta arbete ska gå till.

Du pekas ut personligen i Aftonbladet, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?

Jag får stå för de resor som jag har accepterat att göra på uppdrag av förbundet. Andra får stå för de resor som de har gjort. Samtidigt är det precis som jag sa till Aftonbladet, att detta var en del av den resepolicy som tillämpades på förbundet fram till och med 2010.

Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 

Det absolut viktigaste har alltid varit att vi har haft en kompetent delegation som kan täcka in alla de viktiga områden och diskussioner som vi vill delta i och påverka.

Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?

Det är naturligtvis ett oerhört viktigt uppdrag, som ställer krav på precis det du beskriver. Våra internrevisorer går utbildningar för sitt uppdrag. I och med att vi i nuvarande stadgar inte har några valbarhetshinder så är alla medlemmar valbara till alla uppdrag. Ska detta ändras så är det en kongressfråga år 2022.

Kommer förbundet att vidta åtgärder eller utfärda restriktioner – utöver dem som redan beslutats?

Det är precis det som jag har gett organisationschefen Ulf Persson i uppdrag att titta på. Jag vill inte, och ska inte, lägga mig i det arbete som den gruppen kommer att utföra.

Finns det fler händelser i förbundet som du befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Det är en oerhört svår fråga att besvara. Även om jag skulle vilja säga nej, så inser jag ju att vår organisation består av människor och att människor uppenbarligen kan göra fel eller ha dåligt omdöme. Dock blir mitt svar att jag innerligt hoppas att det inte gör det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tillhör bevakningsbranschen:
    6 december, 2018

    Jag blir också ledsen. För vem får ta riktig skit från medlemmar på golvet, jo de trogna fackliga förtroendemän som jobbar idellt för er. För betalt för det arbete man lade ner fick man inte. Man tappar tron på er. Tur jag hoppade av i tid och tog mina kunskaper och erfarenheter med mig. Har vart rävspel sedan Lasse fick lämna. Ni beter er som dåliga chefer, ser endast till ert eget bästa. Transport har helt tappat vad den fackliga kampen stod för. Den dagen Ni lyssnar på medlemmarna och driver frågor de tycker är viktiga, endast då kommer ni att få fler medlemmar. Istället för att lalla med politik och LO. Det är dax att förnya fackföreningen, köp nya skor de gamla saknar både sula och smak i ett modernt samhälle.

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Collage med mans- och kvinnosilhuetter på bakgrund av tusenlappar.

Sök LO-stipendium för ökad jämställdhet

Facklig feminism. LO vill uppmuntra fler fackligt aktiva kvinnor och män att engagera sig för ökad jämställdhet och allas lika värde och rätt i arbetslivet.

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.