Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Det är Trafikverket som på uppdrag av regeringen undersökt om delar av de svenska vägarna klarar av längre lastbilar. Trafikverket kom fram till 450 mil sammanhängande vägnät kan öppna upp för 34,5 meter långa lastbilar, utan några större åtgärder. Går förslaget igenom godkänns ungefär tio meter längre ekipage än vad som är tillåtet i dag.

Kortfattat kommer Trafikverket fram till att om varje lastbil får transportera mer så behövs färre transporter. Det i sin tur drar ned på bränsleförbrukning och när färre fordon rullar på vägarna ökar trafiksäkerheten.

Rullar i Finland
I Finland rullar redan 34-metersekipage på vägarna. Otto Lathi, ledande sakkunnig på finska Transport- och kommunikationsverket Traficom, berättar att det redan rullar upp emot 300 lastbilar med de här måtten på de finska vägarna och han är nöjd med utfallet än så länge.
– Vi har inte haft några större problem än, men vi får vänta och se hur det går nu i vinter, säger han.

Otto Lathi berättar att för chaufförerna har de större lastbilarna inneburit att lastning och lossning tar längre tid och där med har körscheman och körsträckor förändrats. Han nämner även att det har blivit svårare för förarna att hitta platser att parkera för lunch- och kafferaster.

Den 7 oktober ska remissvaret på Trafikverkets rapport in och Transportarbetareförbundet är en av de instanser som ska se över rapporten. Transports utredare Jonatan Karreskog tycker att det behövs ett krav på särskild utbildning för att köra den här typen av lastbil. Dels för att se till att transporterna sker säkert, dels för att säkerställa att endast seriösa åkerier och chaufförer trafikerar vägarna med de längre lastbilarna.

Jonatan Karreskog tror däremot inte en eventuell minskning av antalet lastbilar kommer att leda till att chaufförer förlorar jobbet.

–Det finns en allvarlig chaufförbrist i Sverige så det är inget jag oroar mig för, säger han.

Klimatmål
Transportsektorn står idag för ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp. Under FN:s klimatkonferens i Paris 2015 anslöt sig Sverige till målet om att begränsa temperaturökningen på jorden till två grader. Som ett delmål för att uppnå detta har riksdagen beslutat att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010. Förra året hade utsläppen bara minskat med 18 procent.

I den rapport som Trafikverket gjort uppskattar myndigheten att koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken kommer att minska med 4–6 procent om längre lastbilar tillåts köra på svenska vägar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.