Hamnarbetare och andra invånare i Livorno turas om att samlas vid protesttältet vid en av infarterna till hamnen. De är beredda att ingripa snabbt om något fartyg med material till Israels militär skulle lägga till.
Close
Hamnarbetare och andra invånare i Livorno turas om att samlas vid protesttältet vid en av infarterna till hamnen. De är beredda att ingripa snabbt om något fartyg med material till Israels militär skulle lägga till.
Close
Gazaprotester fortsätter

Italienska hamnfack hotar med ännu en storstrejk

Internationellt. Hamnarbetarna i Italien fortsätter att protestera mot Israels handlingar i Gaza. I toskanska Livorno har facken tillsammans lyckats hindra en leverans med material till Israels armé och i hamnar över hela landet är arbetarna beredda att göra samma sak. Nu hotar förbunden med ännu en storstrejk.

Giuseppe Gucciardo från FILT-Cgil berättar att tankar finns om en total blockad av varor från Israel. Foto: Kristina Wallin
Giuseppe Gucciardo från FILT-Cgil berättar att tankar finns om en total blockad av varor från Israel. Foto: Kristina Wallin

I Livornos hamn strejkades det både fredag 19 september och måndag 22 september till stöd för befolkningen i Gaza och båtarna i Global Sumud Flotta, som är på väg dit med hjälp.

– Det finns en stor kampvilja, och hamnen var helt blockerad när vi strejkade. Frågan är nu hur vi ska gå framåt. Det här kan dra ut på tiden, och vi kan inte strejka varje gång något händer, det har arbetarna inte råd med, förklarar Giuseppe Gucciardo, ordförande för fackförbundet FILT-Cgil:s avdelning i Livorno.

– Det gäller att hitta en bra balans mellan vad vi gör och när vi gör det. Men det är inte omöjligt att vi gör en generalstrejk till om flottan blir attackerad när den närmar sig Gaza, fortsätter han.

Utan ersättning vid strejk

Massimo Mazza, som är med i det oberoende fackförbundet UBS nationella kommitté för hamnarbetarna, anser också att strejker är något man måste vara försiktig med. I Italien blir de allra flesta utan någon som helst ersättning om de strejkar.

– Vi kommer utan tvekan att göra det igen om något allvarligt händer med flottan, men vi funderar också på andra sätt att föra fram kampen mot folkmordet i Gaza, konstaterar han.

Vi möter honom vid den plats vid hamnen i Livorno där människor som vill protestera mot vad som händer i Gaza samlas. Där blandas hamnarbetare med andra som är villiga att se till att det alltid finns någon på plats.

Tusentals protesterande

Enligt Massimo Mazza från det oberoende förbundet USB har hamnarbetare i Italien redan stoppat varor till den israeliska militären från att lastas av fartyg. Foto: Kristina Wallin
Enligt Massimo Mazza från det oberoende förbundet USB har hamnarbetare i Italien redan stoppat varor till den israeliska militären från att lastas av fartyg. Foto: Kristina Wallin

Under strejken i måndags tågade flera tusen personer med hamnarbetarna ner till kajen där ett fartyg från USA skulle lägga till med material till den israeliska militären. Polisen insåg snabbt att det inte skulle gå att stoppa människoflödet och lät dem komma in på hamnområdet. Fartyget har ännu inte kommit till kaj, men ligger troligen fortfarande utanför Livorno och väntar på besked om vart det kan åka.

– Vi har folk i alla hamnar som håller ögonen öppna. De kommer inte att kunna lägga till i någon större hamn, säger Massimo Mazza bestämt.

– Enligt prefekten finns det inga vapen på fartyget, utan enbart bulldozer. Men vi vet ju att Israel sedan använder dessa för att förstöra palestinska hus, så de är också vapen.

Stoppa varor till Israel

Det finns också tankar om att stoppa alla sändningar med varor till Israel, och inte bara till militären. Något som kan vara praktiskt svårt, men Giuseppe Gucciardo från FILT tror att det kan gå.

– Våra medlemmar finns inom olika delar av transportbranschen. En del jobbar på speditionsfirmor eller andra ställen där de har möjlighet att se vad som kommer. Det finns idéer som vi håller på att utveckla och diskutera både lokalt och på riksnivå, berättar han.

USB planerar att träffa representanter för hamnarbetarförbund från flera olika europeiska länder nu i helgen.

– Vi anser att ett nätverk över så många hamnar som möjligt i Europa är något av det viktigaste vi kan göra just nu. Det är det enda sättet att göra dessa typer av aktioner och bojkotter verkligt effektiva, konstaterar Massimo Mazza.

Meloni vände

Under strejken på måndagen deltog hundratusentals människor i transportarbetarnas demonstrationer över hela landet. Efter det meddelade premiärministern Giorgia Meloni att Italien kommer att erkänna Palestina som stat när den israeliska gisslan släppts och Hamas avväpnats, trots att hon veckan innan sa att det inte var aktuellt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Många människor är samlade på en gata för att protestera.

Hamnarbetare i Italien strejkar för Gaza

Internationellt. Medan det europeiska transportarbetarförbundet mobiliserar mot folkmordet i Gaza, går de italienska transportarbetarna redan ut i strejk till stöd för den drabbade befolkningen. Stridsviljan är stor och fackförbundet följer noga vad som händer med hjälpflottan som är på väg till Gaza.

Transportarbetarens logga

Strejker hotar lamslå Frankrike

Internationellt. Onsdagen den 10 september riskerar Frankrike stanna. Kampanjen ”Bloquons tout” (”Blockera allt”) uppmanar arbetare att blockera vägar, tågstationer och flygplatser. Det bottnar i missnöje med regeringen – som fallit i en misstroendeomröstning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.