Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde avtalsrådet och talade bland annat om läget på arbetsmarknaden.
Foto: Lilly Hallberg
Här tas sista avtalskraven fram
Avtal 2025.
Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.
Transports sista avtalsråd genomförs den 18 och 19 mars. Det är råden för taxiförare och flygarbetare. Yrkesgruppernas avtal går ut först efter sommaren.
Det är vid avtalsråden representanter för medlemmarna på golvet kan mejsla fram sina avtalskrav.
Innan avtalsrådet delades upp mellan yrkesgrupperna var det Tommy Wreeth, ordförande för Transport, och Annika Nordin, förhandlingschef på Transportföretagen, som var för sig fick berätta om hur de tänker inför avtalsförhandlingarna.
De här avtalsråden äger rum samtidigt som industrins fack och arbetsgivare är i slutfasen med att förhandla om det lönenormerande ”märket”. Parternas mål är att det ska vara beslutat senast den 31 mars.
– Jag tror att det blir ett treårigt avtal som förslag från Facken inom industrin, sa Wreeth till deltagarna.
Tommy Wreeth varnade för att ett långt avtal riskerar att sänka frågan om arbetstidsförkortning. En fråga som enligt beslut i LO styrelsen kommer att utredas fram till den 15 maj.
– Det finns en risk att frågan begravs avtalsvägen, sa Tommy Wreeth.
När Transportföretagens förhandlingschef Annika Nordin fick ordet började hon med att förklara syftet till att industrin sätter lönerna är att värna Sveriges internationella konkurrenskraft och att Transportföretagen kommer att följa märket. Hon pekade på att nytecknade avtal i Tyskland och Danmark har löneökningar på 2,7 respektive 2,6 procent.
– Industriavtalet är inte perfekt, men jag har inte hört någon föreslå ett bättre system, sa Annika Nordin.
Efter att parternas förhandlare sagt sitt delade flygplatspersonalen och taxiförarna upp sig i två rum för att börja diskutera branschspecifika frågor med arbetsgivarnas företrädare. På flygplatserna var arbetarna och arbetsgivarna eniga om att det finns ett problem med kompetensförsörjning.
De fackliga företrädarna pekade på att det är ett problem att en nyanställd ramparbetare i regel får en anställning på 75 procent och måste jaga timmar.
Stora frågor rör taxibranschen
Transportföretagens Rebecka Stendahl och Annika Nordin talar på avtalsrådet för taxi.
Ombuden på rådet för taxiavtalet lyfte en rad frågor till arbetsgivarnas förhandlare, på områden som i flera fall ligger utanför parternas möjlighet att lösa i kommande förhandlingar.
När det gäller exempelvis krav på kollektivavtal vid upphandling av samhällsbetald trafik – som färdtjänst – styrs det ytterst av lagar och regler på EU-nivå.
Men Annika Nordin, Transportföretagens förhandlingschef, och Rebecka Stendahl, som kommer förhandla för nytt taxiavtal, fick också en rad andra frågor.
Vad kräver ni av era medlemsföretag? Hur ska lönedumpning stoppas? Rätt till lunchrast och inte bara måltidsuppehåll, som åkeriet också vill, men stoppas av regionens trafikbolag? Hur förhindra att märkets procentpåslag gör att löneskillnaderna ökar än mer, med tanke på att taxiförare i dag har 80 procent av medianlönen?
Första frågan till arbetsgivaren inför förhandlingarna var dock: Vad vill ni? Och svaret på det är att det heller inte är klart. Transportföretagens delegation ska också se över det, precis som Transport gör vid avtalsrådet 18–19 mars.
Transportföretagens Annika Nordin betonade också hur angelägen organiseringsgraden är, både för fack och för arbetsgivare. Taxiföretagen har i dag den lägsta anslutningsgraden av Transportföretagens olika näringar.
Den kostnad det innebär att vara med i arbetsgivarorganisationen – vilket med automatik innebär kollektivavtal med Transport – är ett problem för taxiåkerier som konkurrerar om att vinna upphandlad, samhällsbetald trafik.
För kollektivavtal betyder till skillnad ”från kollektivavtalsliknande” krav helt andra kostnader, inte minst när det gäller pensionsavsättningar.
Taxiavtalet (förare) löper ut den 31 augusti i år.
Integritet.
Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri.
Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling.
Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete.
I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport.
Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik.
Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn.
Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik.
Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas.
I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud.
Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.