Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson
Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

När författaren och journalisten Anneli Jordahl fick ABF:s litteraturstipendium förra året växte snabbt en idé fram om att hon skulle hålla i en skrivarkurs för LO-medlemmar.

­– Det är viktigt att rösterna i samhället och litteraturen breddas. Det finns ett fantastiskt arv av arbetarlitteratur, men det är inte så samtiden ser ut i dag. Därför behöver vi stötta, hjälpa och inspirera dagens arbetare som har en ambition att skriva, säger Michael Jonsson, som var ansvarig för vårens skrivarkurser på ABF.

Anneli Jordahl hade själv tänkt hålla i skrivarkurser förra åren, men pandemin satte stopp för dem. När LO:s och ABF:s digitala skrivarkurs blev av ville hon därför gärna leda den.

– Att leva som författare, kulturjournalist och litteraturkritiker är ett otroligt ensamt jobb. Det är roligt att träffa människor, jobba med något tillsammans. Jag fick formulera vad jag gör som författare. Det är inte alltid så lätt att förmedla, mycket sker intuitivt. Men det var väldigt roligt och gav mersmak, säger hon.

Vid fyra kurstillfällen fick deltagarna i uppgift att skriva en novell och vid ett tillfälle en dikt på teman som pengar, familj och arbete.

– Ordet pengar satte i gång många tankar. Det blev väldigt starka texter. Många hämtade ur egna erfarenheter.  Det gör mycket med människor, fysiskt och psykiskt, att inte ha pengar, säger Anneli Jordahl.

Efter kursen hoppas hon att kursdeltagarna fortsätter att skriva. Och hon tycker att deras röster behövs.

– I medierna märks arbetare knappt av, annat än i förnedrings-tv, där de får statuera exempel över någon som lever över sina tillgångar eller är överviktig. Det är viktigt att allas perspektiv kommer fram, att alla får berätta sin historia, så att den ofta stereotypa bild som finns av arbetare i medier och på film nyanseras. De berättelserna kan vi inte få nog av, de är otroligt viktiga.

Att arbetare sällan förekommer i medier och litteratur tror hon kan få allvarliga konsekvenser.

– Det skapar en känsla av att arbetare inte existerar i samhället. Det kan övergå i vrede, att arbetare tycker att demokratin är överskattad, därför att de inte omfattas. Det är farliga saker. Om inte alla samhällsmedborgare är representerade i offentligheten är det en demokrati med allvarliga brister.

Kursen i våras hölls digitalt för att minska smittspridningen under pandemin.Det gjorde det möjligt för människor i hela landet att delta. Kursen blev också tillgänglig för småbarnsföräldrar, ensamstående och andra som annars kan ha svårt att vara hemifrån.

Ny kurs

Nu planeras en ny omgång av skrivarcirkeln till våren 2022. Även denna gång digitalt.

Det är viktigt att LO-medlemmar får den här möjligheten, anser Anneli Jordahl.

– För den som kommer från en familj där ingen är akademiker, man har dåligt med pengar och den enda inkomstmöjligheten på orten finns i fabriken, gruvan eller i tvätteriet blir det ett stort avsteg att ha ett konstnärligt yrke. Ofta saknas en buffert. Då blir det mer riskabelt att skriva. En kurs kan ge råg i ryggen, säger hon.

Hennes bild är att arbetsmiljön blir allt tuffare inom många arbetaryrken, och att det kan vara en bra grogrund för arbetarlitteraturen.

– Mycket av arbetarlitteraturen hänger ihop med missförhållanden, det finns en vrede i botten. Man måste skriva och berätta hur det faktiskt går till. Men det är sorgligt att det finns så många fruktansvärda missförhållanden som måste få komma på pränt, säger Anneli Jordahl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.