HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Hamnarbetarförbundets a-kassa får miljonbidrag för att klara administrationen av de 1 300 medlemmarna. Men Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) vill slopa bidraget i en utredning som regeringen har beställt. Bidraget är inte ändamålsenligt, konstaterar myndigheten.

Om bidraget slopas måste Hamnarbetarförbundets a-kassa gå samman med någon annan a-kassa eller upphöra med sin verksamhet, enligt IAF:s bedömning. En nedläggning skulle inte innebära någon katastrof för medlemmarna, hävdar utredarna.

”För berörda arbetslöshetskassors medlemmar finns alltid möjligheten att söka inträde i en annan arbetslöshetskassa”, skriver de.

I somras överlämnades förslaget till regeringen, men fortfarande bereds frågan på arbetsmarknadsdepartementet.

– Vi har varken stängt ärendet eller är klar med någon åtgärd, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Frågan om stöd till små a-kassor handlar om väldigt lite pengar i jämförelse med arbetslöshetens totala kostnader på cirka 25 miljarder kronor. Sammanlagt sju kassor får totalt sju miljoner kronor i bidrag.

– Även om det handlar om små pengar är principen viktig. Ska vissa kassor få särskilt statligt stöd? Det var därför som vi tog itu med det här från början, säger Natali Sial.

Hamnarbetarförbundet har haft möten med utredarna på IAF för att diskutera vilka konsekvenser förslaget kan ha för dem.

– Självklart har vi en oro för att ett sådant förslag ska komma, men det finns inget skarpt förslag. Vi har inte packat eller börja stänga igen. Ingenting är säkert än. Det finns många små a-kassor som kan drabbas utav detta, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

För Hamnarbetarnas a-kassa skulle avgiften behöva vara 230 kronor i månaden efter en höjning på 89 kronor. Där är bedömningen att detta skulle leda till en stort medlemstapp och därmed inte vara ett realistiskt alternativ för förbundets a-kassa.

Den andra a-kassan som hotas av nedläggning är Skogs- och lantbrukstjänstemännens inom TCO, som har omkring 1 000 medlemmar.

Utredningen visar att de andra fem små a-kassorna skulle klara sig utan bidraget, men att de då måste höja avgiften med från två till 19 kronor månaden.

Av de fem små a-kassor som berörs finns en inom LO. Det är Pappers a-kassa, som har ett mindre bidrag och bara behöver höja avgiften med två kronor om bidraget slopas.

IAF har ett alternativt förslag i utredningen. Det är att ge stöd till små a-kassor med färre än 2 000 medlemmar. Det stödet skulle vara direkt riktat till Hamnarbetarförbundet och Skogs- och lantbrukstjänstemännen och vara lägre än dagens bidrag. De båda a-kassorna skulle då behöva höja sina avgifter med strax under 20 kronor i månaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Tala om tillståndet för taxi!

Taxi. Oron inom branschen är stor. I dag samtalar politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Följ debatten live på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.