Inget skydd när maken är våldsam

I flera år våldtogs Maria systematiskt av sin man. När hon till slut flydde hemmet och polisanmälde maken kom nästa chock: Inget stöd eller hjälp finns att hämta i hemförsäkringen – om du utsätts för våld av den du lever med.

Maria är ett fingerat namn på en kvinnlig lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse. Exmaken, som också kör lastbil, har Transportarbetaren inte talat med.

Maria berättar hur hon fick uppbåda allt mod för att gå till polisen och anmäla maken, på tvärs mot all hederskodex inom åkeribranschen:

– Jag förstörde ju hans rykte! Som kvinna ska man tiga. I stort sett alla omkring mig försvann och ställde sig på hans sida. De tycker synd om honom. Min egen familj och min exmans familj tar också avstånd
ifrån mig. De säger att det inte är så farligt. Att jag ska glömma och gå vidare.

Maria bröt ihop, fick diagnosen posttraumatisk stress och är nu sjukskriven. I alla fall några dagar till. Stödsamtal hos en psykolog har hon inte råd med.

– Jag har inga pengar och ingen jag kan låna av. Väljer jag ett psykologbesök får jag svälta i flera dagar.

Förundersökningen mot mannen har lagts ner, i brist på bevis.

– Varför gick du inte till läkare? undrade polisen när jag anmälde våldtäkterna. Men jag hade så ont att jag knappt kunde gå. Det var flera mil till sjukhus och han tog min bil, säger Maria.

Stressen gör att hon bara kan sova ett par timmar i sträck. Hon är rädd att begå självmord och orolig för stundande läkarbesök:

– Blir jag inte fortsatt sjukskriven har jag bara en månad på mig att fixa nytt jobb, annars ryker min bostad. Och bilen jag fick köpa efter att min exman tog min. Jag måste ha bil för att kunna söka jobb.

– Han tog alla mina besparingar också. Det är svårt att förklara hur nedbruten man blir i ett sånt här förhållande. Hur man långsamt vänjer sig. Jag var inte mig själv, ständigt rädd och på min vakt.

Maria grubblar över hur hon ska komma åt mannen rättsligt. Hon är besviken över att Transports hemförsäkring i Folksam inte ger henne rätt till ett juridiskt ombud, som kan hjälpa henne driva en process mot honom.

Christer Landelius på Folksam ansvarar för LO:s försäkringar. Han förstår Marias utsatta situation, men förklarar att våldtäkt och sexbrott räknas som brottsmål och att rättslig hjälp vid brottsmål inte ingår i försäkringsskyddet. Det bekostas av staten.

– Försäkringens rättskydd är till för att kunna processa i tvistemål. Det handlar ofta om vårdnadstvister, konsumenttvister och tvister om pengar.

I LO:s och Transports försäkringar finns också ett så kallat överfallsskydd som innebär att medlemmar som utsätts för fysiskt våld kan söka ersättning för själva överfallet, för tandvård och invaliditet.

– Om du råkar ut för misshandel på stan eller våldtäkt av en okänd person ersätts det med ganska höga belopp. Förutsättningen är att du har en dom eller fullgod förundersökning av polisen, säger Christer Landelius.

– Men ingenting betalas ut om du utsatts av någon i samma hushåll, som omfattas av samma försäkring.

Christer Landelius förtydligar:

– En man kan inte gå hem och i vredesmod sparka sönder tv:n medan hans fru ringer och anmäler skadan nästa dag.

Kommunal har som enda LO-fack ett särskilt tillägg, som ger alla medlemmar som utsatts för våld i nära relationer rätt till gratis stödsamtal.

– Stödet utnyttjas av rätt många kvinnor, men också män. Personer som behöver bryta sig loss ur destruktiva relationer, säger Kommunals Inger Hjärtström.

Hon uppmanar fler förbund att följa efter. Transports försäkringsansvariga Sture Thorsell tycker att idén är god, men säger att det är en kostnadsfråga. Han bollar vidare till förbundsstyrelsen, där ledamoten Lotta Larsson är positiv:

– Så dyrt blir det knappast. Vi har inte så många kvinnliga medlemmar.

Förbundsordförande Lars Lindgren tycker att frågan är viktig och värd att undersöka, men att våld mot kvinnor i första hand är ett samhällsansvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.