HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Hamnarbetarförbundets a-kassa får miljonbidrag för att klara administrationen av de 1 300 medlemmarna. Men Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) vill slopa bidraget i en utredning som regeringen har beställt. Bidraget är inte ändamålsenligt, konstaterar myndigheten.

Om bidraget slopas måste Hamnarbetarförbundets a-kassa gå samman med någon annan a-kassa eller upphöra med sin verksamhet, enligt IAF:s bedömning. En nedläggning skulle inte innebära någon katastrof för medlemmarna, hävdar utredarna.

”För berörda arbetslöshetskassors medlemmar finns alltid möjligheten att söka inträde i en annan arbetslöshetskassa”, skriver de.

I somras överlämnades förslaget till regeringen, men fortfarande bereds frågan på arbetsmarknadsdepartementet.

– Vi har varken stängt ärendet eller är klar med någon åtgärd, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Frågan om stöd till små a-kassor handlar om väldigt lite pengar i jämförelse med arbetslöshetens totala kostnader på cirka 25 miljarder kronor. Sammanlagt sju kassor får totalt sju miljoner kronor i bidrag.

– Även om det handlar om små pengar är principen viktig. Ska vissa kassor få särskilt statligt stöd? Det var därför som vi tog itu med det här från början, säger Natali Sial.

Hamnarbetarförbundet har haft möten med utredarna på IAF för att diskutera vilka konsekvenser förslaget kan ha för dem.

– Självklart har vi en oro för att ett sådant förslag ska komma, men det finns inget skarpt förslag. Vi har inte packat eller börja stänga igen. Ingenting är säkert än. Det finns många små a-kassor som kan drabbas utav detta, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

För Hamnarbetarnas a-kassa skulle avgiften behöva vara 230 kronor i månaden efter en höjning på 89 kronor. Där är bedömningen att detta skulle leda till en stort medlemstapp och därmed inte vara ett realistiskt alternativ för förbundets a-kassa.

Den andra a-kassan som hotas av nedläggning är Skogs- och lantbrukstjänstemännens inom TCO, som har omkring 1 000 medlemmar.

Utredningen visar att de andra fem små a-kassorna skulle klara sig utan bidraget, men att de då måste höja avgiften med från två till 19 kronor månaden.

Av de fem små a-kassor som berörs finns en inom LO. Det är Pappers a-kassa, som har ett mindre bidrag och bara behöver höja avgiften med två kronor om bidraget slopas.

IAF har ett alternativt förslag i utredningen. Det är att ge stöd till små a-kassor med färre än 2 000 medlemmar. Det stödet skulle vara direkt riktat till Hamnarbetarförbundet och Skogs- och lantbrukstjänstemännen och vara lägre än dagens bidrag. De båda a-kassorna skulle då behöva höja sina avgifter med strax under 20 kronor i månaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.