Ingen fortsatt rekonstruktion för Salimovic

Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.

– Alla förare i Halland ska sägas upp och vi är kallade till förhandling, berättar Martin Jonsson, lokal ombudsman på Transport.

Ägaren till huvudbolaget K-holm vård o omsorg samt dotterbolaget Taxi 201 201 har inte svarat på Transportarbetarens fråga om en intervju. Det är bolagen och ytterst ägaren Usnija Salimovic som förväntas begära företagen i konkurs. Men något besked får tidningen inte i dag.

Dock har huvudbolaget, som har blivit av med sitt taxitrafiktillstånd, lämnat anbud på samhällsbetalda resor i Sundsvall.

Historien om de olika taxibolagen knutna till familjen Salimovic i Katrineholm har många kapitel. Sultan Salimovic har tidigare blivit av med uppdrag för kollektivtrafiken i Sörmland. Företag har gått i konkurs, företagaren själv har dömts till fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott och för att ha försvårat Skatteverkets kontroller.

De två aktuella företagen drivs av hans fru Usnija Salimovic. De senaste uppdragen har bolagen haft i dels Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping, dels Halland. I båda fallen har upphandlande myndighet sagt upp avtalet.

Västtrafik hänvisade till obetalda skatter och arbetsgivaravgifter när uppdraget att köra färdtjänst och sjukresor sades upp i december 2019.

I Halland rullade bilarna fram till i slutet av februari i år. Då drog Transportstyrelsen in taxitrafiktillståndet för huvudbolaget. Orsaken var att företaget upprepade gånger har avslöjats med att fordon inte har rapporterat taxameteruppgifter till redovisningscentralen. Därmed stoppade Hallandstrafiken företagets uppdrag att köra samhällsresor.

Sedan slutet av förra året har Usnija Salimovics dotterbolag Taxi 201 201 varit under rekonstruktion. Tingsrätten i Nyköping lät företaget få tre månader på sig att betala sina skulder, få ordning på ekonomin och undvika konkurs.

Anställda chaufförer har under rekonstruktionen fått betalt via statlig lönegaranti.

Advokat Anders Aspegren har haft domstolens uppdrag att hjälpa företaget på fötter igen. Men både han och Skatteverket protesterade mot fortsatt rekonstruktion vilket Salimovicföretaget begärde i början av denna vecka. Tingsrätten gick på deras linje och räddningsförsöken upphörde omedelbart i och med dagens beslut.

– Jag gissar att det snart blir konkurs, säger Anders Aspegren som inom kort ska ha ett telefonmöte med företaget.

– Min rekommendation brukar i det här läget vara att bolagen ska betala sina skatteskulder och sedan begära sig i konkurs, fortsätter han.

Men Taxi 201 201 har ju lämnat anbud på samhällsresor i Sundsvall och väntar på besked därifrån?

– Det kommer för sent för att rekonstruktionen ska fortsätta. Även om moderbolaget skulle få tillbaka taxitrafiktillståndet är det för sent i processen, konstaterar Anders Aspegren.

Transports ombudsmän på flera håll i landet har sedan många år erfarenhet av Salimovicföretag inom taxibranschen.

– Min bedömning är att lönefrågan kommer att leva kvar länge än. Jag har fodringar från våra medlemmar i Halland och dessutom ska företaget betala lönerna under uppsägningstiden, säger Martin Jonsson.

Högre upp på västkusten konstaterar Lennart Sköld, ombudsman i avdelning 55, att förarna är uppsagda och att de flesta har skaffat sig nya jobb.

– Tingsrättens beslut kom inte oväntat, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Taxi nere för räkning?

Taxi. Tusentals chaufförer har varslats eller permitterats. Konkurserna har ökat med 200 procent. Coronaviruset slog direkt och hårt mot taxinäringen, som kämpar för sin överlevnad.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.