”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close
”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

– Jag har tyckt om alla mina arbeten men i det här känner jag mig fri, jobbar under eget ansvar. På rasterna kan jag handla och uträtta ärenden. Jag gillar att köra bil och röra på mig, säger Serpil Tumer under en paus i Stockholm.

Resenärerna blir ofta glada när det kommer en kvinna bakom ratten, berättar hon som tycker om att ge service och träffa många olika människor. Både passagerare och vårdpersonal.

– De flesta är trevliga och att få beröm av resenärerna ger mig mer energi.

Pilotutbildning

Serpil Tumer har månadslön och provanställning i sex månader. Hon gick den första pilotutbildningen för taxiförare från mars till augusti 2023, med två veckors praktik och inriktning på bemötande och service. Arbetsmarknadsutbildningen till omsorgschaufför startade på Arbetsförmedlingens uppdrag efter initiativ från branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, som efter pandemin slog larm om bristen på chaufförer.

– Jag kämpade hårt och fick mitt taxileg i december 2023, efter två veckors extra intensivkurs med min chef Anders för att klara teorin. Den var svårast, säger Serpil Tumer.

Hon uppskattade inslagen om säkerhet och ergonomi för att förebygga belastningsskador.

– Men avsnitten om bemötande hade jag kunnat skippa, eftersom jag redan är utbildad undersköterska. Det hade varit bättre att satsa mer på körkortsteorin, att hinna lära sig den var lite stressigt.

Fel har rättats till

Serpil Tumers arbetsgivare, vd Anders Larsson på taxibolaget Inclusion Services International, medger flera misstag under pilotkursen i Stockholm, som han säger nu har rättats till. Bara två deltagare därifrån arbetar i dag som chaufförer.

– Andra kursen är nu avslutad och bland 18 deltagare är alla klara, utom en. Tyvärr har alla inte fått sina taxiförarleg än eftersom Transportstyrelsen tar lång tid på sig, säger Anders Larsson.

Den tredje förarkursen startar i mitten av maj. För att bättre fånga upp de verkligt motiverade intervjuas intresserade efter en informationsträff. De som väljs ut genomgår sedan 14 dagars test av språk-, läs- och datorkunskaper. Utdrag ur belastningsregistret krävs också.

– Efter kartläggningen startar utbildningen med de utvalda, säger Anders Larsson.

20 går vidare

Av drygt 60 intervjuade kommer 20 att gå utbildningen.

Personer som redan har taxileg går en fem veckor lång kurs om service och bemötande. Övriga går nio veckor.

– Jag rekommenderar absolut fler att köra samhällsresor, säger Serpil Tumer.

Enligt företagsrådgivare Anja Noack räknar Arbetsförmedlingen med att anordna ännu en förarkurs i september och framöver troligen två utbildningar per år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    27 maj, 2024

    Gratulerar Serpil Tumer till hennes nya arbete.
    Tråkigt att Transportarbetaren framför Svenska Taxiförbundets påstående om att det råder brist chaufförer. Finns redan många personer som har taxiförarlegitimation och som är kompetenta för utbildning till serviceresor. Lön och anställningsvillkor gör ofta att förare lämnar branschen.

  2. Carl-johan:
    16 maj, 2024

    Jasså! Man är omsorgschaufför, det var något nytt. Kör rullebil.

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.