Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

– Det är en väldigt saftig höjning och många vill inte fortsätta som ordningsvakter, säger Tobias Wassenius, själv extraknäckande krogvakt sedan åtta år.

Priset för en två veckors grundutbildning ökar från 7 780 kronor till 22 875. Den obligatoriska fortbildningen går också upp: från 1 395 kronor till 8 000. Den måste alla ordningsvakter göra vart tredje år.

Det finns två sätt att jobba som ordningsvakt:

Många är anställda av ett auktoriserat bevakningsföretag. De har kollektivavtal som Transport och Bevakningsföretagen har skrivit på. När de ska gå en utbildning betalar arbetsgivaren.

Dessutom finns det frilansande ordningsvakter som jobbar för krogar och andra arrangörer. Ofta som ett extraknäck. De måste själva betala grundutbildning, fortbildning och dessutom sin uniform med skyddsväst och övrig utrustning.

När polisen aviserar den kraftiga höjningen av priset för sina kurser drabbar det direkt de frilansande ordningsvakterna. I en intern Facebookgrupp uppmanar de varandra att inte ta några uppdrag under den sista helgen i januari, en lönehelg vilket brukar betyda mycket folk på krogarna.

Göteborgs-Posten citerar ur gruppen:

”Sprid detta budskap till alla kollegor i alla lämpliga forum och ställ er bakom att strejka från krogpass den 24 och 25 januari. Om vi inte kan samordna oss denna gång och avstå från några småpengar för 2 krogpass så är det bara att räkna hur många krogpass ni behöver göra för att ha råd att gå en fortbildning”.

– Jag uppmanar själv inte till strejk, säger krogvakten Tobias Wassenius i Göteborg.

Han jobbar heltid som spårvagnsförare och är fackligt aktiv i Kommunal. Han beskriver att det finns inlägg i Facebookgruppen som manar till strejk, men det är också många som skriver att de inte längre vill eller har råd att fortsätta med sitt extraknäck.

– Prishöjningen sänder fel signal nu när det pratas om kriminalitet och att både poliser, ordningsvakter och väktare behövs, tycker Tobias Wassenius.

Transport och Bevakningsföretagen analyserade i höstas, genom sin gemensamma arbetsmiljönämnd Bya, förslaget om höjda kurspriser i en skrivelse till polisen. De förutsåg en brist på ordningsvakter som skulle drabba framför allt enskilda näringsidkare, som krogar.

– Vi har en ständig dialog med polisen, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman inom bevakning. Att höja priset för en grundutbildning till de här nivåerna är oskäligt, och det har vi framfört.

Han jämför den kursavgift som polisen ska ta ut från den första mars – 22 875 kronor – med vad externa utbildare tar för sina motsvarande utbildningar. Bya har tillstånd att utbilda ordningsvakter, där är priset 12 000 kronor. Ett vinstdrivande företag tar 11 500 kronor för samma grundutbildning.

Lars Sjöberg är polisens nationella processledare inom bevakningsområdet. Han berättar att kravet på prishöjning kommer uppifrån:

– Vi måste ha avgifter som ger oss full täckning för både direkta och indirekta kostnader. Justitieutskottet är tydligt med att ordningsvaktsutbildningen inte kan fortsätta gå med underskott.

Han säger att kurserna sedan 2007 har gått 110 miljoner kronor back, och att avgiften legat på samma nivå sedan 2010. Att andra kursarrangörer kan genomföra dem för ungefär halva priset kommenterar Lars Sjöberg så här:

–  Polismyndigheten står för utvecklingen av kurserna, vi gallrar bland övriga utbildares kursdeltagare och vi står för prövningen av dem som gått andra utbildningar.

Enligt Byas skrivelse finns det en väsentlig risk att nyrekryteringen av ordningsvakter försvåras med de nya kurspriserna. Tillståndet för de externa utbildarna är tillfälliga och gäller till kommande vinter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. chrille:
    16 januari, 2020

    polisbrist och kris räcker inte, de önskar en ny utmaning... vaktkris 2022. Snyggt där polisen.

  2. Anders Öhlund:
    15 januari, 2020

    Vi som inte jobbar heltid utan har det som extra inkomst bara, kommer att drabbas hårt av detta, liksom arenor, nattklubbar, krogar mfl där det mest jobbar Ordningsvakter som har det som extrajobb, ingen kommer att utbilda sig och kanske få jobba 2-4ggr / månad i bästa fall och lägga ut 35000 på utbildning och utrustning, du få jobba 1-2 år gratis innan du tjänar några pengar. Samt 8000Kr var 3e år, ytterligare 2-4 månaders gratis arbete.
    Kommer inte vara några som vill utbilda sig.
    Kanske i storstäderna där säkerhets bolagen har heltidsanställda och kanske till och med kan betala eller bidra till utbildningen och utrustningen.
    Annars kommer ingen att vilja jobba på arenor, krogar, nattklubbar mfl.
    Vi får ju inte ens söka CSN, utan pengarna skall komma direkt ur egen ficka. Ett överklassyrke, men ingen från överklassen jobbar med detta, så poff så har Sverige inga Ordningsvakter.

Lästips:

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi svaret.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.