Fusk för att överleva i transportsektorn

Transportbranschen. En av fyra arbetsgivare inom transport- och byggsektorn anser att de inte kan överleva utan att fuska med reglerna för skatter, arbetstider och arbetsmiljö. Det visar en omfattande intervjuundersökning från Arbetsmiljöverket.

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som saknar arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbranscherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Bättre tillsyn

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Egenföretagare och bemanning

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd. En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit mer allmänt att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal. Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Okunskap?

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön tror transportföretagen mest beror på okunskap, att det är lätt att komma undan eftersom kontrollerna brister, att man på så sätt vinner affärer och att ”alla gör det”. Andra anger komplexa regler och papperskrångel.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschyssta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som inte har arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbrancherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd.

En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit vanligare att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal.

Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön, tror fler transportföretag mer beror på att ”alla gör det” än på grund av okunskap. Företagen med lite fler anställda tror ändå att okunskap är en förklaring. Andra anger komplexa regler och papperskrångel, att det är ett sätt att vinna affärer och att regelverket inte följs upp av myndigheterna.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschysta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.