Ingen fortsatt rekonstruktion för Salimovic

Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.

– Alla förare i Halland ska sägas upp och vi är kallade till förhandling, berättar Martin Jonsson, lokal ombudsman på Transport.

Ägaren till huvudbolaget K-holm vård o omsorg samt dotterbolaget Taxi 201 201 har inte svarat på Transportarbetarens fråga om en intervju. Det är bolagen och ytterst ägaren Usnija Salimovic som förväntas begära företagen i konkurs. Men något besked får tidningen inte i dag.

Dock har huvudbolaget, som har blivit av med sitt taxitrafiktillstånd, lämnat anbud på samhällsbetalda resor i Sundsvall.

Historien om de olika taxibolagen knutna till familjen Salimovic i Katrineholm har många kapitel. Sultan Salimovic har tidigare blivit av med uppdrag för kollektivtrafiken i Sörmland. Företag har gått i konkurs, företagaren själv har dömts till fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott och för att ha försvårat Skatteverkets kontroller.

De två aktuella företagen drivs av hans fru Usnija Salimovic. De senaste uppdragen har bolagen haft i dels Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping, dels Halland. I båda fallen har upphandlande myndighet sagt upp avtalet.

Västtrafik hänvisade till obetalda skatter och arbetsgivaravgifter när uppdraget att köra färdtjänst och sjukresor sades upp i december 2019.

I Halland rullade bilarna fram till i slutet av februari i år. Då drog Transportstyrelsen in taxitrafiktillståndet för huvudbolaget. Orsaken var att företaget upprepade gånger har avslöjats med att fordon inte har rapporterat taxameteruppgifter till redovisningscentralen. Därmed stoppade Hallandstrafiken företagets uppdrag att köra samhällsresor.

Sedan slutet av förra året har Usnija Salimovics dotterbolag Taxi 201 201 varit under rekonstruktion. Tingsrätten i Nyköping lät företaget få tre månader på sig att betala sina skulder, få ordning på ekonomin och undvika konkurs.

Anställda chaufförer har under rekonstruktionen fått betalt via statlig lönegaranti.

Advokat Anders Aspegren har haft domstolens uppdrag att hjälpa företaget på fötter igen. Men både han och Skatteverket protesterade mot fortsatt rekonstruktion vilket Salimovicföretaget begärde i början av denna vecka. Tingsrätten gick på deras linje och räddningsförsöken upphörde omedelbart i och med dagens beslut.

– Jag gissar att det snart blir konkurs, säger Anders Aspegren som inom kort ska ha ett telefonmöte med företaget.

– Min rekommendation brukar i det här läget vara att bolagen ska betala sina skatteskulder och sedan begära sig i konkurs, fortsätter han.

Men Taxi 201 201 har ju lämnat anbud på samhällsresor i Sundsvall och väntar på besked därifrån?

– Det kommer för sent för att rekonstruktionen ska fortsätta. Även om moderbolaget skulle få tillbaka taxitrafiktillståndet är det för sent i processen, konstaterar Anders Aspegren.

Transports ombudsmän på flera håll i landet har sedan många år erfarenhet av Salimovicföretag inom taxibranschen.

– Min bedömning är att lönefrågan kommer att leva kvar länge än. Jag har fodringar från våra medlemmar i Halland och dessutom ska företaget betala lönerna under uppsägningstiden, säger Martin Jonsson.

Högre upp på västkusten konstaterar Lennart Sköld, ombudsman i avdelning 55, att förarna är uppsagda och att de flesta har skaffat sig nya jobb.

– Tingsrättens beslut kom inte oväntat, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Taxi nere för räkning?

Taxi. Tusentals chaufförer har varslats eller permitterats. Konkurserna har ökat med 200 procent. Coronaviruset slog direkt och hårt mot taxinäringen, som kämpar för sin överlevnad.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.