Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Det är Trafikverket som på uppdrag av regeringen undersökt om delar av de svenska vägarna klarar av längre lastbilar. Trafikverket kom fram till 450 mil sammanhängande vägnät kan öppna upp för 34,5 meter långa lastbilar, utan några större åtgärder. Går förslaget igenom godkänns ungefär tio meter längre ekipage än vad som är tillåtet i dag.

Kortfattat kommer Trafikverket fram till att om varje lastbil får transportera mer så behövs färre transporter. Det i sin tur drar ned på bränsleförbrukning och när färre fordon rullar på vägarna ökar trafiksäkerheten.

Rullar i Finland
I Finland rullar redan 34-metersekipage på vägarna. Otto Lathi, ledande sakkunnig på finska Transport- och kommunikationsverket Traficom, berättar att det redan rullar upp emot 300 lastbilar med de här måtten på de finska vägarna och han är nöjd med utfallet än så länge.
– Vi har inte haft några större problem än, men vi får vänta och se hur det går nu i vinter, säger han.

Otto Lathi berättar att för chaufförerna har de större lastbilarna inneburit att lastning och lossning tar längre tid och där med har körscheman och körsträckor förändrats. Han nämner även att det har blivit svårare för förarna att hitta platser att parkera för lunch- och kafferaster.

Den 7 oktober ska remissvaret på Trafikverkets rapport in och Transportarbetareförbundet är en av de instanser som ska se över rapporten. Transports utredare Jonatan Karreskog tycker att det behövs ett krav på särskild utbildning för att köra den här typen av lastbil. Dels för att se till att transporterna sker säkert, dels för att säkerställa att endast seriösa åkerier och chaufförer trafikerar vägarna med de längre lastbilarna.

Jonatan Karreskog tror däremot inte en eventuell minskning av antalet lastbilar kommer att leda till att chaufförer förlorar jobbet.

–Det finns en allvarlig chaufförbrist i Sverige så det är inget jag oroar mig för, säger han.

Klimatmål
Transportsektorn står idag för ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp. Under FN:s klimatkonferens i Paris 2015 anslöt sig Sverige till målet om att begränsa temperaturökningen på jorden till två grader. Som ett delmål för att uppnå detta har riksdagen beslutat att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010. Förra året hade utsläppen bara minskat med 18 procent.

I den rapport som Trafikverket gjort uppskattar myndigheten att koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken kommer att minska med 4–6 procent om längre lastbilar tillåts köra på svenska vägar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Kvinna som värjer sig – idébild

”Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!”

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.