
Hur blev nya bevakningsavtalet?
Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.
Marcus Nilsson har jobbat mer än 20 år på auktoriserade bevakningsbolag, innan dess med bevakning bland annat som ordningsvakt i krogbranschen. I dag är han huvudskyddsombud på Securitas Göteborg. Och i år är första gången som invald i Transports förhandlingsdelegation för avtalet.

– Jag tycker att det är ett bra avtal, utifrån vad som fanns att förhandla om. Det fanns också en del förslag som motparten kom med som det var viktigt att stoppa, säger Marcus Nilsson.
– En av de saker facket lyckades mota var möjligheten att beordra mer än 200 övertidstimmar per år utan att behöva begära dispens. Ansökan görs till fackklubben och det är viktigt att vi fick behålla den rätten.
Kommentarerna till avtalet Marcus ”kommit hem med”, lokalt, har övervägande varit positiva hittills.
– Jag har fått bra reaktioner av dem jag talat med, hört att det är ett bra avtal och sådant som att ”det var ju inte så illa” om lönen och så.
Bara ett par kollegor har uttryckt besvikelse över att facket inte hårdare drev sina krav och tog till konfliktvapnet.
– De kanske förväntade sig strejk, någon kommenterade det med att ”strejk alltid är bra”, säger Marcus Nilsson.
För egen del ser han det som bäst att det inte gick till medling eftersom det riskerade leda till ett betydligt sämre avtal. I statliga Medlingsinstitutets uppdrag ingår ju att hålla sig till industrins lönenormerande ”märke” – just det som Transport önskat komma ifrån.
”Många trodde inte att det skulle höjas alls”
Höjningen av påslaget för branscherfarenhet tycks ha överraskat en hel del. Ökningen från tidigare 100 kronor i månaden görs i två steg så att det under avtalsperiodens andra år, från den 1 juni 2026, totalt blir 300 kronor mer för den som jobbat fem år eller längre i branschen.
– Många trodde inte att det skulle höjas alls så det är väldigt positivt, säger Marcus Nilsson.
Annars är det just förändringar som facket förhindrade som fått mest uppskattning, särskilt sedan de förklarats närmare. En sådan önskan från arbetsgivaren var möjlighet att införa årsarbetstid.
– Det kanske låter okej, men skulle innebära att ett företag kan lägga ut extremt mycket arbetstid på sommaren och dra ner timmarna i januari–februari till exempel.
Det har gått en vecka sedan Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen undertecknade det nya bevaknings- och säkerhetsavtalet.
Senare den här veckan kommer Marcus Nilsson att vara med ut och träffa parkeringsvakter vid kontoren i Majorna och Gårda. Dels för att informera om det nya avtalet. Dels för att kampanja, informera om den svenska modellen och värva nya medlemmar.
”Lite bättre än väntat”

Jörgen Cederslätt har varit anställd på Securitas sedan den 15 februari 1991, är förhandlingsombud för Securitasklubben i Malmö och i dag även avdelning 12:s sekreterare och studieorganisatör. Men också för honom var det första gången i avtalsdelegationen för bevakningsavtalet.
– Jag vill inte på något vis uttrycka att jag skulle vara nöjd. Och med risk för att svära i kyrkan, avtalet blev lite bättre än väntat, säger han.
– Erfarenhetstillägget blev absolut mer än jag förväntade mig. Man var nog beredd att slåss för mindre enligt min uppfattning.
Att Transport fick in rätten till delpension i avtalet är något Jörgen Cederslätt är mycket nöjd med. Det ger möjlighet att gå ned i arbetstid, som mest till 50 procent, från 62 års ålder tack vare att arbetsgivaren gör avsättningar av löneutrymmet från och med avtalets andra år, 2026.
Också Jörgen lyfter flera av de saker facket i förhandlingarna lyckades stoppa arbetsgivaren från att driva igenom.
Möjligheten att beordra mer än 200 timmars övertid utan att överlägga med facket är en sådan sak. En annan, arbetsgivarens önskan att med kort varsel kunna beordra in en anställd ett visst antal timmar per år.
– Det är jag väldigt glad att vi stoppade, det hade varit jättedåligt om det införts och kunde ha använts på ett omoraliskt sätt, säger Jörgen.
I praktiken kunde det inneburit att en anställd som exempelvis planerat och köpt en semesterresa med utresa måndag, utifrån schemaledighet en ”kortvecka” – med ordinarie ledighet i början av veckan – blev inkallad för att jobba då beviljade semesterdagar först låg senare i veckan.
Ytterligare något som Jörgen framhåller att facket lyckades förhindra: Förslaget om att ansökan om föräldraledighet sommartid måste göras samtidigt som önskemål om semester.
”Köpte förklaringen”
– Nu har jag inte träffat så jättemånga sedan jag kom hem, men de spontana reaktioner jag fått har varit kul att höra. Någon sa att det var det bästa avtalet på flera år. Jag hade nog väntat mig flera kritiska kommentarer…
– Jo, någon frågade varför man inte satsat mer på högre ob-tillägg. Men köpte förklaringen att det skulle kostat mycket utan att det påverkat inkomsten nämnvärt.
Tanken är nu att kalla Transports medlemmar inom bevakning i Malmöavdelningen till informationsmöte om det nya avtalet. Bevakningssektionen ska också ha möte.
– Det ska bli intressant att höra vad folk tycker, då blir det ju ett stort underlag och säkert också negativa kommentarer.
Fast hittills har Jörgen inte mött en enda som uttryckt besvikelse över att avtalet kom till utan konflikthot eller utebliven strejk.
– Nej, inte än. Och huvudskälet till det är att man är nöjd.
Innan Jörgen Cederslätt åkte upp till förhandlingsdagarna i Stockholm, och vid första sittningen i maj, kände han att fler på hemmaplan var inne på konfliktspåret. Känslan var att det ute bland folk fanns en inställning av ”nu trycker vi till dem” om arbetsgivaren.
– Nu, efteråt, tänker jag mer att det känns bra. Jag är stolt över att ha ingått i förhandlingsdelegationen.